به گزارش تجارت نیوز، در شرایطی که در سالهای اخیر قاچاق پوشاک ضربه سنگینی به تولیدات داخلی در این حوزه زده است، رواج دسته جدیدی از پوشاک داخلی که با کاهش قیمت و بالارفتن قدرت خرید مردم همراه شده که ضربه جدید و سنگینتری را به تولیدات داخلی زده است.
با گشتی در بازار لباس تهران، کرج، مشهد یا حتی شهرهای کوچکتر، ویترینهایی پر از لباسهای خارجی با برندهای اروپایی و آسیایی دیده میشود؛ لباسهایی که عمدتاً از کشورهای همسایه یا با واسطه از اروپا وارد میشوند، با قیمتهایی به مراتب پایینتر از تولیدات داخلی فروخته میشوند و حتی در بستهبندیهای عمده، به فروشگاهداران خرد تحویل داده میشوند. این بازار پر سود که شامل لباسهای استوک، اوتلت (مازاد فروش) و حتی دست دوم میشود، نهتنها جایگاه پوشاک داخلی را تهدید کرده بلکه زنگ خطر بزرگی برای سلامت، اقتصاد و فرهنگ خرید در کشور به صدا درآورده است.
افزایش تعداد فروشگاههای مخصوص فروش لباسهای وارداتی در مراکز شهری و رشد تبلیغات در فضای مجازی درباره «لباس خارجی ارزان» نیز نشان میدهد که این پدیده از یک بازار محدود به جریانی فراگیر تبدیل شده است. حتی بسیاری از مزونها و فروشگاههای لباس کودک نیز به سمت واردات استوک و اوتلت رفتهاند.
منبع: ایلنا