المیرا شریفی مقدم و ماجرای جالب ملاقاتهای عاشقانه در فضای مجازی و دیده شدن حتی به غلط

به گزارش سرویس جامعه ساعد نیوز، ویدیوهای «بلایند دیت» به عنوان نوع جدیدی از قرار آشنایی میان دختران و پسران مدتی است که در فضای مجازی منتشر میشود. ویدیوهایی که برخی از آنها کاملا در لحظه و متکی بر نظر واقعی افراد و برخی دیگر برای جذابتر شدنِ ماجرا و گرفتن بازدید بیشتر با سناریوی از پیش تعیینشده ساخته میشود.
مرجان علیقارداشی روانشناس با تاکید بر اینکه «بلایند دیت» ها یک فرهنگ جدید نیست، میگوید: بلایند دیت با شکل امروزی تبدیل به یک آیتم تصویری جذاب شده است است که دختران و پسران خوشتیپ و خوشقیافه را مقابل دوربین مینشاند و ما با باورهای آنها آشنا میشویم؛ باورهایی که لزوما قرار نیست صحیح باشند و اتفاقا همین موضوع باعث شده است متوجه شویم معیارهای آشنایی و ازدواج تا چه اندازه نسبت به گذشته تغییر کرده است و همین دیدگاهها این سرنخ را به متخصصان و سیاستگذاران میدهد تا با دیدگاه واقعی و به دور از تصورات رویایی برای این نسل برنامهریزی کنند.
او معتقد است «بلایند دیت» ها عاملی برای تغییر فرهنگ ازدواج نیست و تاکید میکند: ویدیوهایی که ترند شدند به نظر بیشتر محتوایی برای تماشایی شدن هستند، اما این به معنای آن نیست که در کف جامعه تمام آشناییها اصولی و بر اساس سواد درست رابطه شکل میگیرد. بلاینددیتها دقیقا دوربین خود را وسط رابطههای امروزی گذاشتهاند تا نشان دهند چه مواردی نیاز به اصلاح و آموزش دارند و چه مواردی خوب و درست مطرح میشوند؛ بنابراین اگر در این قرار ملاقاتها میبینیم که دو طرف درحال گفتن چرندیات هستند، دقیقا بین جامعه هم این اتفاق میافتد و چیزی نیست که این برنامه آن را ترویج دهد تا با برخورد قهری بخواهیم جلوی آن را بگیریم.
علی قارداشی ویدیوی «بلایند دیت» ها را فاقد هرگونه پایه و اساس علمی میداند و میگوید: اما این معنای آن نیست که میتوان با برخورد قهری جلوی ارائه و تقویت باورهای غلط پیرامون ازدواج را گرفت. بخواهیم یا نخواهیم شکل روابط تغییر کرده است، پس به جای یک برخورد سختگیرانه و متعصبانه باید به آن شکل و فرم بدهیم.
مطلب فرهیختگان درباره بلایند دیت ها و اینکه چرا دیده میشوند را در ادامه بخوانید.