اجتماعات یادگیری نقشه راه ارتقای کیفیت آموزش است

اجتماعات یادگیری نقشه راه ارتقای کیفیت آموزش است

 تهران-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شکل‌گیری اجتماعات یادگیری معلمان، گفت: برای نخستین بار، عملکرد همه استان‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ای دقیق پایش و رصد شده است و این اقدام صرفاً یک طرح نیست بلکه نقشه راهی برای ارتقای کیفیت آموزش در کلاس درس به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در نشست تبیینی «رویکردهای تحولی در آموزش ابتدایی» با اشاره به تدوین کارنامه عملکرد استان‌ها در شاخص‌هایی همچون نرخ ثبت‌نام، نرخ ارتقای پایه، تکرار پایه و گذر تحصیلی، افزود: هدف از اجتماعات یادگیری، دیکته کردن یک روش تدریس خاص نیست؛ بلکه می‌خواهیم معلم به‌عنوان تولیدکننده دانش و عامل ارتقای نظام آموزشی نقش ایفا کند.

وی با انتقاد از ناکارآمدی شیوه‌های سنتی دوره‌های ضمن خدمت اظهار کرد: در اجتماعات یادگیری، به معلمان فرصت می‌دهیم تجربه‌های موفق خود را روایت و نقد کنند. این توسعه حرفه‌ای مبتنی بر تجربه، راهکاری واقعی برای توانمندسازی معلمان است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تجربه دوران کرونا، خاطرنشان کرد: هرگز نمی‌توانستیم مهارت فناوری را در سطح وسیع به معلمان آموزش دهیم اما وقتی فضا را باز گذاشتیم، آنها پیشگام شدند. این تجربه نشان داد ظرفیت درونی معلمان، سرمایه‌ای ارزشمند است که باید به رسمیت شناخته شود.

وی از اساتید و پژوهشگران علوم تربیتی دعوت کرد در طراحی و اجرای برنامه‌های تحولی آموزش ابتدایی مشارکت فعال داشته باشند و گفت: هیچ برنامه‌ای نهایی و بسته تلقی نمی‌شود و آماده‌ایم ایده‌ها و پیشنهادهای سازنده را از سوی بدنه علمی کشور، چه دولتی و چه غیردولتی، دریافت و به‌کار ببندیم.

حکیم زاده با تأکید بر رویکرد مشارکتی در طراحی برنامه‌های تحولی تصریح کرد: معلمان صرفاً اجراکننده نیستند بلکه طراحان یادگیری‌اند. در اجتماعات یادگیری، نقش فعال به آنها داده شده تا تجربه‌های واقعی خود را به اشتراک بگذارند و مسیر رشد حرفه‌ای خود را مدیریت کنند.

وی از تقویت پیوندهای عملیاتی میان پژوهش، برنامه درسی و میدان عمل خبر داد و افزود: ما در وزارت آموزش و پرورش منابع زیادی در اختیار داریم اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به‌صورت نظام‌مند به اجرا بگذاریم. باید یاد بگیریم از ظرفیت‌های موجود بهره‌وری بیشتری داشته باشیم، برند بسازیم و اجازه دهیم معلمان نوآوری‌های خود را عرضه کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این تحول بدون مشارکت فعال معلمان، خانواده‌ها و جامعه علمی ممکن نیست. از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم با طرح‌ها و ایده‌های خود، به این حرکت ملی بپیوندند.

 

 منبع خبر