شالچی: فرم فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها تغییر میکند

وحید شالچی معاون فرهنگی وزارت علوم، در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در خصوص برنامهها و رویکردهای معاونت فرهنگی وزارت علوم در سال جاری به شرح برنامههای این معاونت پرداخت.
شالچی با تاکید بر اینکه برنامهها در واقع با هدف تقویت هویت ایرانی اسلامی، ایجاد نشاط و همچنین افزایش مهارتهای دانشجویان خواهد بود، گفت: این برنامهها باید به طوری باشد که تا دانشجویان هم در آینده شغلی موفق شوند و هم در زندگی آکادمیک موفق باشند. این اقدامات باید در چند محور و توسط خود دانشجویان انجام شود و این بین وزارت علوم نیز نقش هدایت کننده و تسهیلگر را خواهد داشت. هدف مهمی که دنبال میکنیم این است که بخش بزرگتری از جامعه دانشجویی، درگیر فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه شوند.
*ضرورت بازگرداندن حیات و سرزندگی به فضاهای دانشگاهی
وی ادامه داد: بازگرداندن حیات و سرزندگی به فضاهای دانشگاهی، ضرورت است. به نظر میرسد بخش بزرگی از جامعه دانشگاهی فقط وارد کلاس شده و بعد از چند ساعت خارج میشوند. این حالت، دانشگاه هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ فرهنگی نمیتواند نقش خودش را ایفا کند.
معاون فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه و محیطهای دانشگاهی باید محیطهای سرزنده و جذابی باشند که دانشجو علاقمند باشد وقت بیشتری را در آنجا بگذراند. اینگونه است که تقسیم پذیری فضای دانشگاهی و دانشگاه افزایش پیدا میکند و دانشجویان ترغیب میشوند بخش بزرگتری از آموزش را نه فقط در کلاسها و پای تختههای سیاه و سفید، بلکه در راهروها، سالنهای اجتماعات و فضاهای عمومی دانشگاه نیز بگذرانند.
*چالشهای موجود در فضای عمومی دانشگاه و زبان نسل نو
شالچی یکی از چالشهای فرهنگی دانشگاهها را جذاب نکردن فضاهای عمومی دانشگاهی دانست و افزود: نکته دیگری وجود دارد که نتوانستهایم زبان نسل نو را پیدا کنیم و بتوانیم تعامل با نسل نو را برقرار کنیم. اگر آنها را فعال بکنیم، میتوانیم سرزندگی را به دانشگاهها بازگردانیم. هدف معاونت فرهنگی وزارت علوم این است که این حیات و زندگی را به فضاهای دانشگاهی برگردانیم، دانشگاهیان را فعال کنیم و بتوانیم فضاهای فرهنگی را نه بهعنوان فوقبرنامه، بلکه بهعنوان متن زندگی دانشگاهی به جریان بیندازیم.
*نقش مغفول هنر در دانشگاهها و برنامه برای ارتقای فعالیتهای هنری
وی خاطرنشان کرد: یک چالش دیگری که در دانشگاه وجود دارد این است که هنر جایگاه واقعی خودش را ندارد و اتفاقاً هنر امری است که جذابیت بالایی برای دانشجویان دارد. ولی ما متاسفانه نتوانستهایم فعالیتهای هنری کافی را بهرغم استقبال دانشجویان ایجاد کنیم. در این زمینه، مصمم هستیم که انواع فعالیتهای هنری را در دانشگاهها فعال کنیم تا امکان بروز خلاقیتها، نوآوری، کار جمعی و ارتباط و پیوند با هویت ایرانی اسلامی فراهم شود.
*توجه به هویت ایرانی اسلامی و لزوم تغییر در فرم فعالیتهای فرهنگی
معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: باور ما این است که بخش اعظم دانشجویان، با لایههای این هویت ایرانی اسلامی پیوند دارند. گاه خوانشهای ما به گونهای بوده که نتوانستهایم جذب کنیم. باید کاری بکنیم که این حلقه و علاقهای که وجود دارد، فعال شود و دانشجویان بتوانند خودشان را در میدان دانشگاهی بروز دهند.
شالچی با تاکید براینکه ما نیاز به تغییر لحن، فرم و ادبیات داریم، اظهار داشت: در کنار این تغییرات ما نیاز به تغییر فرم فعالیتهای فرهنگی نیز داریم. اهداف ما ثابت است، اما فرم فعالیتهای فرهنگی ما کهنه شده و دیگر برای نسل جدید جذاب نیست. باید فرمها و قالبهای جدیدی پیدا کنیم تا نسل جدید بتواند خودش را در آنها بیابد و استعدادها و توانمندیهایش را بروز دهد.
*جایگاه فرهنگ در بدنه مدیریت آموزش عالی
وی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه نقش و جایگاه فرهنگ در خیلی از بدنه مدیریت آموزش عالی فردی است و فکر میکنند بدون ارزشهای فرهنگی ما میتوانیم در علم و فناوری پیشرفت کنیم. در حالیکه ارزشهای علم و فناوری خودش یک امر فرهنگی است. باید ترغیب کنیم و بدنه آموزش عالی را با اهمیت فعالیتهای فرهنگی آشنا کنیم و در این زمینه باید تلاش کنیم.
*جایگاه فرهیختگی اساتید
معاون فرهنگی وزارت علوم در پایان بیان داشت: کار دیگری که باید به آن اهتمام بورزیم، ایفای نقش فرهنگی اساتید است. ما باید حرکت کنیم و فرزانگی استاد را تسهیل کنیم. آن چیزی که جامعه از استاد دانشگاه انتظار دارد فراتر از تخصص در یک حوزه خاص است. انتظار جامعه این است که فرهیختگی با صرف آشنایی و تسلط بر یک حوزه علمی خاص به دست نمیآید، بلکه با آشنایی با ادبیات، هنر، فلسفه و دین به دست میآید. ما در این زمینه، برنامههای مفصلی داریم تا بتوانیم خدمات فرهنگی به اساتید ارائه دهیم، مصرف فرهنگی را بالا ببریم و مصرف فرهنگی اساتید را ارتقا دهیم تا بتوانیم استاد را در نقش فرهیختگی خود کمک کنیم. این نقش فرهیختگی بیشترین تأثیر را بر دانشجو و بر فضای دانشگاه خواهد داشت.
انتهای پیام/