راه‌آهن ایران در مسیر تحول؛ افزایش ظرفیت حمل غلات گلستان تا ۶۰۰ هزار تُن

راه‌آهن ایران در مسیر تحول؛ افزایش ظرفیت حمل غلات گلستان تا ۶۰۰ هزار تُن

 گرگان- ایرنا- استان گلستان، با موقعیت استراتژیک خود در همسایگی ترکمنستان و نزدیکی به آسیای میانه، به‌عنوان دروازه‌ای طلایی برای توسعه تجارت ریلی ایران شناخته می‌شود و خطوط ریلی اینچه‌برون علاوه بر اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به آب‌های آزاد، فرصتی بی‌نظیر برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه را نیز فراهم می‌کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این ظرفیت عظیم ریلی، همراه با پتانسیل‌های کشاورزی گلستان به‌عنوان قطب غلات کشور، زمینه‌ساز تحولی بزرگ در حمل‌ونقل و تجارت منطقه‌ای شده و در همین راستا، راه‌آهن ایران با برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه، گام‌های محکمی برای تبدیل این منطقه به شاه‌راه ریلی کشورهای CIS برداشته است.

در گامی بلند برای تقویت جایگاه ایران به‌عنوان محور لجستیکی منطقه، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی سه میلیون تُن بار در کریدور ریلی شرق دریای خزر طی سال جاری خبر داد و گفت: این کریدور که از خط ریلی اینچه‌برون در استان گلستان آغاز می‌شود، به‌عنوان شاه‌راه ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه (CIS) از جمله روسیه، بلاروس، ترکمنستان و قزاقستان، نقشی محوری در توسعه تجارت منطقه‌ای ایفا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن گلستان، جبارعلی ذاکری در جریان بازدید از پروژه احداث پل ریلی قره‌سو در گلستان، با اشاره به موقعیت منحصربه‌فرد خط ریلی اینچه‌برون، اظهار کرد: این محور ریلی، دروازه‌ای برای دسترسی کشورهای همسایه به آب‌های آزاد از طریق خاک ایران است و ما مصمم هستیم با افزایش ظرفیت حمل بار در این کریدور، نقش ایران را به‌عنوان هاب لجستیکی منطقه تثبیت کنیم.

وی همچنین از پیشرفت‌های زیرساختی در این محور خبر داد و افزود: یکی از دو بلاک خطوط ریلی غرب گلستان بازسازی شده و بازسازی بلاک دوم نیز به‌زودی تکمیل می‌شود. که این اقدامات، سرعت جابه‌جایی بار و مسافر را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

استان گلستان، به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید غلات کشور، از ظرفیت بالایی برای بهره‌مندی از این زیرساخت‌های ریلی برخوردار است. ذاکری در این باره تأکید کرد: در سال گذشته، حدود ۲۰۰ هزار تُن غلات از خطوط ریلی گلستان جابه‌جا شد و ما آمادگی داریم این ظرفیت را تا ۶۰۰ هزار تُن ارتقا دهیم.

این تحولات نشان‌دهنده عزم جدی راه‌آهن ایران برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استراتژیک گلستان و تبدیل کریدور ریلی شرقی به یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی است که با تکمیل پروژه‌های زیرساختی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای، ایران در آستانه تبدیل شدن به قلب تپنده تجارت ریلی آسیای میانه قرار دارد.

توسعه کریدور ریلی شرقی با محوریت اینچه‌برون، نه‌تنها گامی در برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران است، بلکه فرصتی استراتژیک برای تعمیق پیوندهای اقتصادی با کشورهای آسیای میانه به‌شمار می‌رود.

افزایش ظرفیت حمل بار به سه میلیون تُن و ارتقای جابه‌جایی غلات گلستان تا ۶۰۰ هزار تُن، نشان‌دهنده پتانسیل بالای این منطقه در تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه است و این اقدامات، با تکمیل بازسازی خطوط ریلی و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، ایران را در مسیر تبدیل به یک قدرت ترانزیتی منطقه‌ای قرار خواهد داد.

 

 منبع خبر