آلبوعبادی: «اسفند» ما را به پشتپرده تصمیمات جنگی میبرد/ همخوانی DNA بازیگران با قصه

برنا - گروه فرهنگ و هنر؛ سعید آل بوعبادی، بازیگر فیلم سینمایی «اسفند» گفت: با تماشای این فیلم گویی ما به اندرونی یک ماجرای تاریخی مهم میرویم؛ اندرونی که گویی پشت پرده تصمیمات جنگی است.
سعید آل بوعبادی؛ بازیگر فیلم سینمایی «اسفند» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، با اشاره به لزوم ساخت و دیده شده آثاری مانند «اسفند» گفت: مخاطب اصلی سینما در سراسر دنیا نوجوانان هستند؛ بنابراین در تولید فیلم، مخصوصا فیلمهای تاریخی، باید این قشر به طور ویژه مورد نظر سازندگان باشند. از سوی دیگر، تاریخ معاصر کشور ما سرشار از اتفاقاتی است که باید نسل جوان نسبت به آنها آگاهی کامل داشته باشد. در رویدادهایی مانند جنگ تحمیلی عدهای خود این اتفاق را تجربه کرده یا در مورد آن مطالعه داشتهاند، اما نوجوان امروز خیلی با مسائل تاریخی درگیر نیست و همین اهمیت تولید فیلمهایی همچون «اسفند» را دوچندان میکند.
«اسفند»؛ روایتی جذاب از زندگی شهید علی هاشمی و پشتپرده تصمیمات جنگی
وی ادامه داد: فیلم «اسفند» به دلیل حساسیت قصه و زندگی شهید علی هاشمی برای مخاطب جذاب و سوال برانگیز است و بسیاری میخواهند بدانند که داستان چطور بوده است. آدمها همیشه دوست دارند از زندگی بزرگان مطلع شوند. بر این اساس فیلم «اسفند» از دو جنبه بسیار مهم است؛ یکی زندگی درونی و بیرونی شهید هاشمی و دیگر موضوعی که در فیلم مشهود است. ما در این فیلم اتاق فکرهای جنگ را میبینیم و نسبت به تصمیماتی که در آن برهه گرفته شده است و همچنین شیوه اجرایی شدن آنها آشنا میشویم. با تماشای فیلم گویی ما به اندرونی یک ماجرای تاریخی مهم میرویم. «اسفند» اندرونی دارد و وقتی وارد آن میشویم برایمان جالب است و حتی علاقند میشویم نسبت به آن ماجرا مطالعه کنیم.
بازنمایی زندگی در دل جنگ با نگاهی واقعگرایانه
این بازیگر افزود: در نتیجه فیلم «اسفند» میتواند مهم باشد. شخصا مساله محوری که به عنوان مخاطب از این قصه درک میکنم رئالیست فیلم است که برخلاف بسیاری از آثار جنگی که خط مقدم را هدف میگیرند این فیلم پشت این فضا را در نظر دارد و جریان زندگی در آن قابل ملاحظه است. یعنی در فیلم سینمایی «اسفند» زندگی را به وضوح میبینید و لمس میکنید و به شخصیتهای آن نزدیک میشوید.
دیانای قصه «اسفند» با دیانای بازیگران آن یکسان است
بوعبادی یادآوری کرد: نکته مهم دیگر «اسفند» این است که هر کسی جای خودش است؛ مخصوصا تیم بازیگران از خود اقلیم داستان یعنی خوزستان برآمدهاند. در این فیلم کسی ادای عربها را در نمیآورد و هرکسی خودش را حرف میزند و بازی میکند و دی انای قصه با دی انای بازیگران یکسان است. البته در سالهای اخیر، سینما به این سمت رفته است که کسی ادای لهجه و قومیتی را درنیاورد و خود آن آدمها نماینده همزبانانشان باشند و این موضوع جذابی برای تماشاگر است.
ایفای نقش شخصیتی زنده، مسئولیتی دوچندان دارد
این بازیگر در مورد نقش خود در «اسفند» عنوان کرد: من افتخار داشتم که نقش سردار حاج عباس هواشمی را بازی کنم که یکی از یاران نزدیک شهید علی هاشمی و جانشین ایشان بوده است. این که نقش کسی را بازی کنی که در قید حیات است، حساسیت مضاعف برای بازیگر دارد. چون هم ایشان فیلم را میبیند و هم دوستان و آشنایان و کسانی که او را از نزدیک میشناسند. من برای بازی در این نقش هم فیلمنامه را خواندم و هم کتاب «قرارگاه سری نصرت» که حاج عباس نوشتهاند را مطالعه کردم. به علاوه تحقیقات میدانی داشتم و همه اینها چیزی از حساسیت ایفای نقش برای من کم کرد و من دائم با این نقش در چالش بودم.
هنوز بازخوردی از سردار هواشمی نگرفتهام
وی در پاسخ به این سوال که آیا واکنشی از سمت سردار هواشمی نسبت به بازی او مطرح شده است، بیان کرد: نه متاسفانه هنوز با ایشان صحبت نکردهام و دوست داشتم که بازخوردشان را بدانم، اما قبلا هم تجربه بازی در نقش ملاصالح در فیلم سینمایی «۲۳ نفر» را داشتم که ایشان هم در قید حیات بودند؛ اما تفاوت این بود که با ملاصالح نشست و برخاست و رفاقتی شکل گرفت و ایشان را شناختم، اما آقای هواشمی برای من ناشناخته بود و نشد که ایشان را ببینم.
پوستر و تبلیغات میتوانند «اسفند» را به سالنهای سینما ببرند
بوعبادی در پایان گفت: برای دیده شدن فیلم، تبلیغات بسیار مهم است؛ مثلا پوستر باید نماینده هیجان انگیزی برای تماشای فیلم باشد که مخاطب را به سالن سینما بکشاند. به دوستان اوج توصیه میکنم برای جذب و جلب مخاطب به ویژه قشر نوجوان سراغ ایدههای متنوع و مختلف بروند تا «اسفند» موقعیت مناسبی در بازه اکران عمومی به دست آورد.
انتهای پیام/