گفتگو با مدیرعامل راستچین: چرا میگوییم رهبر بازار هستیم؟
گفتگو با مدیرعامل راستچین: چرا میگوییم رهبر بازار هستیم؟
پلتفرم راستچین، یکی از بزرگترین بازارهای عرضه محصولات وردپرسی در ایران، با انتشار گزارشی جامع از عملکرد خود در سال ۱۴۰۳، ادعای پیشتازی در بازار قالبها و افزونههای وردپرس را مطرح کرده است. این گزارش، با استناد به دادههاِ، به بررسی سهم بازار راستچین در مقایسه با رقبا، بهویژه ژاکت، پرداخته است و با واکنش منفی ژاکت روبرو شد. ژاکت بیانیه داد و اعلام کرد که رهبر بازار است. «کامران یزدانینیا»، مدیرعامل راستچین، در گفتوگو با زومیت جزئیات این گزارش را تشریح کرد و بار دیگر ادعا داشت که دادههای این گزارش صحیح و دقیق است.
شفافیت دادهها و آمار بازار وردپرس
یزدانینیا در این مصاحبه تأکید کرد که برخلاف ادعای مطرح شده در بیانیه ژاکت، بازار وردپرس از شفافیت بالایی برخوردار است و دادههای فروش، انتشار محصولات و تعداد دانلودها بهصورت عمومی قابل دسترسی است. او اظهار داشت:
بازار مارکت وردپرس کاملاً دیتای شفافی دارد و دادههای فروش و انتشار محصولات و تعداد محصولات اصلاً مخفی نیست. ما در صفحه ۴ گزارش خود به دادههای سهم این بازار اشاره کردیم و بهراحتی میتوان تعداد محصول و دانلود و بازدید و... را سنجید. فرض هم بر اینست که آمار فروش در همه پلتفرمها صادقانه است چرا که اگر این آمار فروش غیرصادقانه باشد، کاملاً مشخص میشود. ابزارهایی چون وبآرشیو یا این کار را مشخص میکند.» وی افزود: «تنها بازاری که نمیتوان در آن کلک زد، همین بازار است.- کامران یزدانینیا، مدیرعامل راستچین
رشد چشمگیر وردپرس فارسی
مدیرعامل راستچین با اشاره به اظهارات مت بلونگ، بنیانگذار و خالق وردپرس، در رویداد State of the Word در آذرماه ۱۴۰۳، به رشد بیسابقه وردپرس فارسی اشاره کرد.
او به زومیت گفت: «در صفحه ۳۶ و ۳۷ گزارش ما به صحبتهای مت بلونگ بنیانگذار و خالق وردپرس در یک سخنرانی در آذرماه پارسال در رویداد State Of World اشاره کردیم که اعلام کرد وردپرس فارسی نسبت به سال پیش ۸۶ درصد رشد داشته که این میزان رشد بالاترین مقدار در بین سراسر کشورها بود که حرف و ادعای ما نیست، ادعای مدیرعامل است و این سخنان در یوتیوب هم قابل تماشا است.» او باور دارد این رشد، جایگاه ایران را بهعنوان یکی از پیشروترین کشورها در اکوسیستم وردپرس تثبیت کرده است.
تولید محصولات وردپرسی با کیفیت ایرانی
راستچین با تمرکز بر تولید محصولات بومی و تشکیل تیمهای تخصصی، توانسته حجم قابلتوجهی از محصولات وردپرسی ایرانی را به بازار عرضه کند. یزدانینیا در این باره توضیح داد:
«در صفحه ۳۷ گزارش گفت: کسانی که با تخصصهای مختلف هستند در تیم میشوند و یک قرارداد مشارکت میبندند و تیمها را مدیریت میکند تا محصولات وردپرسی با کیفیت عرضه کنند. در بازار وردپرس دو دستهبندی داریم یکی قالبهای وردپرس و یکی افزونههای وردپرس و آمدیم تعداد محصولاتی که در سال ۱۴۰۳ منتشر شده را شمردیم که بر اساس تاریخ انتشار محصولات بوده است. ما ۱۷۵ محصول برای راستچین داشتیم و ۶۷ محصول برای رقیب ما و این نسبت ۷۲ درصد است. این حرف من نیست؛ هر کاربری میتواند این موضوع را شمارش کند.»
مقایسه آماری با رقبا
گزارش راستچین نشاندهنده برتری این پلتفرم در شاخصهای کلیدی نسبت به رقبا، از جمله ژاکت، است. یزدانینیا در این باره گفت:
«در صفحه ۳۶ اعلام کردیم متوسط خرید راستچین ۱۰ هزار مورد است و سایت رقیب ۴ هزار است.» او همچنین به رتبهبندیهای مستقل اشاره کرد و افزود: «گزارش ECM یکی از منابع است که مرکز پایش تجارت الکترونیک ایران است که ۵۰۰ سایت پرتراکنش ایران در آن وجود دارد که راستچین رتبه ۹۲ را دارد. در تابستان ۱۴۰۳ که گزارش ژاکت منتشر شده بود هم همین رتبه را داشتیم اما در آن گزارش مذکور خودشان را پرفروشتر معرفی کردند.»
وی تأکید کرد که ادعای پیشتازی در بازار باید با تمامی شاخصها همخوانی داشته باشد: «یک منطقی در بازار است که اگر ادعا میکنید سهم قالب بازار را دارید باید در تمامی فاکتورها بالا باشید؛ نمیشود یک سایتی از نظر میزان بازدید پایین باشد اما فروش بالایی داشته باشد. نمیتوان یک سایتی بگوید من بالاتر هستم اما سرچ برند پایینی داشته باشد. وبسایت SimilarWeb با اینکه چندان دقیق نیست اما همچنان میتواند یک دیدگاه به ما بدهد. جستجو در گوگل هم نشان میدهد که سرچ برند ما بالاتر است.»
- گزارش سال راستچین: وردپرس فارسی با ۸۶ درصد رشد، سریعترین رشد جهانی را تجربه کرد
- بیانیه ژاکِت: ادعای مطرح شده در گزارش وردپرس ایران ۱۴۰۴ را رد میکنیم
دادههای دامنههای منحصربهفرد
راستچین با استفاده از سیستم لایسنس آنلاین، امکان رصد دقیق دامنههای استفادهکننده از محصولات خود را دارد. یزدانینیا به زومیت گفت: «شاید بپرسید آمار سایتهای وردپرسی چطور به دست آمده؟ عمده محصولات راستچین لایسنس آنلاین دارد که باعث میشود محصولات وردپرسی در سایت مشتریان ما بهصورت خودکار آپدیت بشوند و تعداد دامنههای منحصربهفرد ثبتشده برای راستچین ۴۸۹ هزار مورد بوده که ما این آمار را با آمار رقیب جمع زدیم.» این دادهها نشاندهنده گستردگی استفاده از محصولات راستچین در اکوسیستم وردپرس ایران است.
یزدانینیا به تفاوتهای گزارش راستچین با گزارشهای رقبا اشاره کرد و گفت:
«تفاوتی بین گزارش ما و گزارش رقیب دارد و گزارش ما در بسیاری موارد منبع دارد در صورتی که گزارش ژاکت در جایی که درباره سهم بازار صحبت میشود؛ هیچ منبعی ارائه نمیشود.» او افزود: «چرا در زمان انتشار گزارش آنها صحبت نکردیم؟ میخواستیم با آمار و دیتا صحبت کنیم.»
تمرکز بر محصولات ایرانی و تشویق توسعهدهندگان
یکی از دلایل موفقیت راستچین، تمرکز بر حمایت از توسعهدهندگان ایرانی و تولید محصولات بومی است. یزدانینیا در این باره به زومیت گفت:
«راستچین تلاش داشته تا حجم تولیدات ایرانی در وردپرس بالا برود: گاهی وقتها سلر یک نسخه اورجینال را بومیسازی میکند اما واقعیت اینجاست کارمزد فروش محصولات ایرانی را در راستچین بهشدت پایین آوردیم تا تشویق بشوند و پیامی بدهیم که توسعهدهندگان محصول ایرانی متناسب با نیاز جامعه تولید کنند.» او باور دارد که محبوبیت وردپرس به دلیل «قدرت انتخاب و دسترسی کامل به کاربر» است که این پلتفرم را به گزینهای ایدهآل برای توسعهدهندگان و کاربران تبدیل کرده است.
علاقهمندان میتوانند گزارش کامل راستچین و جزئیات آمارهای ارائهشده را در وبسایت رسمی این پلتفرم www.rtl-theme.com مشاهده کنند.