به گزارش تجارت نیوز، سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بازار خودرو، عرضه این محصول در بورس کالا را اقدامی مؤثر و ضروری در مسیر شفافسازی، حذف رانت و بازگشت انگیزه به صنعت ارزیابی کرد.
سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: یکی از مهمترین عواملی که در سالهای اخیر به تضعیف تولید، اختلال در تأمین قطعات و محدودیت در تأمین مالی در صنعت خودرو منجر شده، تداوم قیمتگذاری دستوری، بهویژه در شرایط تحریم بوده است. این سیاست نهتنها بازده سرمایهگذاری را بهشدت کاهش داده، بلکه موجب زیان انباشته شرکتها، افت کیفیت و کمیت محصولات و در نهایت عقبماندگی از جریان نوآوری شده است.
میرمعینی ادامه داد: سالهاست کارشناسان مختلف اقتصادی، صنعتی و بورسی نسبت به پیامدهای این سیاست هشدار دادهاند. با وجود این هشدارها، نهتنها تغییری حاصل نشده، بلکه توزیع رانت ناشی از شکاف قیمتی میان بازار رسمی و بازار آزاد، به سود واسطهها و دلالان تمام شده و منافع مصرفکننده و تولیدکننده به حاشیه رانده شده است.
او اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس کالا میتواند راهکاری شفاف، مبتنی بر کشف قیمت واقعی و در عین حال تحت نظارت دقیق برای معاملات باشد. در این سازوکار، تعهدات طرفین قابل پیگیری است و روند معیوب توزیع فعلی اصلاح خواهد شد.
از منظر میرمعینی، این اقدام نهتنها به تعادل بازار کمک میکند، بلکه میتواند جریان سرمایهگذاری را مجدداً به سمت صنعت خودرو سوق دهد.
این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اصلاح قیمتگذاری از طریق مکانیسم بورس کالا، بهجای دخالت مستقیم، گامی مؤثر در جهت بازگشت اعتماد سرمایهگذاران به این صنعت خواهد بود.
میرمعینی در مورد اثرات آزادسازی قیمت خودرو گفت: در صورت حذف قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمت خودرو، چالشهای اساسی فعلی صنعت خودرو در تأمین مالی، افزایش سرمایه، بهبود ساختار مالی شرکتها و ارتقای کمیت و کیفیت تولید، بهبود چشمگیری خواهد یافت.
میرمعینی گفت: اگر سیاستگذار به عرضه گسترده و شفاف خودرو از طریق بورس کالا تن دهد، بازار سرمایه به استقبال این تحول خواهد رفت؛ تحولی که میتواند بهنفع همه، از تولیدکننده تا مصرفکننده، سرمایهگذار و سهامدار، تمام شود و محرکی قوی برای توسعه و پویایی بازار سرمایه و صنعت خودرو در بلندمدت باشد.
منبع: کالاخبر