سقوط آیفون در چین؛ موبایلسازان محلی فرصتطلبی کردند
سقوط آیفون در چین؛ موبایلسازان محلی فرصتطلبی کردند

براساس گزارش آکادمی اطلاعات و ارتباطات چین، فروش گوشیهای برندهای خارجی در چین طی مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴) حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. گوشی آیفون، که قبلاً پیشتاز گوشیهای وارداتی در این کشور بود، اکنون فقط ۱٫۸۹ میلیون دستگاه فروخته و سهمش به ۸ درصد سقوط کرده است.
به گزارش دیجیتایمز، درحالیکه فروش گوشیهای غیر بومی کاهش یافته، بازار موبایل چین در مجموع رشد ۳٫۳ درصدی را تجربه کرده است. برندهای داخلی مانند هواوی، ویوو، شیائومی و اوپو اکنون مجموعاً ۹۲ درصد بازار را در دست دارند و اپل به رتبهی پنجم سقوط کرده است.
هواوی با معرفی تراشههای اختصاصی و سیستمعامل جدید HarmonyOS Next موقعیت خود را تقویت کرده و اپل را تحتفشار گذاشته است. این پیشرفتها نشان میدهد که برندهای چینی با فناوریهای بومی خود در حال پیشروی هستند.
- آپدیت iOS 19 باگهای کمتری نسبتبه نسخههای اخیر خواهد داشت
- آیفون گران میشود؛ گزارش والاستریت ژورنال
سیاستهای حمایتی دولت چین از برندهای داخلی روند کنونی بازار گوشیهای هوشمند این کشور بیتأثیر نبودهاند. یارانهی ۱۵ درصدی برای خرید دستگاههای زیر ۶۰۰۰ یوان (حدود ۸۳۰ دلار) شامل اکثر مدلهای چینی میشود؛ اما آیفون با قیمت پایهی ۵۹۹۹ یوان از این مزیت بهره نمیبرد.
اپل برای مقابله با روند کاهش فروش در چین، قیمت برخی مدلهای آیفون ۱۶ پرو را در این کشور کاهش داده است. تیم کوک در گزارش مالی اخیر به افت ۲ درصدی درآمد در چین اشاره کرد، اما کارشناسان تأخیر اپل در توسعهی هوش مصنوعی را یکی از دلایل عقبماندن از رقبا در بازار نوآور چین میدانند.





مطالب مرتبط
- اسدی: در انتشار ویسهای من بیاخلاقی شد
- اعضای هیأتمدیره کانون پیشکسوتان استقلال مشخص شدند
- روز آرام بازار ارز؛ قیمت درهم امارات و لیر رنج شد/ سقوط ذخایر ارزی ترکیه؛ ادامه پسلرزه بازداشت رقیب اردوغان
- وضعیت تعطیلی بانکها در پنجشنبه مشخص شد
- استوری خواهر تتلو از استوری رئیس قوه قضاییه
- وزیر نیرو: با هوشمندسازی صنعت برق، پرمصرفها محدود میشوند
- مانیان: تمدید من مهم نیست، میلان باید قهرمان شود
- من تعداد زیادی از آنها را درست می کنم و همه را می فروشم/ ایده ای باورنکردنی از وسایل آشپزخانه و طناب