به گزارش تجارت نیوز، جلسه بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده با حضور مسئولان ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و انجمن موتورسیکلتسازان برگزار شد.
مهدی ابراهیمی معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، در این جلسه ضمن اشاره به وجود ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور، گفت: متاسفانه به دلیل نبود مشوقها و الزامات قانونی در این حوزه تاکنون اقدامی برای اسقاط این موتورسیکلتها انجام نشده است.
وی یکی از معضلات اصلی موتورسیکلتهای فرسوده را آلایندگی چند برابری نسبت به خودروهای فرسوده دانسته و خاطرنشان کرد: در کنار این امر مصرف بالای سوخت این موتورسیکلتها یکی از علل اصلی ناترازی انرژی در کشور است.
ابراهیمی بر عزم جدی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده تاکید و اعلام کرد: اقدامات خوبی در آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده دیده شده است که در اصلاحیه جدید آن که در دست تدوین است، دولت در نظر دارد تا ضمن جداسازی جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت از خودرو و ارزشگذاری مستقل برای گواهی اسقاط موتورسیکلت، اقدامات لازم را در خصوص ترغیب مالکان موتورسیکلت های فرسوده برای اسقاط وسیله نقلیه خود به عمل آورد تا جذابیت بیشتری برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ایجاد شود.
در ادامه این جلسه، مهرداد پورخیابی، معاون نوسازی ناوگان ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، نیز اظهار کرد: در حوزه جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده، نوع موتورسیکلتهای عرضه شده برای متقاضیان و جذابیت آنها، بسیار مهم است. در عین حال ایجاد زیرساختهای آنلاین در این حوزه و هم افزایی در پرداخت تسهیلات ضروری است.
گفتنی است در این نشست، نمایندگان موتورسیکلتسازان نیز ضمن بحث و تبادل نظر، تاکید کردند که در صورت مشارکت دولت و تخصیص منابع موردنیاز، امسال میتوان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کرد.
منبع: ایسنا