خودروسازان به دنبال نقدینگی در بحبوحه بحران / تکلیف پارکینگ‌های خودروسازان چه می‌شود؟

خودروسازان به دنبال نقدینگی در بحبوحه بحران / تکلیف پارکینگ‌های خودروسازان چه می‌شود؟
 با بالا گرفتن درگیری‌های نظامی میان ایران و اسرائیل بازار خودرو به وضعیت تعلیق کامل رسیده است. بازاری که پیش‌تر زیر فشار رکود تورمی نفس می‌کشید، حالا در سکونی سنگین فرو رفته و حتی معاملات خرد نیز از جریان افتاده‌اند. در این میان برخی از شرکت‌های خودروساز بدون آنکه روند تحویل خودرو را فعال کنند، اقدام به ارسال دعوت‌نامه‌های تکمیل وجه برای مشتریان کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، بازار خودرو در روزهای اخیر خریدار ندارد. بسیاری از مردم در مواجهه با نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی ترجیح داده‌اند نقدینگی خود را نگه دارند. در چنین وضعیتی دیگر از رقابت برای پیش‌خرید خودرو خبری نیست و حتی کاهش عرضه نیز تاثیری بر قیمت‌ها نگذاشته است. بنابراین شرکت‌هایی که در گذشته با کاهش عرضه می‌توانستند بازار را تحت‌ تاثیر قرار دهند، حالا با بازاری بی‌جان روبه‌رو شده‌اند که هیچ نشانی از بازگشت تقاضا در آن دیده نمی‌شود.

تناقض رفتاری خودروسازان و انتشار آیین‌نامه‌های ناکارآمد در شرایط فعلی

در شرایطی که برخی خودروسازان از تحویل خودروهای مشتریان امتناع می‌کنند، متوقف نشدن روند ارسال دعوت‌نامه تکمیل وجه سوال‌های زیادی برای مشتریان پیشین این خودروسازان ایجاد کرده است. در حالی که برخی از مشتریان در انتظار دریافت خودروهای خود هستند، ارسال دعوت‌نامه از سوی این شرکت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از ضعف نقدینگی و نیاز فوری شرکت‌ها به منابع مالی باشد. پرسش اینجاست که وقتی امکان تحویل وجود ندارد، چرا همچنان درخواست پرداخت نهایی صادر می‌شود؟

همزمان با این تحرکات، آیین‌نامه جدید واردات خودرو نیز در میانه التهاب‌های امنیتی اخیر منتشر شده است. این آیین‌نامه نه از نظر زمانی در موقعیت مناسبی قرار دارد و نه از منظر ساختاری می‌تواند به تغییری معنادار در بازار منجر شود. در واقع انتشار چنین متنی در شرایطی که بازار خودرو در انجماد کامل به‌ سر می‌برد و شرکت‌های واردکننده نیز با استناد به بند فورس‌ماژور عرضه خودرو را متوقف کرده‌اند، بیشتر از اینکه جبنه اجرایی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی دارد. اقتصاد ایران در این روزها نیازمند تصمیم‌هایی شفاف، دقیق و مبتنی بر اولویت‌گذاری واقعی است.

هشداری برای خودروسازان

یکی از خودروسازان مونتاژی کشور طی روزهای اخیر در جریان حملات به تاسیسات داخلی هدف قرار گرفته و دچار آسیب جدی شده است. این اتفاق زنگ خطری برای سایر خودروسازان به‌ شمار می‌رود. در وضعیتی که احتمال بروز حادثه برای دیگر واحدهای تولیدی نیز وجود دارد، ضروری است شرکت‌ها هرچه سریع‌تر اقدام به تحویل خودروهای موجود در انبار کنند. امتناع از تحویل خودرو در چنین فضایی تنها ریسک‌های جدیدی برای مشتریان به بار می‌آورد و اعتماد عمومی را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند.

مسئولیت خریداران در غیاب نهاد ناظر

نهادهای نظارتی در پی تشدید تنش‌های منطقه‌ای در موقعیتی قرار گرفته‌اند که جایگاه صنعت خودروسازی در آن تنزل شدیدی پیدا کرده است. با تمرکز نهادهای حاکمیتی بر موضوعات کلان امنیتی، رسیدگی به رفتارهای متناقض خودروسازان به حاشیه رانده شده است. این خلاء نظارتی می‌تواند دست برخی از شرکت‌ها را برای اعمال فشار بر مشتریان باز بگذارد.

در چنین وضعیتی بار اصلی حفاظت از منافع خریداران بر دوش خود آنهاست. مردم باید پیش از تکمیل وجه از وضعیت و سابقه شرکت مربوطه، همچنین زمان تحویل خودرو مورد نیاز خود اطلاع دقیق کسب کنند. در فضای فعلی بی‌اطلاعی از روندهای پشت‌پرده می‌تواند برای خریداران زیانی جدی به بار آورد.

بازار خودرو امروز نه‌فقط درگیر رکود که گرفتار انفعال است. اگر قرار است این بازار دوباره به حرکت بیفتد، ابتدا باید مسائل بنیادین امنیتی و اقتصادی کشور برطرف شود تا صنعت خودروسازی امکان احیا پیدا کند.

خودروسازان باید در صورتی که امکان عرضه خودرو را ندارند از ارسال دعوت‌نامه برای مشتریان خودداری کنند. همزمان مردم نیز باید پیش از هر اقدامی، نسبت به عملکرد گذشته شرکت مربوطه و توانایی واقعی آن برای تحویل خودرو، آگاهی کامل داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر گزارش «بازار در شوک عملیات شبانه علیه ایران فرو رفت؟» را در تجارت‌نیوز بخوانید.

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها