موسیقی هورامی؛ هنری که به هیچ سازی نیاز ندارد/ موسیقی مقامی کردستان، میراثی هزاران ساله

عثمان زاهدی، خواننده موسیقی مقامی کردستان، درخصوص اجرا با فرهاد نادری در نخستین شب چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فجر در برج آزادی به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: ما از مریوان آمدیم و اجرای این برنامه که از سنتهای دیرینه موسیقی مقامی کردستان است، برایمان افتخار بزرگی بود.
وی در ادامه عنوان کرد: اجرای ما به شکل دو نفره است و از ساز در آن استفاده نمیشود. در موسیقی مقامی کردستان، برخی اجراها فقط با همراهی آواز و ضربآهنگ کف دستها انجام میشود. این نوع اجرا که آن را بهعنوان موسیقی عروسی میشناسیم، قدمتی چند هزار ساله دارد و بهصورت سینهبهسینه از استادان بزرگ به ما رسیده است.
زاهدی با اشاره به قدمت این موسیقی بیان کرد: این سبک از موسیقی بسیار قدیمی است و از آنجایی که در زمانهای گذشته، چیزی بهعنوان ساز وجود نداشته ما هم از ساز استفاده نمیکنیم. همان آوازها و مقامها نسلبهنسل منتقل شدهاند و ما هم به همین سنت پایبند ماندهایم. لازم نیست چیزی به آن اضافه شود؛ این موسیقی باید اصالتش را حفظ کند.
وی درباره هزینههای حضور در جشنواره گفت: ما تمام هزینههای سفر، از جمله غذا، ماشین و تاکسی را خودمان پرداخت کردیم و چیزی حدود پنج تا شش میلیون تومان خرج کردهایم. جشنواره فقط در بحث اسکان به ما کرده است.
زاهدی در پاسخ به سوالی درباره آوازهای کردی توضیح داد: موسیقی در کردستان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و سیاهچَمانه، حَیران، هوره و... انواع آوازهای کردی هستند که در گذشته نوعی نیایش و مناجات بوده و ریشه در آیینهای کهن ایرانی دارند. برخی مقامها برگرفته از آیین میترائیسم هستند و برای پرستش مهر یا خورشید زمزمه میشدهاند.
وی همچنین به استادان برجسته این موسیقی اشاره کرد و گفت: استاد نادر نادری، عادل نادری و... از چهرههای شاخص این موسیقی بوده و نسلهای متعددی از او تأثیر گرفتهاند.
در پایان، زاهدی درباره کاربردهای این موسیقی افزود: موسیقی مقامی کردستان در مراسمهای مختلفی استفاده میشود، از جشنها و عروسیها گرفته تا مراسم سوگواری. هر مقام و نغمه، بیانگر احساسات و داستانهای متفاوتی است که از دل تاریخ و فرهنگ این سرزمین برآمدهاند.
انتهای پیام/