به گزارش تجارت نیوز، فرود عسگری در جمع خبرنگاران در حاشیه دهمین نشست شورای سران گمرکات اکو با بیان اینکه در حادثه بندر شهید رجایی گمرک یکی از سازمانهایی بود که از ابتدا وارد عملیات شد و با تمام بخشهای مرتبط هماهنگی لازم صورت گرفت، اظهار کرد: در این حادثه هیچ یک از سامانهها و سیستمهای گمرک آسیب ندیده بود و خدمات گمرکی به صورت ۲۴ ساعته از همان ساعتهای اولیه در حال انجام بود.
وی افزود: روز بعد از حادثه بندر شهید رجایی، ترانزیت خارجی را عملیاتی کرده و صادرات و واردات به روال عادی خود بازگشت.
رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: از روز سوم هم اظهار واردات قطعی به کشور انجام شد. بنابراین گمرک در حوزه ارائه خدمات گمرکی هیچ وقفهای نداشت و حتی در روز حادثه هم تا ساعت ۱۲ شب اقدام به خروج کامیونهای بارگیری شده کردیم.
عسگری در خصوص خسارت وارد شده به کالاها تصریح کرد: قبض انبارها و بارنامه در اختیار سازمان بنادر است که میتوانند از آنجا اطلاعات مربوط به کالایی که وارد کشور شده و به بندر شهید رجایی رسیده را مشخص کنند. احتمالاً برخی از این محمولهها منجر به اظهار شدهاند.
به گفته معاون وزیر اقتصاد، در خصوص حادثه بندر شهید رجایی هم مقرر شده قبض انبار محمولهها را به گمرک دهند تا مشخص کنیم کدامیک منجر به اظهار شده و در چه مرحلهای هستند.
وی با بیان اینکه اطلاعاتی نیز از کشفیات قاچاق سوخت داریم، گفت: قرار است آن را تقدیم یکی از دستگاههای مبارزه با قاچاق سوخت کنیم.
رئیس کل گمرک در پایان گفت: در حال حاضر صادرات فرآورده های سوختی از کانال گمرک با کنترلهای سختگیرانه انجام میشود و نمونهبرداری حتماً باید توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود و این نمونهها باید به کارگروهی در سازمان استاندارد ارسال شوند و بعد از آن تصمیم گیری صورت گیرد.
نسل چهارم تجارت با تحولات جدید فناوری همراه شده است
رئیس کل گمرک ایران همچنین در نشست شورای سران گمرکات اکو گفت: نسل چهارم تجارت ترکیبی از تجارت الکترونیک گسترده، داده محوری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین و… بوده که در حال ایجاد تغییراتی در نحوه انجام معاملات، تسهیل حملونقل و مدیریت ریسکهای تجاری است.
عسگری با بیان اینکه اجتماع امروز ما گواهی روشن بر عزم مشترک در جهت تقویت همکاریهای منطقهای، تسهیل تجارت و مقابله با چالشهای مشترک در حوزه گمرک و تجارت فرامزری است، گفت:در دنیای امروز تجارت دیگر محدود به روشهای سنتی و مرزهای جغرافیایی نیست. در عصر جدیدی از فعالیتهای تجاری قرار داریم که به آن نسل چهارم تجارت میگویند.
وی افزود: این نسل چهارم تجارت با تحولات جدید فناوری در حوزه دیجیتال، زنجیره تأمین و فرآیندهای گمرکی را به کلی دگرگون ساخته است. در حقیقت نسل چهار تجارت ترکیبی از تجارت الکترونیک گسترده، داده محوری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین و… بوده که در حال ایجاد تغییراتی در نحوه انجام معاملات، تسهیل حملونقل و مدیریت ریسکهای تجاری است.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: این فناوریها فرصتهای بینظیری برای افزایش سرعت، دقت و شفافیت در تجارت ایجاد می کند و موانع سنتی تجارت بینالمللی را کاهش می دهد.
وی عنوان کرد: استفاده موفقتآمیز از این فرصتها مستلزم استفاده از تجهیزات مدرن است تا بتواند با سرعت بالای تبادل اطلاعات، تحلیل کلان دادهها و اتوماسیون هوشمند همراه باشد.
عسگری با بیان اینکه بهرهگیری از سامانههای الکترونیکی تبادل دیتا ،تشخیص هوشمند محمولهها و سیستم های هوشمند مدیریت ریسک میتواند امنیت مرزها را ارتقا دهد، گفت: در چنین شرایطی نقش گمرک به عنوان دروازه تجارت بینالمللی نه تنها حفظ امنیت مرزها و مبارزه با تخلفات است بلکه عامل کلیدی در تسهیل تجارت نیز محسوب می شود.
وی با بیان اینکه گمرکات دیگر صرفا نهادهای نظارتی نیستند بلکه باید به سازمانهای هوشمند تحلیلگر و همیار تجارت تبدیل شوند، گفت: با ورود به نسل چهارم تجارت انتظار میرود گمرکات با به کارگیری فناوری های پیشرفته مانند سامانه هه اسناد الکترونیکی، نظارت هوشمند و مدیریت ریسک مبتنی بر داده فرآیند ترخیص کالا را شفاف تر کنند و هزینههای مالی و زمانی تجارت را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.
عسگری در ادامه با بیان اینکه گمرکات توانمند و دیجیتالی شده ستون فقرات تجارت هوشمند هستند، اظهار کرد: سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) نه تنها یک نهاد تشریفاتی نیست بلکه بستر عملیاتی هدفمند است که میتواند کشورهای منطقه را با عبور از چالشها مشترک یاری رساند.
وی در پایان گفت: امروز که تجارت جهانی با سرعت بیسابقهای در حال تحول است نیازمند تقویت همکاریهای بینالمللی هستیم به ویژه با نهادهایی که تخصص و ظرفیتهای راهبری جهانی دارند.
منبع: ایسنا