به گزارش تجارت نیوز، عدالت آموزشی همواره یکی از دغدغههای نظام آموزشی در دورههای مختلف پس از انقلاب اسلامی است و این درحالیست که به نظر میرسد تعدد انواع مدارس از جمله شاهد، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی و.. بر خلاف این امر باشد. بسیاری از صاحب نظران آموزشی نیز با تعدد انواع مدارس مخالفند.
در همین رابطه رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه تنوع مدارس یکی از دغدغههای اصلی صاحب نظران است، گفت: رویکردهای جهانی بر این مسئله تاکید دارد که هر چه قدر بتوانیم مدرسه را با نگاهی فراگیر اداره کنیم و همه دانشآموزان بدون توجه به پایگاه اقتصادی و اجتماعیشان در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک محیط عادی را برای یادگیری ایجاد کنند میتواند دستاوردهای تربیتی و آموزشی بهتری داشته باشد.
وی ادامه داد: بررسی نتایج آزمونهای بینالمللی بیانگر این است که نظامهای آموزشی که کمتر دست به جداسازی میزنند و بیشتر سعی میکنند مدارسی داشته باشند که همه دانشآموزان در آن یک محیط طبیعی یادگیری را شکل دهند دستاوردهای آموزشی بهتری را در کل نظام آموزشی دارند چرا که همه دانشآموزان در کانون توجه هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه رئیس جمهور برنامهای را در رابطه با تقویت مدارس دولتی، اصلاح روشهای آموزش و تحول محیطهای یادگیری دنبال میکند، افزود: امیدواریم با اقداماتی از جمله توانمندسازی معلمان، ایجاد فضاهای مناسب آموزشی و تهیه منابع و تجهیزات آموزشی که مورد تاکید رئیس جمهور است و در این برنامه صورت میگیرد مدارس را از جهت کیفیت ارتقا ببخشیم.
حکیم زاده با بیان اینکه هر چه قدر تنوع کمتری در مدارس داشته باشیم بهتر است، توضیح داد: البته وجود برخی از مدارس از جمله مدارس عشایر و شبانهروزی لازم است چرا که تضمین کننده فرصتهای برابر دسترسی به آموزش هستند و با توجه به شرایط دانشآموزان ایجاد شدهاند تا دانشآموزانی که بهدلیل دور بودن مدرسه و شرایط خاص محیطی امکان حضور در مدارس را ندارند بتوانند در این مدارس حضور پیدا کنند، اما به طور کلی به جزء این موارد هر چه قدر مدارس یکپارچه و یکدستتری داشته باشیم بهتر است.
منبع: میزان