آموزش نیازمند سرمایه‌گذاری و راهکار عبور از شکاف نسلی است/اهدای دومین «سرو ایرانی»

آموزش نیازمند سرمایه‌گذاری و راهکار عبور از شکاف نسلی است/اهدای دومین «سرو ایرانی»

 تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش را حوزه‌ای زمان‌بر و نیازمند سرمایه‌گذاری دانست و گفت: امروز در حوزه هنر با شکاف نسلی مواجه هستیم و آموزش می‌تواند پلی برای انتقال تجربه میان نسل‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین اختتامیه دومین جایزه ملی آموزش هنر با عنوان «سرو ایرانی» دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ با حضور نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و جمعی از مسئولان و هنرمندان با اجرای سیدعباس سجادی و کارگردانی شاپور حاتمی در تالار رودکی برگزار شد.

آموزش زمان‌بر، سرمایه‌بر و راهکار عبور از شکاف نسلی است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین ضمن خیر مقدم به هنرمندان، مدیران و نمایندگان صنوف هنری، عرض تبریک دهه کرامت، بر اهمیت آموزش در حوزه هنر تأکید کرد و اظهارداشت: در معاونت امور هنری، چهار اداره‌ کل فعال هستند اما بیشتر اخباری را درباره رویدادهای دفترهای تجسمی، نمایشی و موسیقی شنیده‌اید. در کنار اهمیت این سه حوزه، سنگ‌بنای بنیادین ما اداره‌کل چهارم، یعنی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری است.

نادره رضایی گفت: امیدوارم با یاری همکارانم، در این دوره تلاش کنیم دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به مأموریت اصلی خود بازگردد، مأموریتی که شامل برنامه‌ریزی جامع برای این سه حوزه و تربیت نیروهایی است که خروجی آن ترسیم مسیر آینده هنر کشور باشد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌ روی آموزش هنر در کشور افزود: در فضای مدیریت کوتاه‌مدت و حوصله‌های سرآمده امروز، آموزش، حوزه‌ای زمان‌بر و نیازمند سرمایه‌گذاری است. در فضایی که فاصله و بی‌اعتمادی شکل گرفته، واژه قهر مناسب نیست بلکه آموزش می‌تواند محل اجماع دوباره باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در شکاف نسلی که امروز در هنر با آن مواجه هستیم، آموزش فرصتی است که می‌تواند پلی برای انتقال تجربه باشد. هیچ‌ کس در عرصه هنر، اگر رنجیده یا دلخور شده، دانش خود را از نسل نو دریغ نکرده است و این خود نشانه‌ای‌ از قدرت پیوند آموزش در میان نسل‌هاست.

وی با تأکید بر نقش مهم هنرستان‌ها در امر آموزش اظهارداشت: در دوره‌هایی، به‌ ویژه در سال‌های اخیر، همه می‌دانیم چرا و چگونه فاصله‌هایی میان نسل‌ها شکل گرفته است اما هنرستان‌ها همان نقاط اتکایی بوده‌اند که هنرمندان با دانش و تجربه‌شان توانسته‌اند در آنها اثرگذار بمانند. از همه معلمان و مربیان برای حفظ این خط آموزش و انتقال تجربه سپاسگزارم.

رضایی با اشاره به اجرای کنسرت هنرجویان هنرستان پسران تهران که شب گذشته در تالار رودکی برگزار شد، افزود: دیشب در این تالار، شاهد اجرای سطح بالایی از هنرجویان پسر هنرستانی بودیم، اجرایی که امید به آینده ایران را زنده نگه می‌دارد. اگر اتفاقی قرار است در این سرزمین رخ دهد، از همین عرصه آموزش خواهد بود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از همه کسانی که با صبوری در مسیر آموزش ایستاده‌اند و باعث تداوم جایزه «سرو ایرانی» شده‌اند، سپاسگزارم. امیدوارم این جایزه در سال‌های آینده بتواند بیش از گذشته قدردان تلاش‌ها باشد و بستری برای شکوفایی نسل نو فراهم کند.

آموزش زیربنای مستحکم حوزه فرهنگ و هنر
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: آموزش هنر در کشور همواره خاستگاه معلمان عاشقی بوده که هنر آمیخته به معرفت و ایمان و عشق را در جان و دل فرزندان این سرزمین کاشتند.

محمدحسین اسماعیلی گفت: آموزش به عنوان زیربنای مستحکم حوزه فرهنگ و هنر از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در عرصه آموزش هنر، سه عنصر آموزش‌دهنده، آموزش‌گیرنده و فضای آموزشی مکمل یکدیگر هستند و باید به یک نسبت به آنها توجه شود.

وی افزود: ارتقای سطح کیفی آموزش و به ویژه بهره‌گیری از مربیان و مدرسان شایسته و برگزیده در مراکز آموزش هنر یکی از روش‌های مهم در ارتقای کیفیت آموزشی در این مراکز است. توجه به این امر مهم هدفی ارزنده در این راستاست که مقرر است در جایزه ملی آموزش هنر با عنوان «سرو ایرانی» به آن پرداخته شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شناسایی و تجلیل از نقش‌آفرینان عرصه آموزش هنر در کشور، زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه آموزش بهتر برای مربیان و مدیران مراکز آموزشی، فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابت انگیزه‌بخش در میان معلمان و مدیران آموزش هنر، توجه به نفش معلمان هنر در حوزه آموزش‌های هنر، تلاش برای یافتن و کارآمدکردن شاخص‌ها و استانداردهای آموزشی را از دیگر اهداف این جایزه عنوان کرد.

وی گفت: سال گذشته نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر به انتخاب و تقدیر از معلمان و مدیران برگزیده هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور اختصاص داشت و امسال دوره دوم این رویداد ویژه آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد هنری برگزار شد.

آموزش نیازمند سرمایه‌گذاری و راهکار عبور از شکاف نسلی است/اهدای دومین «سرو ایرانی»

شاخص‌های انتخاب برگزیدگان «سرو ایرانی»
اسماعیلی افزود: در رویداد جایزه ملی آموزش هنر شاخص‌هایی برای ارزیابی مدیران مدرسان و مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری در نظر گرفته شد که این افراد در قالب شاخص‌های دانشی شامل مجموعه‌ای از آموخته‌ها، دانش‌ها، بینش‌ها و شایستگی‌های علمی، شاخص‌ها و مولفه‌های تخصصی شامل مجموعه‌ای از تجربیات و مهارت‌های تخصصی و عملی و شاخص‌ها و مؤلفه‌های عملکردی و اخلاقی شامل رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای حاکم بر شغل، حرفه و رعایت شاخص‌هایی نظیر انجام وظایف موثر ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در نهایت سه مدیر برگزیده و سه مربی برگزیده آموزشگاه‌های هنری جایزه سرو ایرانی را دریافت کردند و از ۶ مدیر و مربی دیگر نیز تجلیل شد.

وی اظهارداشت: در بخش ویژه این رویداد به هشت نفر از مفاخر آموزش هنر که با استمرار در فعالیت‌های آموزشی و تربیت هنرجویان متعدد در طول سالیان فعالیت خود تأثیرگذاری کیفی و کمی و جریان‌سازی در حوزه آموزش هنر داشته‌اند جایزه سرو ایرانی اعطا شد.

اسماعیلی گفت: در تلاش هستیم با حمایت مسئولان دامنه جایزه آموزش هنر را در دوره‌های آینده گسترش دهیم تا تمامی مراکز آموزش هنر در سطوح مختلف آموزشی و هنرستانی و دانشگاهی و آزاد در این رویداد شرکت کنند و جایزه سرو ایرانی به بستری فخیم و فاخر در حوزه آموزش های هنری تبدیل شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر این جایزه یک پیام داشته باشد آن توجه ویژه به جایگاه معلمان هنر است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب فرهنگ و هنر این سرزمین سروقامتانی بودند که توانستند فرهنگ و هنر ایرانی را زنده نگه دارند و ارتقا و تعالی‌بخشی به آن را با آموزش‌هایشان به ظهور برسانند؛ امیدوارم جایزه «سرو ایرانی» به جایگاهی والا، مانا و پایا در سپهر فرهنگ و هنر و آموزش کشور دست پیدا کند تا بتواند گوشه‌ای از مجاهدت‌های عاشقانه و جانانه معلمان هنر این سرزمین را متجلی کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: جایزه «سرو ایرانی» رویدادی است که قصد دارد تا مجدداً توجهات را به سوی مراکز آموزش هنر و مدیران و مربیان این مراکز و اهمیت و جایگاه آنها معطوف و اعلام کند که دستان پرمهری را که مهد پرورش و تربیت استعدادهای هنری بوده و نیکنامانی که در تاریخ پر افتخار آموزش هنر ایران سروقامت ماندند، از یاد نخواهیم برد.

رامتین شهبازی عضو هیات داوران جایزه «سرو ایرانی» نیز در این آیین اظهارداشت: امسال دومین سالی است که داوری جایزه ملی آموزش هنر را برعهده دارم، سال گذشته‌ این رویداد در سطح هنرستان‌های هنرهای زیبا و امسال در سطح آموزشگاه‌های آزاد هنری برگزار شد.

وی گفت: هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های آزاد هنری دو نهاد بسیار مهم در حوزه آموزش هستند، داوری امسال نشان داد که سطح کیفی هنرستان‌ها ارتقا پیدا کرده است و براین اساس باید تجدیدنظری در شرح درس‌ها انجام شود.

شهبازی افزود: آموزشگاه‌های هنری بازوی عملی دانشگاه‌ها هستند، در کشورهای مختلف، مدارس هنری به اندازه دانشگاه‌ها دارای اهمیت هستند و آموزشگاه‌های ما باید به این حد از استاندارد برسند و نقش ایفا کنند، دانشگاه به دلیل وابستگی‌هایی که دارد، آموزش اختصاصی خود را عملیاتی می‌کند.

داور جایزه «سرو ایرانی» بیان کرد: داوری در این رویداد بر اساس شاخص‌های تعیین شده، نگاه علمی و به دور از نگاه سلیقه‌ای انجام شد و این روند هم به مدت دو روز به طول انجامید و این جایزه فرصتی است تا معلمان و مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری دیده شوند و تشویقی برای آنان محسوب شود و در مسیر تعالی قدم بردارند.

معرفی برگزیدگان دومین جایزه «سرو ایرانی»

در این آیین از سه مدیر؛ هادی دهقان‌پور، حمید نیرومند و محبوب فتحی و سه مربی برگزیده آموزشگاه‌های آزاد هنری؛ کیوان قلخانی، مهدی مساح بیدگلی و علیرضا حسینی صدر با اهدای تندیس و جایزه «سرو ایرانی» تجلیل شد.

محمدرضا جدیری، نسرین نعیمی ثانی و فرانک فروتن مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری و ندا قربانیان، وحید ابرود، زمان خیری مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین در بخش تقدیرهای ویژه، از غلامحسین فخیمی‌کیا، عذرا خورشیدی، دکتر مهاجری، خانم عبداللهی و خانواده استاد محمدعلی بهارلو تجلیل شد.

در این آیین تندیس و جایزه «سرو ایرانی» که طراحی آن توسط کیانوش غریب‌پور انجام شده، به برگزیدگان اهدا شد.

سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی، محمدحسین ناصربخت اعضای هیات داوران و ارزیابی دومین جایزه «سرو ایرانی» بودند.

تجلیل از ۸ تن از مفاخر عرصه آموزش هنر

همچنین در این آیین از هشت تن از مفاخر برجسته عرصه‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش و هنرهای سنتی ایران؛ رشید وطن‌دوست خواننده پیشکسوت و از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران، مجید کیانی مدرس موسیقی ایرانی، نوازنده سنتور و از چهره‌های ماندگار این حوزه، مهدی حسینی از تاثیرگذارترین اساتید آموزش و پژوهش هنر، محمدرضا دادگر هنرمند پیشکسوت گرافیست و تصویرگر، مهین‌دخت میهن طراح و مدرس گریم و «مادر گریم تئاتر ایران»، احمد کامیابی‌مسک نویسنده، مترجم، کارگردان و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر، خسرو خورشیدی کارگردان و طراح صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون و پدر طراحی صحنه و منصور تامسن از اساتید و نامداران هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران که هر یک نقشی بی‌بدیل در اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته‌اند و در طول سالیان، میراثی ماندگار برای نسل‌های آینده به‌جا گذاشته‌اند، تجلیل شد.

نوازندگی تار بهاره فیاضی از شاگردان زنده‌یاد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده و دارای نشان درجه یک هنری، نمایش کلیپ‌ها و فیلم‌هایی داوری دومین عنوان «سرو ایرانی»، معرفی چهره‌های شاخص و برگزیدگان این رویداد، از دیگر بخش‌های این آیین بود.

به گزارش ایرنا، دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری موفق نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر با عنوان «سرو ایرانی» که ویژه معرفی و تجلیل از مدیران و مدرسان برگزیده هنرستان‌های هنرهای زیبا بود، فراخوان دومین دوره این رویداد را دی ماه سال ۱۴۰۳ ویژه معرفی و تجلیل از مدیران و مربیان برگزیده آموزشگاه‌های آزاد هنری منتشر کرد.

فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابت سالم و سازنده برای رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت و ترغیب مدیران و مربیان به تلاش بیشتر برای رسالت آموزشی و هنری، انتخاب و تقدیر از مدیران و مربیان برگزیده آموزشگاه‌ها در سطح استانی و ملی، ایجاد انگیزه برای مدیران و مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری، معرفی ظرفیت‌های آموزشی و توجه ویژه به کارایی و اثربخشی آموزش هنر در ارتقای فرهنگ کشور و انتقال تجارب موفق و الگوهای آموزش هنر و استفاده از آنها در سیاستگذاری فرهنگی و هنری از مهمترین اهداف این رویداد است.


 

 منبع خبر