به گزارش ایرنا، مسعود امامی یگانه روز شنبه در آیین زنگ سپاس معلم در استان اردبیل افزود: به غیر از توجه به معیشت معلمان، دولت چهاردهم تامین زیرساختها و ارتقای کیفیت آموزشی را نیز در آموزش و پرورش در دستور کار قرار داده است.
وی تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری نظام تعلیم و تربیت را یکی از سه تکلیف اساسی دولت چهارم برشمرد و اضافه کرد: دولت بر این امر توجه ویژه کرده و قرار است تا سه سال آینده، شاخصهای توسعهای استان اردبیل در این زمنیه به متوسط کشوری و اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی برسد.
استاندار اردبیل همچنین تامین فضاهای آموزشی را در تربیت و آموزش نسل جدید و ایجاد انگیزه و محیط بانشاط برای دانشآموزان بسیار مهم خواند و بیان کرد: ما برای تحقق اهداف زیرساختی آموزش و تربیت فرزندان خود از همه ظرفیتهای موجود استان و کشور در قالب مشارکت جمعی استفاده خواهیم کرد.
وی جمعآوری مدارس کانکسی و سنگی و تامین فضای آموزشی کافی را از اقدامات اجرایی مهم استان اردبیل در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: در کنار این امر، تامین و پرداخت مطالبات معلمان از جمله اقدامات موثری بود که انجام شد.
امامی یگانه در ادامه نیروی انسانی را سرمایه اصلی توسعه هر کشوری خواند و گفت: توجه به تربیت نیروی انسانی توانمند، کارآمد و با احساس مسئولیت اجتماعی و فردی برای توسعه جامعه و کشور ما بسیار مهم است.
وی بیان کرد: این توسعه انسانی و ایفای نقش تربیتی در جامعه، بدون تحول آموزش و پرورش محقق نمیشود و بر همین اساس دولت چهارم توجه ویژهای به امر تحول و تامین نیازمندی نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
استاندار اردبیل همچنین گفت: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم آرزو کنند تا معلم شوند چرا که معلم نقش هدایتگری جامعه را بر عهده دارد و با تربیت نسل آینده، نقش موثر و مهمی در جامعه بر دوش میکشد.
وی تلنبار کتاب و سوالات در نظنم آموزشی را موجب وارد شدن استرس زیاد در دانش آموزان عنوان کرد و افزود: سیاست دولت این است که در فرایند آموزشی از محفوظات به سمت معلومات و ارتقای مهارت و هوش اجتماعی حرکت کنیم.
امامی یگانه همچنین خواستار تطابق گرایش و رشتههای تحصیلی دانشآموزان شد و بیان کرد: مربیان در زمینه هدایت تحصیلی دانشآموزان بیشتر دقت کنند و علاقهمندی خود دانشآموزان و کشف استعداد آنها را در هدایت تحصیلی بیشتر مد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به نیاز جامعه به تخصص در حوزههای مختلف و لزوم تربیت نسل جوان برای پاسخگویی به نیاز متحول و متنوع جامعه اظهار کرد: در زمینه تربیت نیروی انسانی، از رشته علوم انسانی نیز نباید غافل شد و در این زمینه نقش معلمان فوقالعاده مهم است.
استاندار اردبیل گفتار و کردار معلم را الگوی خوبی برای دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد: سلوک و کلام معلم در شکلگیری شخصیت دانش آموزان نقش اساسی دارد و اگر ارتباط عمیقی بین معلم و دانشآموز شکل بگیرد، علاوه بر فراهم شدن زمینه تربیت نسلی خلاق و فرهیخته، در جلوگیری از آسیبهای اجتماعی هم نقش اساسی خواهد داشت.
وی معلمان را معماران آینده کشور خواند و گفت: ما در جذب معلمان و تربیت نسل جدید باید با نگاه امیدوار به آینده نگاه کنیم.
امامی یگانه همچنین با اشاره به پایین بودن رتبه این استان در آزمون کنکور، خواستار توجه مدیران آموزش و پرورش به ارتقای جایگاه و رتبه کنکور این استان شد.
توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، در اولویت کاری دولت چهاردهم قرار گرفته است
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین، نظام تعلیم و تربیت را مهمترین فرصت برای تربیت انسانی توانمند، برخوردار از شایستگی و ایجاد هویت، سواد و مهارت در دانشآموزان و نیز آماده کردن یک شهروند مطلوب برای سپردن آینده کشور خواند.
سیداردشیر رشیدیآلهاشم، انتقال علم و دانش و نیز تربیت نسل آینده را از ماموریتهای مهم آموزش و پرورش و از خدمات ارزنده معلمان عنوان کرد و افزود: امروز رسالت معلم و آموزش و پرورش در اولویت اول عمل به این ماموریت تعیین شده و خوشبختانه ارتقای جایگاه نظام آموزش و پرورش و معلمان در اولویت اول گفتمان دولت چهاردهم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش توانسته در دو بخش مهم توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت در کلاس درس و مدیریت آموزشی و مدرسه گامهای مهمی بردارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل توجه به معلمان از حیث مادی و معنوی و پرداخت تمامی مطالبات معلمان در دوره خدمت دولت چهاردهم و نیز افزایش ۵۲ درصدی بودجه آموزش و پرورش در قانون بودجه سال جاری را نشانه توجه ویژه دولت به این بخش عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، در این آیین تعدادی از معلمان ب مناسبت هفته گرامیداشت معلم مورد تجلیل قرار گرفتند.
در حال حاضر ۲۶۵ هزار دانشآموز در پایههای مختلف تحصیلی در ۱۲ هزار کلاس، ۲ هزار و ۶۶۰ آموزشگاه و زیر نظر ۱۸ هزار و ۷۵۰ معلم در استان اردبیل مشغول تحصیل هستند.