نگاه آیت‌الله جوادی آملی به حضور امام زمان (عج) در حج

 نگاه آیت‌الله جوادی آملی به حضور امام زمان (عج) در حج

  آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید: می‌گوید: « وجود مبارک حضرت حجت - سلام الله علیه و عج - هر سال در مراسم حج حضور دارند. هم ایشان و هم بسیاری از شاگردان خاصش.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حتما شنیده‌اید یکی از جاهایی که امام زمان(عج) حضور دارند، سرزمین عرفات در ایام حج است. اصلا برخی که بی‌تاب و بی‌قرار تماشای جمال امامِ خود هستند، به شوق استشمام بوی ایشان، یا یافتن نشانی یا شاید ملاقاتی حتی به صورت ناشناس، بی‌قرار سرزمین وحی و سفر حج هستند.

حالا امام عصر (عج) آیا واقعا در این ایام به حج می‌روند؟ واقعا بیابان‌های مشعر و منا و عرفات سرشار از عطر حضور حجت خدا می‌شود؟ یا این فقط یک آرزوست که زائران بیت‌الله الحرام و دلدادگان حضرت به شوق تحققش، با حسرت و اشتیاق به هر سو چشم می‌چرخانند که شاید نشانی از یار؛ نشانی از نور  عرش روی فرش خاکی بیابند؟ 

روایات متعددی وجود دارد که تاکید می‌کند حضرت مهدی (عج) به عنوان امام زنده ولی پنهان از نظرها، هر سال در موسم حج مانند سایر مسلمانان مناسک حج را به جای می‌آورند،‌ مردم را می‌بینند، ولی مردم او را نمی‌شناسند.

در حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده، آمده است: مردم امام خود را نمی‌یابند. او در موسم حج حضور پیدا می‌کند، مردم را می‌بیند، ولی آنان او را نمی‌بینند.

محمد بن عثمان عَمری؛ یکی از نواب خاص امام زمان (ع) نیز در غیبت صغری گفته است: به خدا سوگند صاحب امر (عج) همه ساله در موسم حج حضور می‌یابد. او مردم را می‌بیند و می‌شناسد و مردم هم او را می‌بینند؛ ولی او را نمی‌شناسند.

روایات متعددی نیز از شیفتگان حضرت وجود دارد که به صورت شناس یا ناشناس در سرزمین  عرفات به دیدار آن حضرت موفق شده‌اند. در مواردی ادعا شده که برخی شیعیان به زیارت حضرت در این ایام موفق شدند که اگرچه امکان چنین ملاقات محدودی را نمی‌توان انکار کرد، اما تمام موارد ادعا شده را نیز نمی‌توان قطعی دانست. 

در همین خصوص حکایت بسیار شیرینی در کتاب شیفتگان حضرت مهدی (عج) نقل شده که قصه تشرف حاج محمدعلی فشندی به محضر امام زمان (عج) را بیان می‌کند. 

حاج محمد‌علی شب 8 ذی‌الحجه (روز ترویه) سال 1353 شمسی، در عرفات (و پیش از حضور حاجیان)، مشغول تدارک وسائل اقامت حاجیان برای روز عرفه است که امام زمان (ع) به خیمه‌اش می‌آید، با او به گفت‌وگو می‌نشیند و این دیدار به درازا می‌کشد، با این حال در تمام مدت دیدار حاج محمدعلی متوجه نمی‌شود که در حال گفت‌وگو با امام زمان خویش است. این تشرف از جمله تشرفات مفصل و بسیار دلچسب و حاوی نکات و آموزه‌های زیادی است.

در بخش کوتاهی از این گفت‌وگوی مفصل محمدعلی از امام می‌پرسید که آیا امام فردا با حاجی‌ها به عرفات می‌آید؟ و ایشان پاسخ می‌دهد که آری. حاج علی دوباره می‌پرسد: کجاست؟ و امام (ع) می‌فرماید در جبل‌الرحمه؛ در نهایت محمدعلی می‌پرسد که اگر رفقا بروند آنجا، امام را می‌بینند و امام می‌فرماید: می‌بینند ولی نمی‌شناسند.

در ادامه گفت‌وگو حاج محمدعلی از امام می‌پرسد که آیا فرداشب امام به چادرهای حجاج هم می‌آید و به آنها نظر دارد یا نه؟ و امام می‌فرماید: در چادر شما، چون فردا شب، مصیبت عمویم حضرت ابوالفضل( ع) خوانده می‌شود، امام می‌آید.

فرداشب در چادر آنها جلسه و توسلی به حضرت عباس (ع) برگزار می‌شود و حاج محمدعلی منتظر تحقق وعده امام یعنی حضور ایشان در آن جلسه توسل می‌شود و ایشان را جلوی درِ چادر می‌بیند، ولی این‌بار می‌شناسد و متوجه می‌شود بزرگی که دیشب پا به چادرش گذاشته بود،‌ امام عصر(عج) بود که او در آن ساعات موفق به شناخت ایشان نشده بود. امام به همان حال ایستاده تا پایان روضه حضرت ابوالفضل آنجا می‌مانند و وقتی حاج محمدعلی می‌خواهد به دیگران خبر بدهد، امام او را از این کار نهی می‌کند.

کوه جبل‌الرحمه در عرفات

حج 1404 ,

هم آقا می‌آیند و هم شاگردان خاص ایشان

آیت‌الله جوادی آملی در «صهبای صفا» درخصوص اینکه آیا امام زمان (عج) هر سال برای انجام حج به عرفات می‌روند یا نه، می‌گوید: « وجود مبارک حضرت حجت - سلام الله علیه و عج - هر سال در مراسم حج حضور دارند. هم ایشان و هم بسیاری از شاگردان خاصش که تربیت شده آن حضرت هستند. همانند ابی‌بصیر، سدیر سیرفی و زهری و.... »

طبق فرمایش جوادی آملی ممکن است کسی در سرزمین عرفات و منا به وجود مبارک حضرت حجت دعا هم بکند و این دعای معروف: «اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه ...» را بخواند، اما قلبش، قلب انسان نباشد.

امام همه را زیر نظر دارند

ممکن است کسی مشکلی داشته باشد و مشکلش آنجا - ناخود آگاه به برکت وجود نازنین حضرت حجت (ع) حل شود، اما چنین نیست که اگر عمل خارق‌العاده‌ای در حج یا در منا و عرفات مشاهده شد، مستقیما توسط وجود مبارک حضرت حجت صورت گرفته باشد. احتمالا خودِ آن حضرت است، یا اولیایی از دست‌پروردگان آن حضرت.

ممکن است سالمندی، زنی یا ناشناسی خیمه و چادر خود را گم کند، در بین راه بدون زاد و راحله بماند و یک ولی‌ از اولیای الهی که تربیت شده مکتب ولایت امام عصر ارواحنا فداه است، او را راهنمایی کند.

چنین نیست که هر اثر غیبی در مراسم حج، مستقیماً به وجود مبارک ولی عصر ارواحنا فداه باشد، توفیق می‌خواهد. این سعادت و عنایت که وجود مبارک حضرت حجت شخصاً به بالین کسی بیاید شامل اولیا، شاگردان صالح، صدیقین و شهدایی که تربیت کرده است، می‌شود. همه و همه زیر نظر ایشان و مأموران ایشان هستند و به دستور آن حضرت مشکلات دیگران را حل می کنند.

در هر روی، در توجیه حضور همه ساله امام زمان(ع) در مراسم حج باید گفت، که اصلاً مقبولیت حج با حضور امام معصوم توجیه‌پذیر می‌شود و امام زمان(ع) با حضور خویش در واقع رهبریت حج را به عهده گرفته و با هدایت و رهبری ایشان است که حج مردم مورد قبول خدا قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها