روح الله عمادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: استان خوزستان قطب حمل و نقل بار و مسافر بوده و همواره جزو سه استان برتر کشور از نظر تناژ حمل بار است.
وی افزود: وجود ۲ مرز چذابه و شلمچه، پنج بندر مهم و بزرگترین بندر فلهبر کشور، همچنین صنایع نفتی، فولادی و کشاورزی، حجم ترافیک و ترانزیت در استان را بسیار بالا برده است.
عمادی به اولویتبندی محورهای پرترافیک و پرحادثه اشاره کرد و گفت: محور اهواز - خرمشهر (۱۰۵ کیلومتر) از مهمترین محورهای استان بوده که ۵۰ کیلومتر آن در حال اجرا توسط پیمانکاران است و ۵۵ کیلومتر باقیمانده نیز به شرکت ساخت و توسعه راهها واگذار شده است این محور علاوه بر تردد زوار اربعین و راهیان نور، نقش مهمی در ارتباط با عراق دارد.
وی افزود: محور شوشتر- دزفول که ۱۳ کیلومتر آن حادثهخیز بوده از دیگر طرح های مهم در حوزه راه استان به شمار می رود که با پیگیری نمایندگان و مسئولان، اعتبارات لازم برای این طرح تأمین و عملیات اجرایی آن توسط پیمانکار آغاز شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان هدف از اجرای طرح راهسازی شوشتر - دزفول را تبدیل راه ۲طرفه به چندبانده برای کاهش تلفات جانی عنوان کرد.
وی در ادامه به محور ماهشهر - رامشیر - هفتگل (مسیر ترانزیت بنادر) اشاره کرد و افزود: این محور، مسیر اصلی خروج تریلیهای باری از بنادر به مرکز کشور است که ۱۳ کیلومتر باقیمانده از آن در مرحله مناقصه است.
عمادی بیان کرد: اعتبارات مناسبی در بودجه ملی برای محور اهواز - رامهرمز - بهبهان در نظر گرفته شده که با تزریق اعتبار، سرعت اجرایی این طرح افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: محور بستان - چذابه که مسیر تریلی ها را کوتاه می کند با اعتبار ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در دست پیگیری است که این مسیر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر تردد کامیونها را کاهش می دهد.
تأکید بر کاهش حوادث و تسهیل ترافیک
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از پیشرفت پروژههای دیگری مانند محور رامهرمز - مسجدسلیمان (پیمانکار فعال) و محور عبدالخان - بستان (دارای اعتبار ملی) خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تخصیص بهموقع اعتبارات، این پروژهها به سرعت به بهرهبرداری برسند.
عمادی با اشاره به آمار بالای تصادفات در برخی محورها، گفت: هدف اصلی ما بهبود کیفیت راهها، افزایش ایمنی و کاهش تلفات جانی است و با تکمیل این پروژهها، شاهد تحول بزرگی در حملونقل استان خواهیم بود.