ب ام و آبزرور؛ داستان اولین گرند تورر با سقف شیشهای کاملاً جمعشونده در جهان(+عکس)

این BMW سری 6 تکنسخه، زندگی خود را به عنوان یک 635csi استاندارد آغاز کرد، البته پیش از آنکه تحت دگرگونی جامع در دستان شرکت MGA Developments Ltd. در کاونتری انگلستان قرار بگیرد. MGA که در سال 1979 توسط مایک گیبز تاسیس شد، به عنوان یک سرویس کامل طراحی تا تولید برای خودروسازان بزرگ فعالیت میکرد و به توسعه نمونههای اولیه و پروژههای شاخص میپرداخت.
عصر ایران- این ب ام و که در داخل شرکت با نام "Special Project M3" شناخته میشد، به طور خاص به عنوان یک کارت ویزیت برای نمایش تواناییهای جامع MGA طراحی شد و هدف بلندپروازانه ساخت اولین گرند تورر جهان با سقف شیشه ای کاملاً جمعشونده را دنبال میکرد.
در سال 1982، پروژه با اهدای یک دستگاه 635 CSi نو از سوی ب ام و بریتانیا و حمایت مالی روزنامه "The Observer" وارد مرحله جدیتری شد؛ به همین دلیل این خودرو نام "The Observer Coupe" را به خود گرفت.
سیستم نوآورانه سقف شیشهای آن، بدون استفاده از پانلهای جداشدنی یا سقفهای پارچهای، از طریق طراحیهای اولیه متعدد و با همکاری شرکت Triplex Safety Glass Company و مکانیزمهای سانروف Tudor مهندسی شد. در عوض، طراحی از یک مکانیزم ریل پیچیده استفاده میکرد که به پانلهای شیشهای جداگانه و شیشه عقب اجازه میداد تا به داخل یک محفظه مخصوص طراحیشده در درب صندوق عقب سفارشی جمع شوند.
تیم MGA تحت هدایت استفان فراردا، طراح سابق پورشه، و استنلی دنیلز، مهندس سیستمهای الکتریکی، این تغییرات گسترده را تنها در مدت 3.5 ماه به پایان رساند.
نمای بیرونی خودرو با رنگ خاکستری دوتایی که یادآور آن دوران است، به همراه اسپویلرهای سفارشی جلو و عقب، رکابهای جانبی، گرافیکهای خاص و رینگهای آلیاژی Centra Type 6 که به وضوح طراحی اوایل دهه 1980 را نشان میدهند، تکمیل شد.
"The Observer Coupe" تا سال 1993 در مالکیت خالق خود، مایک گیبز، باقی ماند. در طول این مدت، مکانیزم پیچیده سقف جمعشونده به پیکربندی شیشهای ثابت فعلی تبدیل شد تا مشکلات مربوط به صدا و قابلیت اطمینان که در طراحی پیشنمونه وجود داشت، برطرف شود.