«کمبود زمین» چالش مدرسه‌سازی در کلان‌شهرها

 «کمبود زمین» چالش مدرسه‌سازی در کلان‌شهرها

  سرپرست آموزش و پرورش استان کرمان، کمبود زمین را چالش جدی مدرسه‌سازی در کلان‌شهرها عنوان کرد و گفت: گاهی به‌دلیل نبود زمین پروژه‌ها متوقف می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، جلسه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان کرمان صبح امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استاندار کرمان، مدیران استانی، رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز و دیگر مسئولان در سالن شهید مرتضوی برگزار و بر همگرایی و انسجام تصمیم‌گیران برای ارتقای عدالت فضایی در آموزش و افزایش سهم مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی تأکید شد.

در این نشستی محمدرضا فرحبخش، سرپرست آموزش و پرورش استان کرمان با تأکید بر رویکرد عدالت‌محور دولت چهاردهم در حوزه آموزش، از ضرورت هم‌افزایی نهادها برای رفع چالش‌های زیرساختی آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: توسعه عدالت در فضاهای آموزشی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم و از دغدغه‌های جدی و مهم رئیس‌جمهور است.

سرپرست آموزش و پرورش استان کرمان، افزود: نگاه رئیس‌جمهور به آموزش، حاصل سال‌ها تجربه مدیریتی در وزارت بهداشت است که امروز به شکل پیگیرانه‌ای در حوزه آموزش نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی، زمانی که مدرسه‌سازی همچنان در صدر اولویت‌های دولت قرار دارد، این نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت رفع کمبودهای زیرساختی در نظام آموزشی کشور است.

فرصت طلایی برای تحول زیرساختی آموزش

فرحبخش، حضور رئیس‌جمهور در رأس دولت با چنین دغدغه‌ای را یک فرصت بی‌نظیر برای کشور توصیف کرد و گفت: نباید اجازه دهیم این فرصت طلایی برای توسعه عدالت آموزشی از دست برود؛ باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا شرایط بهتری برای آینده‌سازان این سرزمین فراهم کنیم.

وی با تأکید بر رویکرد مردمی‌سازی پروژه‌های آموزشی تصریح کرد: یکی از رسالت‌های ما در این مسیر، شناسایی افراد دغدغه‌مند و فعال در حوزه مدرسه‌سازی است؛ مشارکت عمومی می‌تواند روند اجرای پروژه‌ها را تسریع و پایدار کند.

فرحبخش یکی از چالش‌های جدی در مسیر توسعه فضاهای آموزشی را کمبود زمین عنوان کرد و افزود: تأمین زمین در شهرهای بزرگ یک ضرورت جدی است؛ گاه منابع مالی برای احداث مدارس مهیاست، اما به‌دلیل نبود زمین مناسب، پروژه‌ها متوقف می‌مانند و این مسئله باید در برنامه‌ریزی‌های شهری و توسعه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سرپرست آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اهمیت آینده‌نگری در پروژه‌های مدرسه‌سازی خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی برای ارزیابی نیازها و برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و خیران نیک‌اندیش، بتوانیم در مسیر ارتقاء این شاخص‌ها گام‌های مؤثری برداریم.

انتهای پیام/511/

 

 منبع خبر