کمبود حدود ۷۰۰ عضو هیئت علمی در حوزه دندانپزشکی

برنا - گروه اجتماعی؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت کمبود حدود ۷۰۰ عضو هیئت علمی در حوزه دندانپزشکی و مشکلات تجهیزاتی همچون کمبود یونیتهای دندانپزشکی را از جمله چالشهای جدی دانست و گفت: افزایش ظرفیت پذیرش باید مبتنی بر برنامهریزی، تأمین زیرساخت و توجه به کیفیت باشد.
سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت در چهل و سومین نشست شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی ضمن تبریک و خوشامدگویی به حاضران، از دکتر کدخدازاده، دبیر جدید شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، تقدیر و تأکید کرد که جایگاه علمی و مدیریتی ایشان فراتر از مسئولیت دبیری شورا است.
براساس گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت؛ وی با اشاره به حضور استادان برجسته حاضر در جلسه در حوزه آموزش دندانپزشکی، از همراهی و تلاش آنان قدردانی کرد و افزود: با چنین سرمایههای انسانی، میتوان افق روشنی برای ارتقای آموزش دندانپزشکی کشور متصور بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به تشریح شرایط دشوار دانشگاهها در زمان آغاز به کار دولت جدید پرداخت و گفت: دانشگاهها با بدهی انباشته نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و مشکلات متعدد در تأمین بودجه، زیرساخت و نیروی انسانی مواجه بودند. افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی بدون تأمین منابع مالی و زیرساختی کافی، بار مضاعفی را بر دوش دانشگاهها گذاشته است. تنها برای جبران زیرساختهای مورد نیاز این افزایش ظرفیت، بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی کمبود حدود ۷۰۰ عضو هیئت علمی در حوزه دندانپزشکی و مشکلات تجهیزاتی همچون کمبود یونیتهای دندانپزشکی را از جمله چالشهای جدی دانست و تأکید کرد: افزایش ظرفیت پذیرش باید مبتنی بر برنامهریزی، تأمین زیرساخت و توجه به کیفیت باشد.
حسینی با اشاره به اقدامات اصلاحی انجامشده در دوره اخیر، از اختصاص بودجهای معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی دانشگاهها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با نقد شدن این اعتبارات در ماههای آینده، دانشگاهها چابکی بیشتری در مدیریت امور پیدا کنند.
وی همچنین به بازنگری در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: با رویکرد تفکیک مسیر آموزشی و پژوهشی، زمینه ارتقاء برای اعضای هیئت علمی آموزشمحور نیز فراهم شده است. همچنین، پایههای تشویقی بهویژه در حوزه آموزش در نظر گرفته شده که در بهبود معیشت اعضای هیئت علمی مؤثر خواهد بود.
حسینی با اشاره به دغدغههای جدی در حوزه سلامت روان فراگیران، از تشکیل کمیته ویژه پیشگیری از آسیب به خود در دانشگاهها خبر داد و گفت: با سیاست گفتوگو، ایجاد تالار اساتید در دانشگاهها و برگزاری مستمر جلسات با اعضای هیئت علمی، تلاش میکنیم به بازسازی اعتماد، افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت آموزش کمک کنیم.
وی از آغاز طراحی و اجرای ۱۰ بسته تحول در آموزش علوم پزشکی نیز خبر داد و تأکید کرد: یکی از محورهای مهم این بستهها، بینالمللیسازی آموزش است. ظرفیت دانشکدههای دندانپزشکی کشور باید بهدرستی در سطح منطقه و جهان معرفی شود. همچنین، پایش کیفیت آموزش بهصورت مستمر در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر سه راهبرد کلیدی «ارتقای کیفیت»، «عدالت آموزشی» و «تسهیلگری در مسیر آموزش»، از همه مدیران و اعضای هیئت علمی خواست با مشارکت فعال، پیشنهادهای اجرایی خود را ارائه دهند و از ظرفیتهای موجود برای حمایت از اساتید، دانشجویان و حفظ کیفیت آموزشی بهره ببرند.
انتهای پیام/