به گزارش تجارت نیوز، بنا بر تصویب شورای شهر عوارض تردد در تهران با افزایشی نزدیک به 37 درصد مواجه شد. نکته اینجاست که بنا بر مصوبه تعیین عوارض تردد افزایش در نظر گرفته شده با توجه به تورم بوده است. به این ترتیب مبلغ عوارض طرح ترافیک از امروز به 102 هزار و 600 تومان افزایش یافت. این مبلغ سال گذشته 75 هزار تومان بود.
به گزارش تجارت نیوز، همچنین عوارض تردد در محدودههای ترافیکی شهر تهران بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران همچون سالهای گذشته بر حسب رفت و آمد در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، زمان اولین و آخرین تردد در ساعات اوج یا غیر اوج صبحگاهی و عصرگاهی و با توجه به ضرایب مربوطه محاسبه و اِعمال خواهد شد که نوع وسیله نقلیه بر اساس میزان آلایندگی، هیبریدی، برقی و دارای انواع گواهی معاینه فنی در محاسبه عوارض تردد اثرگذار است.
شرایط حضور در محدوده طرح ترافیک
ساکنان محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا میتوانند با ارائه مدارک و ثبتنام در سامانههای شهرداری تهران و اخذ تأییدیه از دفاتر خدمات الکترونیک شهر از تخفیف ۵۰ درصدی تردد در این محدودهها و یک تردد مجاز قبل از ساعت ۹ صبح و بعد از ساعت ۱۶ عصر استفاده کنند.
تاکسیها معاف از عوارض هستند
بر اساس این مصوبه به سیاق سالهای قبل تاکسیهای فعال نیز بر اساس اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مشمول پرداخت این عوارض نخواهند بود.
چه کسانی تخفیف 90 درصدی دارند
در طرح ترافیک سال جاری به مانند سنوات گذشته اقشاری همچون بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری با اعمال تخفیف ۹۰ درصدی در تهران تردد میکنند.
شرایط تردد اتوبوسها و مینیبوسها
غیر از اتوبوسها و مینیبوسهای تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینیبوس و اتوبوس پلاک (ع) تهران مشروط به ثبتنام در سامانههای شهرداری تهران، تا عمر ۵ سال با ضریب صفر، با عمر ۵ تا ۱۰ سال با ضریب ۱، از عمر ۱۰ تا ۱۵ سال با ضریب ۱.۱، از ۱۵ تا ۲۰ سال با ضریب ۱.۲ و دارای عمر بیش از ۲۰ سال با ضریب ۱.۵ محاسبه و تعیین خواهد شد. بر این اساس عوارض تردد وسایل نقلیه باری پلاک تهران شامل وانت بارها و کامیونتهای تا سقف شش تُن که دارای پروانۀ فعالیت از شهرداری تهران باشند نیز بر حسب نوع و ظرفیت ناوگان و نوع بار برگ دریافتی تعیین خواهد شد.
تهران شهر گران بدون امکانات
عوارض تردد طرح ترافیک در حالی بیش از 36 درصد افزایش پیدا کرد که بسیاری از مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص در ساعات پیک با مشکلات بسیاری از جمله ازدحام بیش از حد، نبود سرویسهای به موقع و… مواجهاند.
تهران شهر گرانی است که البته امکانات موجود در آن هیچ سنخیتی با گرانی این شهر ندارد. از پله برقیهای پل عابر و متروها گرفته که اکثرا از کار افتادهاند تا وسایل حمل و نقل شهری که از رده خارج شدهاند و درصد بالایی از آلودگی شهر به دلیل تردد همین وسایل است.
در حالی که دولت تمام تلاش خود را به کار بست تا افزایش حقوق کارگران با رضایت کارفرمایان همراه باشد و با در نظر گرفتن بالاترین و پایین ترین میزان افزایش دست کارفرمایان را برای اعمال سلیقه در این مرحله باز گذاشت و بسیاری از کارفرمایان هم افزایش 32 درصد به جای 45 درصد را انتخاب کردند اما هزینه حمل و نقل عمومی با افزایش 37 درصدی همراه شد، از طرف دیگر هزینه تردد در طرح ترافیک هم از این قاعده مستثنی نبود و نزدیک به 37 درصد افزایش داشت. حال باید دید افزایش این عوارض تا کجا صرف بهبود وسایل نقلیه عمومی و افزایش تعداد آنها برای آسان کردن رفت و آمد افراد در کلان شهر تهران خواهد شد.