بحران در ‌روستاهای توریستی سوادکوه/جان مردم میان نهر و ریل!

 بحران در ‌روستاهای توریستی سوادکوه/جان مردم میان نهر و ریل!
  روستای جوارم بخش زیراب سوادکوه به دلیل ارتفاع کم پل آهنی راه آهن امکان ورود ماشین‌های امدادی و آتش‌نشانی را ندارد و باید بیماران را به آمبولانس آن سمت پل برسانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، وقتی حادثه یا بحرانی رخ می‌دهد همه امکانات در راستای خروج از آن موقعیت به کار گرفته می‌شوند تا بار روانی حاصل از آن رویداد ناگوار را در کنار کنترل وضعیت کاهش دهند، ارائه خدمات در اینگونه موارد نیازمند پیش‌زمینه‌هایی برای خدمت بهتر و موثرتر است، زمینه‌هایی که می‌توانند شرایط را به بهترین حالت شکل دهند اما گاهی برخی کمبود‌ها و نقص‌ها ارائه خدمات را دچار اخلال می‌کنند، اخلالی که می‌تواند حادثه را بغرنج‌تر جلوه دهد.

در شرایط امدادی و حوادث راه‌های دسترسی اولویت ارائه خدمات هستند تا بتوان به نقطه حادثه رسید و یا جانی را نجات داد اما گاهی در برخی نقاط همچون روستاها نقص راه‌های دسترسی نگران‌کننده می‌شود.

روستای "‌جوارم" و "‌میرورزان" بخش زیراب سوادکوه از جمله مناطق روستایی به شمار می‌آیند که امکان ورود خودروهای امدادی و آتش‌نشانی به داخل روستا وجود ندارد چرا که پلی معروف به پل راه آهن شرایط ورود را ناممکن کرده است، موضوعی که سال‌ها مردم از آن رنج می‌برند.

پل راه آهن با ارتفاع کمی که نسبت به سطح جاده دارد خودروهای سواری امکان تردد از زیر این پل و ورود به روستا را دارند، زیر پل به دو قسمت تقسیم می‌شود، سمتی از آن جاده در سطح بالا قرار گرفته و خودروهای سواری عبور و مرور دارند و اما سمت دیگر زیر این پل نهری جریان دارد که همواره پر آب و در فصول سرد سیلابی می‌شود.

مردم این روستا بارها بیماران خود را با پتو تا بعد پل راه آهن آورده تا سوار بر آمبولانسی کنند که نتوانسته از زیر پل عبور کند و بیشتر نگرانی‌ آنها این است که اگر آتش‌سوزی رخ دهد چگونه از پس شعله‌های آتش برآیند و باید نظاره‌گر سوختن باشند چراکه ماشین آتشنشانی نمی‌تواند از زیر این پل وارد روستا شود و راه دیگری نیز وجود ندارد.

خودروهای امدادی امکان عبور از زیر پل آهنی را ندارند

مهران دستاور اهل روستای جوارم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این روستا با وجود همه زیبایی‌ها یکسری مشکلاتی ازجمله بحث ورودی به روستا را دارد، گفت: از زیرگذر پل فلزی راه‌آهن تنها ماشین‌های سواری رد می‌شوند چراکه ارتفاع پل تا جاده خیلی کم است و خودروهای امدادی و آمبولانس نمی‌توانند از زیر پل رد شوند، مسیر دیگری در زیر پل مسیر رودخانه است که ماشین‌های امدادی، آتشنشانی یا آمبولانس از داخل رودخانه هم رد نمی‌‌شوند.

وی باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته، خاطرنشان کرد: دهیار یکسری پیگیری‌ها از طریق بخشداری و فرمانداری انجام داده است حتی در استان هم در جریان موضوع هستند و چندین مرتبه برای بازدید آمده و فیلم و عکس گرفتند، خودروهای امدادی و آتشنشانی را آوردند و گزارش کامل از وضعیت گرفتند که حدود یکسال از این بازدید گذشته است اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دستاور، افزود: یکسری قول‌هایی داده بودند که کف رودخانه را بتن‌ریزی کنند تا خودروها از زیر پل از داخل رودخانه رد شوند البته در فصولی که سیل داشته باشیم امکان تردد از داخل رودخانه وجود ندارد.

بیماران اورژانسی را بعد پل به آمبولانس می‌رسانیم

این اهل روستای جوارم با اشاره به وضعیت اهالی در مواقع بیماری اورژانسی، اظهار داشت:عملا خودروهای امدادی قبل رودخانه می‌ایستند و اگر بیماری داشته باشیم باید تا بعد پل برسانیم، چند بار قبلا اتفاق افتاده است که بیمار را داخل پتو می‌پیچند و اگر ماشین باشد با ماشین کنار جاده می‌آورند و سوار آمبولانس می‌کنند اما اگر آتش‌سوزی شود هیچ خودروی آتشنشانی نمی‌تواند از زیر پل راه آهن رد شده و وارد محل شود.

دستاور، افزود: ما دو روستای جوارم و میرورزان داریم که این مشکل را دارند از طرفی آخر محل به سمت روستاهای لفور راه دارد،این روستاها با همه زیبایی‌هایی که دارند و توریست‌پذیر هستند اما این مشکل بزرگ وجود دارد.

راهکار احداث زیرگذر عملی نشد

دستاور با بیان اینکه یکی از راهکارهای ارائه شده صحبت با متولیان راه آهن برای ایجاد یک زیرگذر بود، خاطرنشان کرد: قرار بود به صورت مجزا زیرگذر احداث کنند حتی خود راه‌آهن یکسری تجهیزات را آورده بودند، بتن‌هایی که برای زیرگذر است را آورده و دپو کردند ولی هیچ اقدام دیگری انجام نشد.

درصورت آتش‌سوزی تنها باید منتظر خاموشی آتش بود

وی، یادآور شد:دهیار حدود سه سال پیگیر است و موضوع همه جا مطرح شد ولی موفقیتی حاصل نشد، از سوی ستاد بحران هم بازدید انجام و گزارش‌ها کامل است، پذیرفته‌اند که مشکل وجود دارد، حتی خودرو آتشنشانی، آمبولانس و هلال احمر را آورده و از وضعیتی که نتوانستند از زیر پل رد شوند عکس گرفتند.

دستاور، تصریح کرد: اگر خانه یا جنگلی آتش بگیرد باید تماشا کرد تا آتش خاموش شود، همه این موارد را راه آهن در جریان است.

کم بودن فاصله ارتفاع پل باعث مشکل تردد است

دیانوش سن‌شناس بخشدار بخش زیراب نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در سوادکوه با بیان اینکه پل روستای جوارم پلی است که مردم از سنوات گذشته برای تردد از زیر پل استفاده می‌کردند، گفت: تردد روستای جوارم و میرورزان از زیر این پل انجام می‌شود و مسیر جوارم به بورخانی نیز دقیقا از زیر پل راه آهن رد است.

وی، یادآور شد:همچین پلی با چنین شرایطی در روستای جمشیدآباد هم داریم با این تفاوت که ارتفاع پل در روستای جمشیدآباد بالا است و تردد ماشین‌آلات امدادی و حتی سنگین هم مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در روستای جوارم چون فاصله ارتفاع پل پایین هست ماشین‌های امدادی دچار مشکل برای تردد هستند و ماشین‌های سنگین نیز عملا نمی‌توانند تردد کنند.

سن‌شناس باتوجه به اینکه این مسیر در زیر پل راه آهن قرار دارد، اظهار داشت: جزء ضوابط اداره کل راه‌آهن است تا شرایطی که امکان دارد تردد از روی ریل راه آهن صورت نگیرد و جایی که مسیر تردد است زیرگذر ایجاد شود تا مردم دو طرف ریل با زیرگذر تردد کنند درست مانند روستای کارسالار که زیرگذری را احداث کردیم.

اولویت‌دارترین کار احداث زیرگذر است که نیاز به تعامل چهار دستگاه دارد

بخشدار بخش زیراب با بیان اینکه به لحاظ فنی اولویت‌دارترین کاری که باید اتفاق بی‌افتد احداث زیرگذر است اما مشکلی وجود دارد، اظهار داشت:در زیر پل دو وضعیت متفاوت وجود دارد یک قسمت محل عبور ماشین‌های سواری است و قسمت دیگر نهری جریان دارد که برای حل این مشکل نیاز به تعامل بین چند دستگاه است.

سن‌شناس، افزود: اولین اداره کل راه‌آهن است که ضوابط فنی خاصی برای عبور و مرور از زیر پل‌ها و محیط اطراف پل دارد، دوم اداره راهداری که به عنوان متولی راه‌ها در آنجاست، سوم باتوجه به وجود نهر اداره امور آب است و چهارم عبور خط لوله گاز از آنجا است و اگر قرار است اتفاقی در آنجا بی‌افتد یک تعاملی بین این چهار دستگاه و مالکین حقیقی زمین‌های اطراف باید شکل بگیرد.

وی، خاطرنشان کرد: اقدامات مقدماتی و مکاتباتی در گذشته اتفاق افتاد که تا به شکل کارگروهی و با در نظر گرفتن ضوابط این دستگاه‌ها برنامه‌ریزی شود اما جابه‌جایی‌ها، تغییر و تحولات مدیریتی این دستگاه‌ها کمی کار را عقب انداخت ولی پیگیری‌ها انجام شده و حدود سه سال پیگیر این قضیه هستیم تا این مشکل را به شکل ریشه‌ای حل کنیم.

بتن‌ریزی مسیر نهر فنی نیست

این مسئول، ادامه داد:باوجود اینکه پل خارج از بافت روستا است اما برای رفع مشکل به شکل موقت قسمتی از پل که ماشین‌رو است برای تردد بهتر از طریق دهیاری بتن کردیم اما اگر قرار بود ماشین‌های امدادی هم از این قسمت عبور کنند قاعدتا باتوجه به اینکه ارتفاع بیشتری نسبت به ماشین‌های سواری دارند باید کف‌کنی می‌کردیم اما به دلیل اینکه در کنار این پل، پل دیگری قرار دارد که نهر آب از زیرش رد می‌شود اگر کف‌کنی می‌کردیم به لحاظ فنی اختلاف ارتفاع بین کف پل با پل روی نهر ایجاد می‌شد که شیب زیادی پیدا می‌کرد و ماشین‌ها امکان تردد نداشتند.

سن‌شناس، تصریح کرد : شاید با این کار مشکل به لحاظ ارتفاعی حل می‌شد اما به این دلیل که بلافاصله بعد پل شیب تندی ایجاد می‌شد، ماشین‌های سواری هم نمی‌توانستند تردد کنند به خاطر همین ما آن قسمت را عملا نمی‌توانستیم کف‌کنی کنیم و فقط برای ماشین‌های سواری بهسازی کردیم که نکته فنی نیست بلکه برای رفع مقطعی مشکل بود تا داخل رودخانه تردد انجام شود و این پیشنهاد اصلا فنی نبود چراکه در قسمت عمده فصل سال این آب برای زمین‌های کشاورزی پایین دست است و امکان اینکه مدت زیادی جلوی آب را بگیریم یا آب را در مسیر دیگری هدایت کنیم جایگزینی وجود ندارد.

وی، ادامه داد: مسئله‌ بعدی این است که اگر حجم آب زیاد باشد عملا ماشین‌ها نمی‌توانند عبور کنند و باتوجه به اینکه هر سال در آن منطقه در فصول سرد و در بارش شدید، رودخانه جوارم دچار سیلاب می‌شود حتی اگر بتن هم در زیر پل انجام شود با اولین سیل شرایط به حالت اول برمی‌گردد و حتی قلوه‌سنگ بزرگ می‌آورد و تردد ممکن نیست.

به گزارش تسنیم، اهالی این روستاها سال‌هاست بیماران خود را به سختی به آمبولانس می‌رسانند و دلهره وقوع آتش‌سوزی همواره با آنهاست اما این شرایط سخت تاکنون رفع نشده است.
باتوجه به پیگیری‌های بخشداری بخش زیراب برای برگزاری جلسه با دستگاه‌های متولی باید منتطر نتیجه این پیگیری، برگزاری جلسه و خروجی آن برای برون رفت از این معضل ماند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها