معاون فروش خودرو ۴۵: پلتفرمهای آنلاین حوزه خودرو فقط ۲ درصد از سهم معاملات خودرویی را در اختیار دارند
معاون فروش خودرو ۴۵: پلتفرمهای آنلاین حوزه خودرو فقط ۲ درصد از سهم معاملات خودرویی را در اختیار دارند

احسان گایینی، معاون فروش خودرو ۴۵، در نشست خبری این شرکت درباره تفاوت خودرو ۴۵ با رقبای خود در بازار معاملات آنلاین خودرو گفت: «ما در این بازار از نظر مدل کسبوکاریمان رقیبی نداریم. بازیگرهای دیگری در فضای آنلاین کشور مشغول فعالیت هستند؛ اما مدل معاملاتی آنها با ما متفاوت است. قدرت اصلی ما شعبات مجهزی هستند که افتتاح هریک از آنها بسیار دشوار است. تفاوت بعدی ما خریدارهایی هستند که کاملاً بررسی شدهاند، صلاحیت آنها برای معامله سنجیده شده است و ما میتوانیم با استناد به این احراز صلاحیت بگوییم که پس از معامله طی ۲۴ ساعت با فروشنده تسویه حساب کامل میشود.»
او اضافه کرد: «نکته بعدی کارشناسی دقیق ما است. کارشناسی گوشه خیابان منسوخ شده و فضا بهسمتی رفته است که این کار را با برخی استانداردها انجام دهیم. ما لایحهها و مراحل بعدی کارشناسی خودرو را هم بهزودی در کشور معرفی میکنیم.»
او ارزشهای خودرو ۴۵ را اصلیترین برنامه این شرکت برای گرفتن سهم بیشتری از بازار سنتی عنوان کرد و گفت: «بچههای نسل Z بهآرامی در حال ورود به این بازار هستند. آنها وارد مراحل معاملهگری خودرو میشوند و فضای آنلاین برایشان جذابتر است. غیر از این موضوع هم امکانات و تسهیلات زیادی به فروشنده و خریدار خودرو ارائه میدهیم و این موضوع آنها را به استفاده بیشتر از خودرو ۴۵ ترغیب میکند.»
به گفته گایینی، تمام بازیگرهای آنلاین حوزه خودرو امروز نزدیک به ۲ درصد از سهم معاملات خودرویی را در اختیار دارند و این موضوع نشان میدهد که بازار گستردهای پیشروی آنها است. گایینی میگوید که با توجه به اینکه این پلتفرم در فضای خرید و فروش آنلاین ساماندهی ایجاد کرده، تا به امروز مشکل خاصی از منظر تنظیمگری تجربه نکرده و نهادهای تنظیمگر در بسیاری از موارد مانند استعلام سوابق خودرویی با آنها همکاری کردهاند.
به گفته معاون فروش خودرو ۴۵، این پلتفرم درحالحاضر با ۵۰ شعبه در ۱۸ شهر ایران، ۳۵۰ نیروی انسانی دارد و قصد دارد تا پایان امسال تعداد این شعبهها را به ۵۶ برساند. او دراینباره گفت: «در مسیر رشدی که برای خود در نظر گرفتهایم، قصد داریم به ۲۵۰ شعبه در سراسر ایران با ۴۵۰۰ نفر نیروی انسانی برسیم و پوششی در تمام کشور ایجاد کنیم. ما سالانه ۱۰۰ هزار خودرو برای خریداران به نمایش میگذاریم و توانستهایم سهم خوبی از این بازار را بگیریم. بااینحال ازآنجاکه عمده این بازار دست فعالان آفلاین است، مسیر سختی پیش رو داریم.»
گایینی جابهجایی ماشینها در شهرهای مختلف را اصلیترین مشکل این شرکت در سالهای اخیر دانست که با ایجاد ۱۷۰ مسیر جادهای، این مشکل برطرف شده است. بر این اساس، اگر ماشین به فردی که در شهر او خودرو ۴۵ شعبهای ندارد، فروخته شود، برای او ارسال خواهد شد. ۵۰ درصد این ماشینها ازطریق تریلیهای خودروبر، ۳۰ درصد با کفیهای خودروبر و ۲۰ درصد آنها با حملونقل ریلی جابهجا میشوند.
گایینی درباره ارزشهای اصلی خودرو ۴۵ گفت: «ما روی سه ارزش اصلی تمرکز کردهایم. اولین موضوع سرعت نقدشوندگی است. در فضای سنتی، خریداران و فروشندگان با شرایط پیچیده معامله درگیر میشوند. براساس دادههایی که قوه قضاییه منتشر کرده، سال ۱۴۰۱ صدهزار پرونده شکایت خودرویی بررسی شده است. ما حتی یک پرونده در این میان نداشتیم؛ چون کل فرایند را مدیریت میکنیم و موضوع دوم امنیت معامله است که برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
به گفته او، ارزش سوم این شرکت «آسانبودن» است و کل فرایند خرید و فروش خودرو یکونیم ساعت زمان میبرد. پساز آن هم خریدار و فروشنده باید به دفترخانه مراجعه کنند که در نهایت، این فرایند را به دو ساعت تبدیل میکند. علاوهبر این در شهر تهران، دسترسی به شعب خودرو ۴۵ آسان است و براساس ادعای معاون فروش این شرکت، کاربران در کمتر از نیم ساعت به یکی از شعب خودرو ۴۵ دسترسی پیدا خواهند کرد.
گایینی افزود: «تقریبا از هر چهارپنج خودرویی که به دفاتر ما مراجعه میکنند، یکی از آنها مشکلی دارد که نمیتوان آن را معامله کرد و کارشناسان حقوقی ما با دقت همه این شرایط را بررسی میکنند. قراردادهای ما نیز بیطرفانه است و انتقال سند در دفترخانههای منتخب صورت میگیرد.»
به گفته او، قیمت فروش خودروها با بررسی بیش از ۴۰ هزار خریدار در فضای آنلاین تعیین میشود و در فضای مزایده قرار میگیرد. بااینحال، او نبودن قیمت مصوب در حوزه خودرو را یکی از اصلیترین مشکلات این حوزه میداند.
مهرداد محسنپور، معاون خودرو ۴۵، درباره شرایط پذیرش خودروها در این پلتفرم گفت: «با توجه به اینکه خریداران ما آنلاین هستند و خودرویی که به شعبههای ما مراجعه میکند، باید از نظر کارشناسی بررسی شود، ماشینهایی که بیش از ۱۰ سال دارند، پذیرش نمیکنیم و درحالحاضر با توجه به تعداد مراجعهکنندگان، ظرفیت پذیرش این خودروها را ندارند.»
به گفته او، این پلتفرم درحالحاضر فقط خدمات کارشناسی را به مشتریان خود ارائه میدهد و در آینده نزدیک قصد ورود به این بازار را ندارد. محسنپور اضافه کرد: «درحالحاضر، ۵ شعبه ما در شهر تهران با استفاده از دستگاه UV خودروها را کارشناسی میکند. علاوهبر این، ما مشغول تجهیزکردن برخی از شعب خود به فناوری منحصربهفردی هستیم که با زیرساخت هوش مصنوعی انجام میشود و بهزودی رونمایی خواهد شد.»