همه امکانات باید به سمت دانشگاه فرهنگیان سوق داده شود
مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه فرهنگيان کشور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه باحضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش ، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، وزیر آموزش و پرورش با گرامی داشت یاد شهید مطهری، باهنر و ۴۰ هزار معلم شهید، اظهار کرد: این جلسه برای تکریم مقام علم، علمآموزی، معلم و نظام تعلیم و تربیت برگزار شده است. خداوند متعال، پس از صفت خالقیت، خود را با ویژگی تعلیم و معلم بودن معرفی میکند و این جایگاه را در قرآن بهروشنی بیان کرده است.
وی افزود: وقتی خداوند پیامبرش را با فرمان «اقرأ» خطاب میکند، در واقع خواندن، نوشتن و تربیت را بهعنوان ابزار هدایت و رشد به او عطا میکند. هیچ جایگاهی در نظام هستی بالاتر از جایگاه علم نیست و در قرآن نیز بیش از ۹۰ بار به مفاهیمی چون علم، تفکر، تعقل و تعلیم اشاره شده است.
کاظمی بیان کرد: بسیاری از انحرافات و مشکلات، ریشه در جهل و نادانی دارند و آیات متعددی از قرآن نیز به این موضوع پرداختهاند. خداوند حتی مسیر ورود به جهنم را از راه جهل معرفی میکند و فلسفه خلقت را هم بر پایه علم و معرفت قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در قرآن، علم و معلم جایگاهی رفیع دارند. عنوان کرد: وقتی چنین جایگاهی برای علم و معلم در نظر گرفته میشود، پس دانشگاه فرهنگیان که وظیفه تربیت معلم را بر عهده دارد، جایگاهی بسیار ویژهتر از آنچه امروز در جامعه رایج است، باید داشته باشد. این دانشگاه ریشه نظام تعلیم و تربیت کشور است.
کاظمی عنوان کرد: اگر به این ریشه رسیدگی نشود، نباید انتظار داشت درخت تعلیم و تربیت میوه دهد. دانشگاه فرهنگیان معلمی را تربیت میکند که رکن رکین تحول در نظام تعلیم و تربیت است بنابراین نباید آن را در ردیف دیگر بخشها و سازمانهای دولتی دانست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید تمام امکانات، ظرفیتها و توجهها را به سمت دانشگاه فرهنگیان سوق داد. اگر خواهان آیندهای موفق در آموزش و پرورش باشیم، باید به دغدغههای این دانشگاه اندیشید و برای آن سرمایهگذاری کرد.
وی اظهار کرد: ما اجازه نخواهیم داد دانشگاه فرهنگیان تضعیف شود و مسیر جذب دانشجو در این دانشگاه که مأموریت اصلی تربیت معلم را دارد، هرگز نباید لطمه ببیند. این مسیر باید اصلیترین و محوریترین مسیر جذب معلم باشد.
کاظمی عنوان کرد: سیاست ما تحصیل چهار ساله و شبانهروزی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان است، باید همه استانداردهای دانشگاهی در حوزه فضا، تجهیزات، منابع انسانی و اساتید با نیازهای روز آموزش و پرورش همراستا شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در خود دانشگاه فرهنگیان علیرغم اقدامات بسیار ارزشمندی که صورت گرفته، هنوز با چالشها و دغدغههای جدی روبهرو هستیم. دیروز و امروز چه در محضر آقای دکتر قالیباف و چه در گفتوگوی ویژه خبری، بهصراحت به موضوع دانشگاه فرهنگیان اشاره کردم. این دانشگاه در قلب نظام تعلیم و تربیت قرار دارد و نمیتوان آن را همسطح سایر موضوعات دانست؛ بلکه حاکم بر همه مسائل است.
وی افزود: اتفاقات مهمی در دانشگاه فرهنگیان رقم خورده که واقعاً جای تقدیر دارد. از پستهایی که ایجاد شده، بودجههایی که افزایش یافته و امکاناتی که مهیا شده، است.
کاظمی تصریح کرد: با این حال همچنان فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم. در حوزه جذب، نیازمند بازنگری اساسی هستیم. باید دانشجویانی را جذب کنیم که با تمام وجود به معلمی عشق میورزند و به باورهای نظام جمهوری اسلامی ایران وفادارند، چراکه تقویت هویت ملی و دینی یکی از مهمترین رسالتهای ماست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید شأن تربیت معلم را از سطح صرفاً آموزشی به سطح تربیتی ارتقا دهیم. متأسفانه در حوزه فضا و تجهیزات مشکلات عدیدهای داریم و این موضوع را با آقای دکتر قالیباف هم مطرح کردیم. دانشگاه فرهنگیان از استانداردهای لازم فاصله دارد و این وضعیت شایسته این دانشگاه نیست.
وی افزود: در حوزه آموزش و کیفیت نیز باید تمرکز کنیم. مهمترین دغدغه ما در دانشگاه فرهنگیان، کیفیت است. اقدامات مثبتی در زمینه تأمین بودجه و ارتقای زیرساختها انجام شده، اما اینها کافی نیست. باید امسال تمرکز اصلیمان بر کیفیت باشد. خوشبختانه برنامهها در این راستا طراحی شدهاند، اما این تنها آغاز راه است.
کاظمی افزود: شعار آقای دکتر پزشکیان نیز توسعه عدالت از طریق استانداردسازی فضا و ارتقای کیفیت آموزشی است؛ این موضوع هم باید در دانشگاه فرهنگیان مدنظر قرار گرفته شود. یکی از محورهای کیفیت، تحول در برنامه درسی است.
وی اظهار کرد: کارگروه تحول در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته و جلساتی نیز آغاز شده، اما باید با سرعت بیشتری پیش برود. سرفصلهای دانشگاه باید متناسب با نیازهای دانشجویان بازنگری شود.
کاظمی عنوان کرد: یکی از گلایههای مهم دانشجویان این است که آنچه امروز در کلاسها ارائه میشود، فاصله زیادی با نیازهای واقعی دارد. باید به این موضوع توجه جدی داشت و سرفصلها را بر اساس اقتضائات تربیت معلم تدوین کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم قلب نظام تعلیم و تربیت را نام ببریم، بیشک اساتید دانشگاه فرهنگیان هستند. خواهش من از همه عزیزان این است که کمک کنیم بهترین، توانمندترین، باانگیزهترین و کمدغدغهترین اساتید در این دانشگاه مشغول به کار باشند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: متأسفانه اساتید دانشگاه فرهنگیان دغدغههای متعددی دارند که باید در کانون توجه قرار گیرد. بخشی از اقدامات در این زمینه انجام شده اما کافی نیست. بهویژه در موضوع آییننامه ارتقای اساتید باید بازنگری جدی صورت گیرد.
کاظمی اظهار کرد: بارها گفتهام که آییننامه ارتقا در دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با مأموریت این دانشگاه باشد. ما نمیتوانیم همان آییننامهای را که برای سایر دانشگاهها تدوین شده، بدون تغییر در اینجا اعمال کنیم.
وی افزود: باید از خود اساتید کمک گرفت و با مشارکت آنها، آییننامهای متناسب با نیازها و مأموریتهای تربیت معلم طراحی کرد. همچنین مشارکتجویی و مشارکتپذیری در فرآیندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری دانشگاه باید ساختارمند شود.
انتهای پیام/