تعامل شورای اسلامی شهر و آموزش‌وپرورش برای همگرایی در اجرای فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی

 تعامل شورای اسلامی شهر و آموزش‌وپرورش برای همگرایی در اجرای فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: واقعیت آن است که اگر مهارت‌آموزی، آموزش و تربیت صحیح از دوره‌ کودکی و دانش‌آموزی در بستر شهر نهادینه نشود، هم اداره‌ آینده‌ شهر دچار آسیب خواهد شد و هم شهروندان آینده از کیفیت خدمات متناسب برخوردار نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، صد و شصت و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با سه دستور کار همراه بود.

در بخش نخست جلسه نشست مشترک معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اعضای کمیسیون فرهنگی با هدف هم افزایی و همکاری‌های بین بخشی برگزار شد.

علی صالحی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نگاه ویژه مدیریت شهری نسبت به قشر نوجوان گفت: با توجه به اولویت‌ها و نگاه ویژه‌ای که در مدیریت شهری، به‌ویژه از سوی شورای اسلامی شهر، نسبت به قشر نوجوان و دانش‌آموزان وجود دارد، همواره بر اهمیت توجه به این گروه سنی در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های شهری تأکید شده است. اعضای شورا در جلسات مختلف بارها بر این نکته تأکید داشته‌اند که اگر قرار است خدمات شهری به‌صورت هدفمند و موثر به قشر نوجوان و دانش آموزان ارائه شود، این مهم تنها از مسیر تعامل سازنده با آموزش و پرورش میسر خواهد بود.

وی افزود: بر همین اساس، شهرداری در سه حوزه‌ زیرساخت، فرایند و رویداد، برنامه‌هایی مشخص و ویژه‌ای را برای نوجوانان و دانش‌آموزان تعریف کرده است. تجربه‌ دوره‌ گذشته نیز نشان داد که تعامل با آموزش و پرورش می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود، هرچند ظرفیت تحقق دستاوردهای بزرگ‌تر نیز وجود داشت. اکنون با توجه به تمدید دوره‌ فعالیت مدیریت شهری، این فرصت فراهم شده تا ضمن تثبیت دستاوردهای قبلی، مسیرهای تازه‌ای برای توسعه این تعاملات تعریف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: واقعیت آن است که اگر مهارت‌آموزی، آموزش و تربیت صحیح از دوره‌ کودکی و دانش‌آموزی در بستر شهر نهادینه نشود، هم اداره‌ آینده‌ شهر دچار آسیب خواهد شد و هم شهروندان آینده از کیفیت خدمات متناسب برخوردار نخواهند بود. نسل نوجوان امروز، تصمیم‌گیرندگان و مصرف‌کنندگان خدمات شهری فردا هستند و به همین دلیل، تربیت و آموزش آنان باید جزو اولویت‌های مدیریت شهری قرار گیرد. این نگاه دقیقاً با تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری درباره‌ ضرورت تحول در نظام آموزشی و تربیتی کشور نیز هم‌راستا است. خوشبختانه برگزاری این جلسه نیز همزمان شد با همین رویکرد تحول‌محور، که می‌تواند بستری برای افزایش جذابیت‌های آموزشی، تقویت مهارت‌ها و ارتقای کیفیت تربیتی دانش‌آموزان باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: در شهرداری اصفهان نیز اقدامات متعددی در این زمینه صورت گرفته است. از جمله برنامه‌ «عصر ورزش» در حوزه ورزش، طرح‌های آموزشی در حوزه معاونت اجتماعی مانند «هام» ، و رویدادهای فرهنگی نظیر مسابقات در مدارس.

وی عنوان کرد: همچنین پروژه‌ای ویژه تحت عنوان «باشگاه نوجوان» در دست اجراست که با هدف افزایش مشارکت‌پذیری نوجوانان طراحی شده است. همچنین در حوزه حمل و نقل، که بخش زیادی از کاربران آن دانش‌آموزان هستند، خدمات مشخصی ارائه می‌شود. اعتقاد ما این است که مجموعه این اقدامات، در کنار زیرساخت‌ها و تعاملات موجود، می‌تواند بستر مناسبی برای آموزش و پرورش شهری نوجوانان فراهم کند؛ بستری که هم موجب تقویت نقش شهرداری در حوزه‌های تربیتی و آموزشی می‌شود و هم اثربخشی برنامه‌های مدیریت شهری را افزایش می‌دهد.

مجید نادرالاصلی، دیگر عضو کمیسیون نیز با تأکید بر هم‌افزایی دو نهاد، گفت: آموزش‌وپرورش دارای ظرفیت‌های زیرساختی بسیار خوبی است و شهرداری نیز توانمندی‌هایی قابل‌توجه دارد. اگر این دو جریان هماهنگ شوند، می‌توان به نتایج درخشانی دست یافت.

حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق، نوجوانان امروز را دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به نسل‌های گذشته دانست و اظهار داشت: نوجوان امروز وارد عرصه اقتصاد شده، استقلال بالایی دارد و دچار آشفتگی هویتی است و نظام آموزشی سنتی برای پاسخ به این تحولات کافی نیست.

وی پیشنهاد ایجاد فضاهای شهری ویژه نوجوانان را مطرح کرد و افزود: می‌توان با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش، مکان‌هایی چون موزه، پارک‌های تخصصی یا حتی شهرک‌های چندپهنه آموزشی-تفریحی را طراحی کرد که نوجوانان در آن‌ها با تجربه مستقیم مفاهیم را درک کنند.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور دیگر عضو کمیسیون نیز بر نقش راهبردی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش تأکید کرد و گفت: رهبر انقلاب خواهان حرکت آموزش‌وپرورش در مسیری مستقل از ساختار صرفاً دولتی هستند. همچنین با ترمیم سند تحول بنیادین، باید این مسیر با ساختاری کارآمدتر ادامه پیدا کند. وی خواستار تقویت همکاری میان مدیریت شهری و آموزش‌وپرورش در حوزه‌های فرهنگی شد.

حسین دهقانی، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه تربیت دانش‌آموزان با اشاره به ناکارآمدی برخی ساختارهای موجود افزود: باید به جایی برسیم که شهر درک کند تربیت فرزندان این سرزمین فقط وظیفه آموزش‌وپرورش نیست، بلکه مسئولیتی همگانی است.

وی پیشنهاد داد با برگزاری جلسه‌ای میان مدیران مناطق ۱۵‌گانه شهرداری و روسای نواحی آموزش‌وپرورش اصفهان، برنامه‌ای جامع برای تابستان و سال تحصیلی آینده طراحی شود.

دهقانی بیان کرد: در استان اصفهان با ۹۶۰ هزار دانش‌آموز، فقط ۶۸۰ مشاور داریم؛ یعنی مشاوره‌ واقعی عملاً ممکن نیست. تعریف معاونت پرورشی نیز غلط جا افتاده است. در روش‌های تربیتی نیز با انبوهی از رویدادها و همایش‌ها مواجه‌ایم، اما محتوا و هدف‌گذاری مشخص نداریم. باید این فعالیت‌ها به سمت یادگیری واقعی سوق پیدا کنند. در شهر اصفهان بیش از ۳۶۰ هزار دانش‌آموز داریم، اما نه محتوای درسی قابل تغییر فوری است، نه نیروی انسانی کافی برای توانمندسازی وجود دارد.

در این جلسه مقرر شد کمیته امید و نشاط ذیل کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر و به ریاست فرزانه کلاهدوزان، با هدف همگرایی در سیاست‌گذاری و اجرای اقدامات مشترک بین شورای شهر و اداره‌کل آموزش و پرورش تشکیل گردد. همچنین بر تداوم فعالیت‌های مشترک و تدوین نقشه راه مشترک میان دو دستگاه جهت بهره مندی از فرصت‌های همکاری تأکید شد.

بررسی اقدامات مربوط به احیا و تقویت حمایت‌ها از مردم فلسطین و غزه در مدیریت شهری

بررسی اقدامات مربوط به احیا و تقویت حمایت‌ها از مردم فلسطین و غزه در مدیریت شهری دستور کار دیگر این جلسه بود.

علی صالحی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های ملی، پیشنهاد کرد که به مناسبت هفته دفاع مقدس، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا اصفهان میزبان جشنواره‌ای با عنوان «نما و آوای مقاومت» باشد. به گفته وی، این جشنواره می‌تواند با دعوت از هنرمندان شاخص مقاومت از کشورهای مختلف، به بستری برای تبادل تجربیات هنری و فرهنگی در حوزه مقاومت بدل شود. صالحی همچنین بر استفاده هدفمند از ظرفیت رادیو و تلویزیون‌های مقاومت و اتحادیه‌های رسانه‌ای تأکید کرد تا ارتباط مؤثری با هنرمندان فعال در این عرصه برقرار شود و دامنه اثرگذاری این رویداد افزایش یابد.

صالحی با تأکید بر ضرورت اثرگذاری رسانه‌ای فراتر از مرزهای داخلی، خاطرنشان کرد: باید تمرکز فعالیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر ضریب تأثیر بالا در داخل کشور، بتواند صدای ملت فلسطین را به فضای بین‌المللی نیز برساند.

علی صالحی با تأکید بر نقش مؤثر هنر در دیپلماسی فرهنگی، پیشنهاد کرد که با دعوت از هنرمندان داخلی و بین‌المللی و راه‌اندازی فراخوان‌های جهانی در زمینه خلق آثار هنری مرتبط با موضوع فلسطین، زمینه‌ای برای شکل‌گیری ارتباطات فرهنگی و رسانه‌ای فراملی فراهم شود.

وی تصریح کرد این اقدام می‌تواند به هم‌افزایی میان هنرمندان آزادی‌خواه جهان منجر شده و شبکه‌ای از افراد دغدغه‌مند را در حمایت از ملت فلسطین پدید آورد.

در بخش پایانی جلسه، فهرست پروژه‌های حوزه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی هر یک از آن‌ها ارائه شد. در این بخش تأکید شد در جلسات مربوط به بررسی کنترل پروژه، آخرین وضعیت تصویری پروژه‌ها، به‌همراه آخرین وضعیت قراردادی و گزارش پیشرفت فیزیکی آن‌ها ارائه گردد.

انتهای پیام

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها