بازار خودرو در شوک رکوردشکنیهای ایرانخودرو/ تارا زمین خورد؛ سورن تاجگذاری کرد

اقتصادنیوز: شرکت خودروسازی ایران خودرو در سال 1403 اتفاق عجیبی را رقم زد.اقتصادنیوز:

عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
به گزارش اقتصادنیوز، ایرانخودروییها سال ۱۴۰۳ را در حالی تمام کردند که تا پایان بهمن رکوردهایی از خود بهجای گذاشتند که به نوعی منحصربهفرد بود. بیتردید واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی پُررنگترین اتفاق این خودروساز در سال جاری محسوب میشد. اما خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص علاوه بر این مسئله، اتفاقهای خاص دیگری را هم رقم زد.
اتفاق عجیب هایما
آبیهای جاده مخصوص در سال جاری در مجموع حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. به عبارت دیگر، این خودروساز بهطور میانگین هر ماه بیش از هزار و ۲۳۰ دستگاه از این محصول مونتاژی خود را در خطوط تولید تکمیل کرد. اما ایرانخودروییها در فروردین سال جاری تولید تنها ۶ دستگاه هایما را در خطوط تولید نهایی کردند. تولید این تعداد هایما، کمترین تیراژ تولید یک محصول ایرانخودرو طی یک ماه در سال جاری بود.
این گروه خودرویی چینی در بهمن امسال هم با ثبت رکورد فروش حدود چهار هزار و ۵۵۰ دستگاه، بیشترین تیراژ عرضه ماهانه خود را در دومین ماه از زمستان امسال ثبت کرد. ایرانخودرو طی ۱۱ ماه در مجموع حولوحوش ۱۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه هایما را برای مشتریان فاکتور کرد. با توجه به تیراژ ثبت شده برای فروش هایما، آبیهای جاده مخصوص در یازدهمین ماه از سال جاری بهتنهایی حدود ۳۰ درصد از کل تیراژ فروش هایما را در کارنامه ثبت کردند.
پایههای گروه پژو بدون پارس لرزید
خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در خرداد امسال بیش از ۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع پژو تولید کرد. تیراژ تولید رقم خورده گروه پژو در آخرین ماه فصل بهار امسال، بیشترین تولید ماهانه یک محصول ایرانخودرو است.
آبیهای جاده مخصوص در اردیبهشت سال جاری هم با ثبت رکورد فروش حولوحوش ۲۰ هزار و ۵۵۰ دستگاه، بیشترین تیراژ فروش را به نام خود ثبت کردند.
اما پایههای گروه پژو در سال ۱۴۰۳ با حذف پژو پارس حسابی لرزید و دیگر این گروه خودرویی صدرنشین تولید و فروش در میان محصولات ایرانخودرو نبود و در برخی ماهها جای خود را به گروه سورن داد.
گروه سورن، پاس گل پژو پارس را گرفت
گروه سورن در سه ماه شهریور، آذر و بهمن در صدر جدول تولید ماهانه قرار گرفت تا حسابی برای گروه پژو خطونشان بکشد.
در میان سه ماه یادشده، بهمن با تیراژ حدود ۱۸ هزارتایی، بالاتر از شهریور و آذر قرار داشت.
البته گروه سورن در ماههای آذر، مهر و شهریور هم صدر جدول فروش ماهانه را تصاحب کرد. ایرانخودرو در آذر با فروش حولوحوش ۱۶ هزار دستگاهی، بیشتر از مهر و شهریور اعضای خانواده گروه سورن را فاکتور کرد.
البته دلیل اصلی صدرنشینی گروه سورن در تولید و فروش را باید در خداحافظی پژو پارس جستوجو کرد.
بنابراین میتوان گفت گروه سورن نشان داد که قدر پاس گل پژو پارس را به بهترین نحو میداند.
رکورد عجیب خودروی خجالتی
رانا در دی ۱۴۰۳ با تیراژ تولید ۸ دستگاهی، بعد از تولید فروردین ماهی هایما، کمترین تولید ماهانه را به خود اختصاص داد. ایرانخودروییها تا پایان بهمن امسال در مجموع حدود ۱۵ هزار و ۸۵۰ دستگاه انواع رانا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. به عبارت دیگر، بهطور میانگین هر ماه نزدیک به هزار و ۳۲۰ دستگاه رانا تولید کردند. اما تیراژ ۸ دستگاهی تولید رانا در دی، فاصله قابلتأملی با میانگین تیراژ ماهانه این محصول دارد.
این محصول خجالتی ایرانخودرو همواره در قعر جدول تولید محصولات داخلی آبیهای جاده مخصوص قرار داشته و کمترین سهم را از کیک محصولاتی ایرانخودرو به خود اختصاص داده است.
تیراژ فروش رانا در آذر امسال نزدیک به سه هزار و ۱۵۰ دستگاه بود. آبیهای جاده مخصوص طی یازده ماهی که از سال جاری گذشت، حدود ۱۵ هزار و ۶۵۰ دستگاه از این محصول را برای مشتریان فاکتور کرد. تیراژ فروش رانا در آذر ۱۴۰۳ بهتنهایی حدود ۲۰ درصد از کل فروش رانا را در بازه زمانی مورد بررسی به خود اختصاص داد.
آبان سیاه تارا
تارا، محصولی که ایرانخودروییها بهمنظور مقابله با تحریمها تولید آن را در دستور کار قرار دادند، در آبان امسال یکی از کمترین تیراژهای تولید را تجربه کرد.
ایرانخودرو در آبان امسال تنها حدود سه هزار و ۶۵۰ دستگاه تارا را در خطوط تولید تکمیل کرد. این تیراژ تولید در آبان، تنها بیشتر از تیراژ فروردین امسال بود.