هزینه ۵۵ میلیون یورویی برای هر یک کیلومتر خط مترو/ اقدامات مهم شهرداری در حمل و نقل عمومی

 هزینه ۵۵ میلیون یورویی برای هر یک کیلومتر خط مترو/ اقدامات مهم شهرداری در حمل و نقل عمومی

 برنا - گروه اجتماعی؛ هرمزی گفت: برای هر کیلومتر خط مترو ۵۵ میلیون یورو هزینه دارد که در روند خط مترو توانستیم اقدامات خوبی را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار برنا، معاون شهردار تهران با بیان اینکه احداث ایستگاه‌های جدید مترو که هر ساله در اسفندماه بهره برداری می‌شود، گفت: دوشنبه نیز یکصد و شصتمین ایستگاه مترو به جمع دارایی‌های پایتخت اضافه خواهد شد. ۳۹ کیلومتر خط، ۱۸ ایستگاه و ۲۰ ورودی جدید از دستاورد‌های این دوره از مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: هر کیلومتر مترو ۵۵ میلیون یورو ارزش دارد و تکمیل خطوط را در دست داریم. وعده ما تکمیل خطوط ۷گانه تا پایان سال بود؛ به دلیل شرایط دولت و اتفاقات شهادت شهید رئیسی کمی این اقدام با تاخیر مواجه شد و مابقی ایستگاه‌ها با وقفه سه ماه از تزریق اوراق مشارکت مترو، خردادماه تکمیل خواهد شد.

هرمزی خاطرنشان کرد: کار ویژه دیگر احداث خطوط ۴ گانه بعدی است؛ برای خط ۱۰، دستگاه اول ۷۰۰ متر حفاری کرده و دستگاه دوم هم در حال مونتاژ است که از آن ور سال کارش شروع می‌شود. دستگاه سوم هم در سال بعد سال بعد ملحق خواهد شد. مجموعا این سه خط ۱۴۰ کیلومتر مسیر به شهر تهران اضافه خواهد کرد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: ۴۳۹ دستگاه واگن در این دوره اورهال شده که رشد ۱۸۰ درصدی داشته است. تا پایان امسال ۲ رام دیگر نیز به این رقم اصافه خواهد شد. قرارداد واگن متروی تهران نیز که از سوالات مهم خبرنگاران است.
قول دادیم که ۳ رام قطار ملی را اضافه کنیم. قطار اول در شرکت ساخته شده و در حال تست است و قرار بود افتتاح کنیم که به دلیل ترافیک کاری به بعد عید فطر موکول می‌شود.

‎هرمزی ادامه داد: قطار‌های تراموا برای آزمایش گرفته شده است و همانطور مه از روز اول گفته بودیم این ترامو‌ها به صورت دست دوم و بدون پرداخت پول گرفته شده است.

وی ادامه داد: تراموا نیازی به زیر ساخت ریلی ندارد و از نظر تعداد مسافرگیری بیشتر از اتوبوس‌های بی آر تی و کمتر از مترو می‌توانند سوار آن شوند که در حال حاضر به عنوان تست در حال استفاده است و باتری‌های آن را اورهال کردیم تا تست باتری بگیریم.

هرمزی با بیان اینکه از ابتدا گفتیم که اینها برای تست بود، گفت: تست‌های متعددی صورت گرفت و باتری و دینامیک و … مورد بررسی شبیه سازی شده قرار گرفت. یکی از ابهامات این بود که است بدون مسافر بود. در صورتی که با مسافر هم تست انجام گرفته است. نتایج تست تا اینجا موفقیت امیز بوده؛ چه به لحاظ عملکرد چه به لحاظ مصرف انرژی چه به لحاظ جا به جایی مسافر. بعد از هماهنگی لازم با شورای شهر قرارداد تولید و سفارش گذاری انبوه با وزارت دفاع و قرارگاه خاتم انجام خواهد شد. اگر بخواهیم سفارش گذاری کنیم قرارداد‌های ۴ واگنه نیاز داریم. امکان دارد در یک ساعاتی از روز بخواهیم شبیه سازی در ساعات غیر پیک با قطار ۳ واگنه باشد. نیاز ما قطار ۴ واگنه است و ممکن است در ساعات غیر پیک به سمت تراموای ۳ واگنه حرکت کنیم بنابراین در آن زمان درباره استفاده از این دو رام تراموا تصمیم می‌گیریم.

معاون شهردار تهران با اشاره به حوزه اتوبوسرانی گفت: حال شرکت در ابتدای دوره خوب نبود و در ابتدا ۸۶۰ اتوبوس شاغل در خط داشتیم. شکایت‌های متعدد به شهرداری می‌شد و مردم گله داشتند. یکی از اقدامات مهم شهرداری انعقاد قرارداد‌های بسیاری در سفارش اتوبوس‌های داخلی و چینی بود. قرارداد ۳۰۴۰ دستگاه داخلی بسته شد که از این محل به دلیل بدقولی سازنده تنها ۵۰۰ دستگاه را تحویل گرفتیم. قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه هم با چین داشتیم. امروز بیش از ۳ هزار اتوبوس فعال داریم.

وی با بیان اینکه ۱۴۹۸ دستگاه اتوبوس توسط این دوره نوسازی شده است، گفت: در دوره گذشته ۱۳۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است. بازسازی ۵۷۸ دستگاه فرسوده در این دوره نیز انجام گرفت. پس رشد ۲۵۰ درصدی در نوسازی ناوگان و به صورت میانگین ماهی ۴۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است.

هرمزی ادامه داد: حال تاکسیرانی هم خوب نیست. ۵۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده‌اند. ۸ هزار تاکسی بنزینی فرسوده در این دوره بازسازی شدند. ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی نیز از ابتدای ماه جاری به شهر تهران اضافه خواهد شد.

معاون شهردار تهران گفت: در رویداد هوای پاک که با حضور رییس جمهور انجام شد مدلی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران و سایر کلانشهر‌ها تعریف شد. دکتر پزشکیان پای کار امدند. یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام صفر درصد از محل مبلغی که راننده باید برای خرید تاکسی برقی پرداخت کند را می‌پردازیم. ۲۰۰ میلیون هم مبلغ اسقاط تاکسی‌هاست. از هفته کاری فراخوان ثبت نام زا به تاکسیرانان اعلام می‌کنیم. قیمت تاکسی ۳۰ هزار یورو هزینه این تاکسی برآورد شده که برای رانندگان یک فرست مناسب است. بعد از ۵ سال معادل یک باتری نو را به صورت رایگان به رانندگان تحویل خواهیم داد و نگرانی از بابت اورهال باتری نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تقریبا ۱۲ سالی بود که پردیس شرق خوابیده بود، گفت: علاوه بر شروع کار و سرویس دهی هوشمند به مردم مجموعه مترو نیز مکلف شد ۲ ایستگاه را در قالب طرح توسعه از فرهنگسرا تا شرق جدید را توسعه بدهند. در حوزه پارکینگ‌های محله‌ای نیز نهضت پارکینگ سازی داشتیم. همچنین ۲ کار ویژه دیگر در دست اقدام بود؛ در منطقه ۵ پارک حاشیه هوشمند را انجام دادیم و در سال آینده مناطقی که برای این امر قرارداد داریم مناطق میانی هستند که پارکینگ حاشیه‌ای در آنها احداث خواهد شد. همینطور عملیات احداث پارکینگ جوادیه و گلستانی نیز انجام خواهد شد.

هرمزی ادامه داد: تمام مراکز معاینه فنی امسال اورهال شد که در لا به لای خبر‌ها گم شد؛ از جمله اقدامات ارزنده‌ای که تمامی خطوط معاینه فنی را نوسازی کردیم. تجهیزات جدید نصب شد. تعمیرات خودرویی ویژه بانوان نیز در مرکز آبشناسان فعال و معاینه فنی الغدیر راه اندازی شد. همچنین ۸ دستگاه سیار معاینه فنی نیز راه اندازی شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه وضعیت دوربین‌ها نا به سامان بود و امروز امروز شرایط بهتر است، گفت: در حوزه دوربین‌های کنترل آلودگی ۱۰۰ درصد نوسازی انجام دادیم
قراردادی با پلیس راهور انجام دادیم که پیامک هم برای مردم برود؛ بنابراین دوربین‌های طرح آلودگی هوا کاملا نوسازی شد. دوربین‌های نظارتی نیز تا خرداد ماه آینده ۱۰۰ درصد نوسازی خواهند شد. همچنین ۳۰۰ سامانه اضافه می‌شوند و تمامی معابر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بسته خرید ناوگان از طرف چینی تماما محقق خواهد شد یا خیر، گفت: در بسته واگن ۲۰۰۰ دستگاه با کمک وزارت خارجه حل شده و موکول به سفر همکاران وزارت کشور به چین شده و تا یخ اعلام خواهد شد.

واگن‌ها ساخته و در خردادماه گزارش ساخت واگن پخش شد. موضوعات حاشیه‌ای پیش آمد که با کمک دولت به جمع بندی رسیدیم. در حوزه اتوبوس‌ها ۱۲۰ دستگاه در حال حمل به بندرعباس است؛ ۵ فروردین پارت ۹۰ تایی دیگر به سمت بندر حمل خواهد شد و تا پایان فروردین ۵۰۰ دستگاه اول را در بندرعباس خواهیم داشت، منابع ارزی ۲۰۰۰ اتوبوس دیگر نیز از سمت بانک مرکزی پیگیری شده و سال آینده تحویل شهرداری خواهد شد. فاز اول تاکسی‌ها که تحویل مردم بشود سفارش گذاری مجدد خواهد شد تا عدد گفته شده محقق بشود؛ بنابراین مشکلی نخواهیم داشت. ولی طرفین درگیر چه در شهرداری چه خارج از شهرداری اطلاعات دقیقی نداشتند که سعی کردیم روایت را صادقانه پیش ببریم. شهادت می‌دهم که همه چیز بر اساس صدق و بدون کم و کاست بود.

وی در پاسخ به این سوال که خط ۸ و‌۹ در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: قرارداد منعقد شده مجوز‌ها بعد از اخذ شورا تمهیدات لازم برای شروع ساخت و فعالیت تی بی‌ام انجام شده و خط ۸ و‌۹ ابتدای سال آینده شروع خواهد شد.

انتهای پیام /

 

 منبع خبر