وزیر آموزش و پرورش: نهضت مدرسه‌سازی کاملا مردمی و جهادی است

وزیر آموزش و پرورش: نهضت مدرسه‌سازی کاملا مردمی و جهادی است

 تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی نهضت مدرسه‌سازی که از سوی رییس جمهور دنبال می‌شود با آنچه که در فضای عمومی جامعه تصور می‌شود، کاملا متفاوت است، گفت: این یک رویکرد کاملا مردمی و جهادی است و برای مدرسه سازی باید از مشارکت مردم، گروه‌های جهادی، ظرفیت‌های اقتصادی و مسئولیت های اجتماعی منطقه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در بیست و یکمین گردهمایی‌موسسان مدارس غیر دولتی کشور در جمع خبرنگاران افزود: به گفته رئیس جمهور، خیرین، دستگاه های اجرایی، نهادها و منابع را در اختیار داریم اما نتوانستیم با آنها مسائل و مشکلات فضای آموزش و پرورش و تجهیزات را حل کنیم آن بخشی که می تواند جهش، شور و شوق و حرکت متفاوت ایجاد کند، حضور مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ۷۲۰۰ نقطه‌مساله را در ۶ محور مدارس کانکسی، سنگی، پروژه های نیمه تمام، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر در کلاس، مناطقی که زیر ۳۳ متر سرانه فضا دارند و مناطقی زیر میانگین سرانه فضا هستند را احصا و برش استانی و شهرستانی آنها را تهیه کردیم، همچنین تاکنون پنج هزار تیم مشخص کردیم یعنی برای هر نقطه‌مساله یک مسئول پروژه تعریف کردیم.

تمرکز بر کلاس و معلم برای بهبود کیفیت بخشی

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مشارکت مردم، از گروه های جهادی، از ظرفیت های اقتصادی و مسئولیت های اجتماعی منطقه استفاده می کنیم و بعد مدرسه می سازیم و تعداد زیادی از این پروژه ها در استان ها در حال افتتاح است، پروژه های مختلفی در خراسان شمالی و مشهد افتتاح و صدها کلیپ از این بخش تولید شده است، این حرکت جدید با رویکرد جدید و متفاوت در مدرسه سازی است مهمتر از آن کیفیت بخشی است.

کاظمی افزود: تمام این ساخت و سازها و ساز و کارها و ساختارها برای این است که اتفاقی در تربیت رقم بخورد و کیفیت مقصد و منظور اصلی ما است، برای این کار هم دو مسیر طراحی کردیم که یک مسیر آن تمرکز بر کلاس درس و معلم است که امسال به صورت پایلوت در شهرقدس اجرا کردیم و تمام معلمان را آموزش دادیم، مدلی که معلم ها را آموزش می دهیم کاملا با قبل متفاوت است.

اتصال ۳۰۰ هزار معلم به یکدیگر

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای آموزش معلمان، قبلا کتابی داده و یا کارگاهی برگزار می شد یا از طریق شیوه های حضوری و مجازی آموزش داده می شدند اما اکنون معلمان را از طریق اجتماعات یادگیری به هم وصل می کنیم. مثلا معلمان پایه اول یک شهرستان را به هم وصل می کنیم و دستاورد آن این است که معلمان همدیگر را توانمند کرده و به تولید محتوا می پردازند.

کاظمی افزود: این تجربه گردانی و خودتوانمندسازی و اتصال شبکه ای معلمان به یکدیگر سرعت کیفیت را بالا می برد، با اینکه طرح هنوز در کل کشور شروع نشده است اما تاکنون ۳۰۰ هزار معلم را در سطح کشور به هم متصل کردیم و کار را دنبال می کنیم، در حال تهیه محتواهای استاندارد هستیم و بحث بعدی بحث مدیریت است، اینها نقطه های کانونی در کیفیت هستند.

وی در ادامه به مشکل پیدا کردن زمین برای ساختن مدرسه در تهران اشاره کرد و گفت: فردا جلسه ای با استاندار تهران برای ساخت ۱۱۰ مدرسه در تهران برگزار خواهد شد.

نگاه تعلیم در مدارس غیردولتی نباید به حاشیه رانده شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: قبلا بر روی مدارس غیر انتفاعی نگاهی سودمندانه بود، از ما انتظار دارند به مدارس غیردولتی نظارت کنیم، باید مراقبت کنیم نگاه تعلیم و تربیتی به حاشیه رانده نشود، نظارت کنیم که دغدغه ها و نگرانی های مردم حفاظت از چهارچوب ها باشد، هیچکس بهتر از شورای موسسان برای نظارت به مدارس غیردولتی نیست.

کاظمی تصریح کرد: ۲۰ هزار مدرسه داریم اگر یک درصد این مدارس متخلف باشند، عدد بسیار بالایی است و وجهه مدارس غیردولتی را مخدوش می کند اما نباید تخلفات را تعمیم داد، مدارس غیردولتی دارند کارهای شایسته ای انجام می دهند.

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام در آموزش و پرورش گفت: برای استخدام در آموزش و پرورش هیچ مسیری جز آزمون وجود ندارد، ۸۵ هزار ردیف استخدامی اخذ شده که ۲۰ هزار نفر از آنها برای سرایداران و نیروهایی مورد نیاز در نظر گرفته شده است که دارای دو بخش آزاد و سهمیه ای است، حدود ۳۲ هزار نفر برای دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی اخذ شد که سه هزار نفر آنها در حوزه نخبگان جذب می شود و نزدیک ۳۰ هزار نفر برای آزمون ماده ۲۸ است که مراحل اجرایی مراحل نهایی آن را طی می کند.

به گزارش ایرنا، ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یک راهکار مؤثر در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، این امکان را فراهم می‌آورد که در صورت عدم تکمیل سهمیه نیروی انسانی آموزش و پرورش از طریق دانشجویان این دانشگاه، علاقمندان سایر دانشگاه‌ها به حرفه معلمی با شرکت در آزمون استخدامی و دوره‌های یک‌ساله دانشگاه فرهنگیان، به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شوند.

 

 منبع خبر