به گزارش ایرنا از پلیس راهور پایتخت، سرهنگ مصطفی زینیوند روز چهارشنبه ضمن تشریح نقش معابر در وقوع تصادفات رانندگی، اظهار کرد: براساس بررسیهای کارشناسان، در سال گذشته در ۲۴۶ فقره تصادف شهری، نقص راه به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز حادثه شناسایی شده و سهم تقصیر به متولیان مربوطه داده شده است.
وی با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب اسفند ۱۳۸۹، گفت: اگر نقص راه یا وسیله نقلیه در وقوع تصادف موثر باشد، متصدیان ذیربط مسئول جبران خسارات بوده و مطابق قانون با آنان برخورد خواهد شد.
سرهنگ زینیوند در ادامه به برخی از مصادیق نقص راه اشاره کرد و یادآور شد: کندهکاریها و ناهمواری سطح راه، نصب سرعتگیرهای غیراستاندارد، نبود روشنایی کافی در معابر، کمبود علائم هشدار در نقاط پرتصادف، ایمنسازی ناکافی در عملیات اجرایی و عدم ایجاد گذرگاه ایمن برای عابران از مصادیق نقص راه است.

وی ادامه داد: در فروردین ۱۴۰۴ نیز در ۱۲ فقره تصادف، کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ، نقص راه را به عنوان عامل موثر در تصادف تشخیص داده و کروکی ترسیم کردهاند.
سرهنگ زینیوند همچنین به اهمیت ایمنسازی مسیرهای تردد موتورسیکلتها اشاره کرد و گفت: با توجه به عبور بزرگراهها از بافتهای مسکونی، ایجاد پلهای ویژه برای موتورسواران (همچون نمونه موفق آن در بزرگراه بسیج) میتواند به کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی کمک کند و پیگیری برای ساخت چنین پلهایی یکی از برنامه های پلیس در سال ۱۴۰۴ است.
رییس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به برخی از تکالیف و وظایف عابران پیاده نیز اشاره کرد و گفت: عبور ایمن از معابر از وظایف مشخصشده برای عابران است. استفاده نکردن از گذرگاههای ویژه میتواند احتمال تصادف را افزایش دهد.