معلم و‌ مدیر ۲ رکن اصلی ساخت آینده و جامعه

 معلم و‌ مدیر ۲ رکن اصلی ساخت آینده و جامعه
 برنا - گروه اجتماعی: ‎وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید به دانش‌آموزان ظلم‌ستیزی و فسادستیزی را آموزش دهیم؛ چراکه این مسأله، فرهنگ و هویت انقلاب اسلامی ما است.

‎علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش، در نخستین اجلاس «مدار» گفت: در نخستین جلسه‌ای که در خدمت حجت اسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هستیم، لازم می‌دانم از مجموعه ارزشمند و فرهنگی مدرسه صدرا قدردانی کنم. این مجموعه تلاش می‌کند تا خدمات ارزشمندی به نسل آینده‌ساز نظام جمهوری اسلامی ارائه دهد.

‎وی با تأکید بر نقش نسل جوان در آینده کشور افزود: آینده با دستان ما ساخته می‌شود. هویت یک نسل را مدیران، برنامه‌ریزان و حاکمان جامعه شکل می‌دهند. هر جامعه‌ای، بسته به هویت، باور و فرهنگ خود که حاصل کار و تلاش مشترک است، شکل می‌گیرد. ما نیز می‌توانیم جامعه را آن‌گونه که می‌خواهیم بسازیم، البته به شرطی که پشت خواستن ما، برنامه و اراده‌ای جدی وجود داشته باشد.
‎کاظمی حوزه نوجوان و جوان را حیاتی و راهبردی دانست و تأکید کرد: نسلی که امروز در اختیار ماست، آینده یک جامعه را می‌سازد؛ بنابراین باید بیشترین انرژی و سرمایه را صرف این نسل کرد. هرچقدر سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده برداشت خواهیم کرد.

‎وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جایگاه نظام تعلیم و تربیت در دولت بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و امروز نیز در مرکز توجه دولت قرار گرفته است. رئیس‌جمهور نیز موضوع آموزش‌وپرورش را در اولویت کاری خود قرار داده است، چراکه آینده از این مسیر می‌گذرد.

‎وی نقش معلم و مدیر را دو رکن اصلی در ساخت آینده و فرهنگ جامعه برشمرد و گفت: ارتقای کیفیت مدارس در این دو محور تعریف می‌شود. مدیران، راهبران اصلی تحولات مدرسه هستند و معلمان، قلب نظام تعلیم و تربیت. حتی معتقدم نقش مدیر بسیار برجسته‌تر است، چراکه زمینه فعالیت مؤثر معلم را فراهم می‌کند.

‎کاظمی بر لزوم انتخاب دقیق و توانمند مدیران مدارس تأکید کرد و افزود: در انتخاب مدیران باید با حداکثر دقت و برنامه‌ریزی عمل کنیم. خوشحالیم که از ابتدای مهر، طرح مدرسه تراز را در ۱۰ درصد از مدارس دولتی کشور اجرا کرده‌ایم و مدیران این مدارس آموزش‌های تخصصی دیده‌اند.
‎وی در ادامه اظهار داشت: نباید از نقش تربیتی معلمان غافل شویم. برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی، تمرکز بر معلم به‌عنوان مهم‌ترین رکن تربیتی ضروری است. باید معلمان را از نظر علمی، مهارتی و حرفه‌ای توانمند کنیم و از ظرفیت شبکه‌سازی درون‌سازمانی بهره ببریم.

‎وزیر آموزش‌وپرورش همچنین افزود: روش‌های فعال یادگیری باید در کلاس‌ها به‌کار گرفته شود. دیگر زمان آن نیست که معلم فعال و دانش‌آموز منفعل باشد. باید کلاس‌ها را بازآرایی کنیم و تشکل‌های دانش‌آموزی را فعال‌تر سازیم. همچنین تجهیز کلاس‌ها به امکانات مدرن آموزشی نیز ضروری است.

‎کاظمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در مسیر تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید مدیران و معلمان متفاوتی باشیم. دانش‌آموزانی در افق تمدن اسلامی تربیت کنیم و از تمام موقعیت‌های تربیتی بهترین استفاده را ببریم. نمی‌توانیم در برابر رخداد‌های بین‌المللی مرتبط با امت اسلامی بی‌تفاوت باشیم. باید به دانش‌آموزان ظلم‌ستیزی و فسادستیزی را آموزش دهیم؛ این، فرهنگ و هویت انقلاب اسلامی ماست.

‎وی با اشاره به طرح مدارس مقاومت اظهار کرد: مدارس فعال نقش کلیدی در تربیت دانش‌آموزانی با نگاه متفاوت دارند. سرمایه اصلی ما در مقابله با دشمن، همین عرصه فرهنگی و نسل جوان انقلابی است.

‎وزیر آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: امروز، مدرسه هدف اصلی دشمن در جنگ نرم و جنگ فرهنگی است. باید با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، این سنگر را تقویت کنیم. شبکه‌های متنوعی در حوزه‌های دینی، فرهنگی و ملی باید ایجاد شود و نظام تعلیم و تربیت در کنار تلاش‌های علمی، این وظیفه را به‌خوبی دنبال کند.

انتهای پیام /

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها