بهتاش سپاهان؛ پیشگام تولید ریل و واگن در ایران، با چالش‌ها و فرصت‌های جدید

 بهتاش سپاهان؛ پیشگام تولید ریل و واگن در ایران، با چالش‌ها و فرصت‌های جدید
 مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور به اصفهان سفر کرد و در بازدیدی از شرکت بهتاش سپاهان در جریان فعالیت این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، در حاشیه بازدید مدیرعامل شرکت راه آهن ایران از شرکت بهتاش سپاهان، خیرالله سلیمیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ریلی بهتاش سپاهان به تشریح وضعیت این مجموعه پرداخت.

سلیمیان گفت: کمترین دستاورد حضور مدیرکل راه‌آهن در این مجموعه این بود که از وضعیت غیرقانونی دپو ۱۶ماهه واگن‌ها و تعمیرات رسوب‌کرده مطلع شدند. همچنین به اهمیت ترانزیت از کشور به قزاقستان و ازبکستان در بازار بین‌المللی با دید بهتری روبرو شدند.

او ادامه داد: بهتاش سپاهان نخستین مجموعه خصوصی است که در حوزه تولید ریل و واگن سرمایه‌گذاری در این صنعت ورود کرده است.

سلیمیان با بیان اینکه بهتاش سپاهان دارای خلاق‌ترین، چابک‌ترین و مبتکرترین نیروی انسانی است اذعان کرد: تلاش‌های این نیروها باعث شده تا اتفاقات خوبی در این مجموعه رخ دهد.

او بر ضرورت توجه و تمرکز رسانه به حوزه تولید داخل و صنعت تأکید کرد و افزود: در حوزه رسانه کمبود داریم اگر رسانه بتواند بخشی از فعالیتی که انجام شده را گردآوری و منعکس کند نمره قابل‌قبولی برای کشور و استان اصفهان به ثبت می‌رسد.

در ادامه او به تغییراتی که از گشته تا به امروز در حوزه صنعت ریلی کشور رخ‌داده اشاره کرد و بیان داشت: تا چندی پیش قطعات واگن از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شد و امروز این قطعات نه‌تنها وارد که صادرات به سایر کشورها نیز انجام می‌شود و این موضوع دستاورد کمی نیس که کار تحقیقاتی و طراحی و تولید داشته و بتواند مجوزات کیفی و فنی لازم را از راه‌آهن بگیرد و صادر کند.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره شرکت ریلی بهتاش سپاهان این مجموعه به‌عنوان شرکتی که بیش از ۱۲ هزار سهام‌دار ایثارگر می‌توانیم بگوییم نسبت به وظایف ذاتی مسئولیت اجتماعی این مجموعه یعنی تولید و اشتغال به‌خوبی عمل شده است.

سلیمیان با انتقاد از اینکه برخی از سنگ‌اندازی‌ها و مشکل‌آفرینی‌ها باعث شده تا عملکرد این مجموعه با خلل روبرو شود گفت: جنگیدیم تا کندی و توقف در عملکرد رخ ندهد و تولید ادامه‌دار و سرپا بماند.

او توضیح داد: به طور مثال چند صد بارنامه صادراتی در استان اصفهان صادر شد که متأسفانه بامانع تراشی‌ها این مهم در استان اصفهان رخ نداده است. او بیان داشت: گاهی مسئولان تنها به شعاردادن اکتفا می‌کنند و در عملکرد یک متر آبادانی از شعارهایی که داده می‌شود دیده نمی‌شود که لازم است در این حوزه نظارت صورت گیرد.

در ادامه او به نمونه‌ای از مخالفت‌ها با فعالیت این مجموعه اشاره کرد و گفت: نماد اصلی که مخالفت عینی کرده نماینده گمرک بوده از قوه قضاییه و دادستان تشکر می‌کنیم که به‌عنوان مدعی‌العموم مدیر مربوطه را تحت عنوان ترک فعل احضار کرده و تذکر دادند و پیگیری کردند و برای ما دلگرمی دارد که قوه قضاییه نظارت دارد و حمایت می‌کند.

سلیمیان در مورد ظرفیت تولید این مجموعه توضیح داد: ظرفیت این مجموعه ۲ هزار دستگاه واگن در سال است که به‌خاطر بهانه‌های موجود عملاً انجام نمی‌شود و آزاردهنده است. درصورتی‌که مطالبات این مجموعه پرداخت شود بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت ریلی بهتاش سپاهان با بیان اینکه ۳۱۰۰ دستگاه انواع واگن باری می‌تواند ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا کند اذعان کرد: باری که با ریل حمل می‌شود یک‌هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و میزان تلفات آن نسبت به جاده کمتر است اگر قرار باشد ۲۰ درصد حمل بار روی ریل بیاید و با احتساب اینکه سالانه ۶۰۰ میلیون تن بار داریم ۱۲۰ میلیون تن سهم ریل خواهد بود که سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد صادرات از این طریق انجام شد و برای صنعتی که می‌تواند زیرساخت کشور را فراهم آورد تا این حد مغفول مانده است.

انتهای پیام

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها