به گزارش تجارت نیوز، سایپا در دهه ۸۰ با تکیه بر تجربه تولید پراید و ریو سکوی جدیدی برای توسعه محصولات خود ایجاد کرد. نتیجه این تلاش پلتفرم X200 و پیشرانه M15 بود که مبنای تولید طیف گستردهای از خودروهای اقتصادی با هدف جایگزینی پراید قرار گرفت و خودروهای اطلس و کوییک نتیجه آن بودند.
خانواده X200 شامل خودروهایی مانند تیبا، کوییک، ساینا، اطلس و سهند است که در طراحی، مهندسی، تولید و اجزای فنی اشتراک زیادی دارند. این گزارش به بررسی تفاوتهای اطلس G و کوییک GX میپردازد.
طراحی ظاهری اطلس و کوییک
اطلس و کوییک دو هاچبک از شرکت سایپا هستند که بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافتهاند. تولید کوییک به سال 97 بازمیگردد و این خودرو پس از توقف تولید محصولاتی چون پراید 111 و تیبا 2 توانسته طرفداران زیادی را در بازار خودرو ایران پیدا کند.
اطلس یک خودروی هاچبک دیگر از سایپاست که در سال 1402 رونمایی شده و بهرغم تاکید سایپا بر تولید محصولی جدید، اطلس در بطن خود تغییرات عمدهای با کوییک ندارد و حتی برخی کارشناسان حوزه خودروسازی این خودرو را فیس لیفتی از کوییک میدانند.
در طراحی ظاهری اطلس و کوییک، تنها زمانی که از نمای جلو و عقب به این دو خودرو نگاه کنیم تفاوتها آشکار میشوند. نمایی جلویی اطلس طراحی بهروزتری دارد. درب موتور به خطوط بیشتری مزین شده و این امر چهرهای عضلانی به خودرو داده است.
چراغهای جلو و سپر اطلس نیز به نسبت کوییک بازطراحی شدهاند و این زبان طراحی جدید سایپا تناسب بیشتری با سال تولید این خودرو دارد. سپر جلو با خطوط شکسته و ورودیهای هوا نمایی تهاجمیتر و اسپرتتر به اطلس داده است که نسبت به کوییک پیشرفت محسوسی در هماهنگی اجزا دارد.
در نمای عقب نیز اطلس ظاهر متفاوتی نسبت به کوییک دارد. چراغهای عقب طراحی کشیدهتری دارند و نمای خودرو را عریضتر جلوه میدهد. در مجموع طراحی اطلس نسبت به کوییک، مدرنتر، اما نامتعادل به نظر میرسد.
طراحی داخلی اطلس و کوییک
کابین اطلس و کوییک ابعاد یکسانی دارند، اما طراحی فضای داخلی در کابین اطلس تغییرات زیادی داشته و احساس لوکس بودن کاذبی را به سرنشینان القا میکند.
طراحی داخلی در اطلس چشم نواز است و فاصله زیادی با طراحی یکنواخت داشبورد کوییک دارد، اما کیفیت متریال داخلی همچنان مناقشات زیادی را به میان میآورد.
پیشرانه و مشخصات فنی
اطلس و کوییک هر دو از پیشرانه M15 با تغییراتی جزئی استفاده میکنند. M15 میراث کیا پراید در گروه خودروسازی سایپاست که حجم آن با همکاری شرکت FEV آلمان افزایش یافته و اولین بار در خودرو تیبا مورد استفاده قرار گرفته است.
سایپا مدلهای مختلفی از کوییک را به بازار عرضه کرده و اولین بار در نسخه GX از موتور M15i رونمایی کرده است؛ موتوری که حالا روی اطلس نیز قرار دارد.
با تغییرات اعمالشده بر موتور M15I، این موتور قدرتی برابر با ۹1 اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۳۸ نیوتنمتر تولید میکند. عمده تغییرات این موتور در استفاده از سیستم هدرز به جای منیفولد معمولی، بالانسر بهینهشده و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها محدود میشود.
امکانات رفاهی
اطلس و کوییک در نسخههای نسخههای فولآپشن خود امکاناتی مانند کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، نمایشگر لمسی، سامانه پایش فشار باد تایرها و تهویه نیمهخودکار دارند. اطلس در نسخه فول آپشن خود به سانروف نیز مجهز شده است.
این دو خودرو در باطن خود ویژگیهای یکسانی دارند. اطلس تنها از ظاهر بهروزتری بهرهمند شده، اما بهای این ظاهر بهروز در حدود 130 میلیون تومان آب میخورد. کوییک GX و اطلس G امکانات نسبتا یکسانی دارند و حتی برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند در طراحی کوییک هارمونی بصری بیشتر رعایت شده است. انتخاب میان این دو خودرو که اکنون بهعنوان ارزانترین هاچبکهای صفرکیلومتر بازار ایران شناخته میشوند، به سلایق مشتریان بستگی دارد.
برای مطالعه بیشتر گزارش «ارزانترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران با چه قیمتی عرضه میشوند؟» را در تجارتنیوز بخوانید.