چالش جدید سهامداران با تعدیل فرمول قیمتگذاری صنعت بورسی

شنیده شده با پیگیریها و نامهنگاریهای انجمن صنفی صنعت پالایش، طی هفته جاری بازگشت فرمول لوبکات به روال سابق، در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفته است؛ با بازگشت فرمول سابق لوبکات، سود شرکت های روانکار بازار سرمایه دچار افت معناداری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گزارش های دریافتی از سامانه ناشران بازارسرمایه (کدال) نشان می دهد تعدیل قیمت گذاری نرخ لوبکات در گروه پالایشی های روانکار می تواند روند رشد سودآوری این ناشران را در سال سرمایه گذاری بر تولید داخلی دستخوش تغییرات جبران ناپذیری کند.
در بازار سرمایه کشور هم اکنون 4 شرکت نفت بهران، نفت سپاهان، ایرانول و نفت پاسارگاد در زمینه تولید روغن های موتور، گریس، روغن دنده و سایر روانکارها فعالیت می کنند. در این بین نفت بهران بیشترین سهم بازار داخلی و نفت سپاهان بیشترین سهم بازار صادراتی را به خود اختصاص داده اند.
براساس گزارش ها، مصرف سالیانه روانکار در ایران در حدود 700 تا 750 هزار تن است که از این مقدار 150 هزار تن به روغن های صنعتی و مابقی به روغن های موتوری اختصاص دارد.
لوبکات که از محصولات نفتی تهیه شده از پالایشگاه های نفت خام محسوب می شود، ماده اولیه تولید روغن موتور است؛ به طوری که حدود 85 تا 95 درصد آن ها را تشکیل می دهد. به همین دلیل تغییرات قیمت این ماده به شدت روی قیمت تمام شده روانکارها تاثیرگذار است.
موضوع مهمی که می تواند بر آینده این صنعت به شدت تاثیرگذار باشد، بحث قیمت گذاری های دستوری است. کارشناسان معتقدند در صورت اصلاح نرخ لوبکات و همچنین آزادسازی قیمت روغن موتور، می توان انتظار داشت که شرکت های تولید کننده روانکار جایگاه مناسبی پیدا کنند و مردم نیز به جای استفاده از محصولات خارجی، به سمت استفاده از تولیدات داخلی سوق یابند.
در عین حال صنعت روانکار در ایران با چالش هایی مانند تحریم های اقتصادی و نوسانات بازار جهانی نفت مواجه است که می تواند بر تقاضا و عرضه تأثیر بگذارد.
گزارش ها حاکی است، در پی پیگیری ها و نامه نگاری های انجمن صنفی صنعت پالایش، طی هفته جاری بازگشت فرمول قیمت گذاری لوبکات به روال سابق، در دستور کار کارگروه تنظیم بازار قرار گرفته و پیش بینی می شود با بازگشت فرمول سابق قیمت گذاری لوبکات، سودآوری شرکت های روانکار بازار سرمایه دچار افت با اهمیت و معناداری شود.
به نظر می رسد با پیگیری های انجمن صنفی صنعت پالایش و تصمیم احتمالی کارگروه تنظیم بازار، دور جدیدی از بحران های دامنه دار و عمیق تر شدن تنش ها میان شرکت های بزرگ و روانکارها در راه است؛ بحرانی که اگر راهکاری برای حل و رفع آن اتخاذ نشود، سهام شرکت های روانکار در گروه پالایشی بازار سرمایه تحت تاثیر قرارگرفته و در آستانه برگزاری مجامع عادی سالیانه آنها، منجر به خسارت های فراوان به سهامداران شود.
یکی از نکات با اهمیت نمادهای فعال در گروه روانکار بازار سرمایه منفی بودن میزان نرخ رشد سود عملیاتی و خالص اکثر آن هاست که با تعدیل فرمول نرخ گذاری لوبکات می تواند دستخوش تغییرات شدیدی شود. در این صنعت فقط نرخ رشد سود خالص نمادهای «شسپا» و «شرانل» مثبت و به ترتیب 8 و یک درصد بوده است. این درحالی است که نرخ رشد سود عملیاتی هر دو کاهشی بوده است. «شبهرن» و «شنفت» نیز عملکرد ضعیفی در این زمینه داشته اند و هر دو با افت سود خالص و عملیاتی مواجه شدند.
خودروها و وسایل حمل ونقل، بزرگترین بازارهای روان کننده به شمار می روند و روغن موتور، روغن گیربکس، گریس و روغن کمپرسور پرکاربردترین روانکارها در خودرو ها هستند. اندازه بازار روانکار در سال 2024 حدود 44 میلیارد لیتر تخمین زده می شود و انتظار می رود تا سال 2029 این مقدار به بیش از 50 میلیارد لیتر برسد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط
- ویدئوی دردآور مونا فرجاد در این ساعات پربازدید شد
- شایعه سازی رادیکالها درباره سوخت موشک در بندر شهید رجایی/ محسن هاشمی: مرجعیت خبری حوادث را به حزب من بسپارید!
- جشن زیر سایه خورشید در فارس برگزار می شود
- ترامپ با بدل همسرش در تشییع پاپ حاضر شد؟
- ضرورت همكاری همهجانبه عوامل آزمون سراسری
- فرضیه خرابکاری حادثه بندر شهید رجایی خیلی موضوعیت ندارد/ رعایت پدافند غیر عامل یکی از خلأهای جدی مناطقی مثل بندر شهید رجایی بوده است/ شاید اگر تجهیزات کامل در محل حادثه بود خرابی کمتر به بار می آورد/ ویدئو
- نشست تجار ایرانی با حضور استاندار آذربایجان شرقی در باکو
- استاندار هرمزگان: فرضیه خرابکاری در حادثه بندر شهید رجایی خیلی موضوعیت ندارد / یک جابهجایی کالا در منطقهای که همان محل کانونی انفجار بود در حال انجام بوده؛ در جریان این جابجایی، دودی از محل متصاعد شد که به تدریج گسترش یافت و تبدیل به حریق شد