مدیرعامل تکنولایف: محدودیت برای واردکنندگان، به ضرر رقابت در بازار کالای دیجیتال است
تکنولایف در سال ۱۳۹۶ فعالیت اصلی خود را آغاز کرد و توانست در سال ۱۳۹۹ پلتفرم اختصاصی خود را راهاندازی کند. امروزه تکنولایف در کنار کالای دیجیتال، به حوزههایی مانند لوازم خانگی، زیورآلات و طلا ورود کرده است و زیر مجموعههایی مانند تکنوپی، تکنوگلد و تکنواکسپرس را دراختیار دارد.
تکنولایف در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۹۶ با تمرکز بر برند سونی به فعالیت خود ادامه داد. حسین حیدری، مدیرعامل تکنولایف، در گفتوگو با زومیت درباره خرید این وبسایت میگوید:
ما تکنولایف را در سال ۱۳۹۶ خریداری کردیم و در اولین قدم تصمیم گرفتیم از مدل تکبرندی خارج شویم و بهتدریج آن را به فروشگاهی چندبرندی تبدیل کنیم. ما همچنین در سال ۱۳۹۸، بهعنوان اولین سایت فروش آنلاین، فروشگاه فیزیکی خود را راهاندازی کردیم.- حسین حیدری، مدیرعامل تکنولایف
تکنولایف در سال ۱۳۹۹ نیز با راهاندازی یک سیستم مدیریت محتوای (Content management system) بومیسازیشده، موفق شد پلتفرم اختصاصی خود را راهاندازی کند. در سال ۱۴۰۱، بازار مجازی (Marketplace) به این پلتفرم اضافه شد تا فروشندگان بتوانند محصولات خود را در آن عرضه کنند.
حیدری درباره این سرویس میگوید: «ما در بازار مجازی خود نسبت به سایر برندها حساستر هستیم و اجازه ورود هر برندی را نمیدهیم، چراکه محصولات باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند. در ایام کرونا، تکنولایف نیز مانند دیگر فروشگاههای اینترنتی رشد قابل توجهی را تجربه کرد و توانست پس از دوران همهگیری نیز به رشد خود ادامه دهد. بازار مجازی ما در سال ۱۴۰۲ به یک بلوغ نسبی رسید و ۳۰ درصد از سهم فروش سالانه ما را به خود اختصاص داد.»
به گفته حسین حیدری، تکنولایف در سال ۱۴۰۳، بار دیگر زیرساخت و رویکردهای مدیریتی خود را تغییر داد و دستهبندیهایی مانند لوازم خانگی، زیورآلات، طلا و... را به سبد مشتریان خود اضافه کرد. او همچنین در مورد سهامداران این شرکت میگوید:
در همین سال شریک من جدا شد و من سهام او را خریداری کردم. ما در کنار تکنولایف، کسبوکارهای دیگری هم داریم و در صورت نیاز از همانها جذب سرمایه میکنیم تا نیازی به سرمایهگذاری خارجی نداشته باشیم.- حسین حیدری، مدیرعامل تکنولایف
حدود یک سال است که تکنوپی و تکنوگلد بهعنوان اعضای جدید گروه تکنولایف فعالیت خود را آغاز کردهاند. او درباره علت شکلگیری تکنوپی توضیح میدهد: «در شرایط نابسامان اقتصادی و افزایش تورم، خرید اقساطی کالا به دغدغهای جدی برای کاربران تبدیل شده بود. به همین منظور تکنوپی را راهاندازی کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و رشد چندصددرصدی را تجربه کرد.»
مدیرعامل تکنولایف: خرید طلای بدون هزینههای مازاد و کارمزد زمینهساز شکلگیری تکنوگلد شد
مدیرعامل تکنولایف درباره تکنوگلد نیز میگوید: «خرید طلای بدون هزینههای مازاد و کارمزد زمینهساز شکلگیری تکنوگلد شد. گرچه کسبوکار در ایران نوپاست، اما اتفاق خوبی را رقم زده است. ما در تکنوگلد طلای آبشده عرضه میکنیم و هر ۴۸ ساعت یکبار، میزان طلای درخواستی کاربران را تخمین میزنیم و آن مقدار را در بانک کارگشایی نگهداری میکنیم.»
به گفته حیدری، کاربران میتوانند طلای آبشده را از تکنوگلد خریداری کرده و مجدداً به خود پلتفرم بفروشند. این امر موجب میشود نوسانات ارزی تأثیری بر عملکرد تکنولایف نداشته باشد.
او همچنین بیان میکند که با وجود شرایط نامساعد اقتصادی کشور، تکنولایف توانسته است به اهداف خود برسد و در اسفندماه ۱۴۰۳ فروش چشمگیری را تجربه کند که در تاریخ تکنولایف بیسابقه بوده است.
کتاب نیز از جمله حوزههایی است که تکنولایف قصد دارد در آینده نزدیک به آن ورود کند. حسین حیدری با اشاره به این موضوع، در مورد زیرمجموعه دیگر این شرکت، یعنی تکنواکسپرس، میگوید:
ما معتقدیم هر تجارت الکترونیکی باید یک سیستم حملونقل اختصاصی داشته باشد. از همین رو، از سال ۱۳۹۹ در کلانشهری مانند تهران، حملونقل اختصاصی خود را راهاندازی کردیم. این سرویس در سال ۱۴۰۳ از دل تکنولایف با نام تکنواکسپرس جدا شد تا با تمرکز بیشتری توسعه یابد.- حسین حیدری، مدیرعامل تکنولایف
به گفته مدیرعامل تکنولایف، صفهای طولانی ترخیص در بانک مرکزی و ممنوعیت واردات آیفون از جمله چالشهای واردات کالای دیجیتال در سال ۱۴۰۳ بودند. او در اینباره میگوید: «در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، صفهای ترخیص در بانک مرکزی بسیار طولانی بود و این موضوع تأمین کالا را دشوار کرده بود. همچنین ما با مشکل دیگری، یعنی ممنوعیت واردات آیفون، مواجه بودیم که برطرف شد. این کالا ۳۰ درصد از بازار را شامل میشد و در دوره ممنوعیت، ما در این بخش غایب بودیم.»
مدیرعامل تکنولایف: ایجاد محدودیت برای واردکنندگان کالای دیجیتال، قیمت رقابتی این این بازار را تحت تاثیر قرار میدهد
از اسفند سال گذشته تاکنون، کد ۸ رقمی ثبت سفارش به تلفن همراه تخصیص داده نمیشود. حیدری با اشاره به این موضوع، درباره وضعیت فعلی واردکنندگان کالای دیجیتال توضیح میدهد:
حدود ۴۰۰ شرکت واردات کالا را انجام میدهند که همین باعث ایجاد قیمتهای رقابتی شده است. اما شایعاتی وجود دارد که قرار است قوانین جدیدی براساس سقف سابقه واردات سالهای گذشته وضع شود. این محدودیتها تعداد واردکنندگان را دو رقمی خواهد کرد و در چنین شرایطی، قیمت رقابتی تحتالشعاع قرار خواهد گرفت.- حسین حیدری، مدیرعامل تکنولایف
او ادامه میدهد که تأثیر نوسانات ارزی بر قیمت گوشی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: «کالاهای زیر ۶۰۰ دلار در بازار مبادلات ارزی مشمول تخصیص ارز هستند و با نوسان کمی عرضه میشوند. اما برای واردات کالاهای بالای ۶۰۰ دلار، باید صادراتی انجام شود که معمولا این صادرات با نرخ نزدیک به ارز آزاد امکانپذیر است، نه ارز مبادلهای. در نتیجه، نوسانات که در قیمت موبایل شاهد آن هستیم تحت تاثیر همین موضوع است.»
در گروه تکنولایف حدود ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند که حدود ۸۰ درصدشان در خود تکنولایف فعالیت دارند: «تکنولایف بین ۷۰ تا ۸۰ هزار سفارش در ماه ثبت میکند و میانگین ارزش هر سبد خرید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. ما در دستهبندیهایی که در آنها فعال هستیم، با سهم ۱۵ درصدی از بازار تجارت الکترونیکی ایران، در جایگاه دوم این بازار قرار داریم و میخواهیم در سال جاری رشد ۹۰ درصدی را تجربه کنیم.»