چطور پیامهای بازاریابی خود را به گوش مخاطب هدف برسانیم؟

تکنیک 1: شناخت دقیق مخاطب هدف
برای انتقال درست یک مفهوم به مخاطبان مد نظرتان، نیازمند شناخت آنها هستید. لازم است که بهدرستی و بادقت، ویژگیهای مخاطبان هدفتان را بررسی و مطالعه کنید. اطلاع از سن، جنسیت، شغل، علایق، انتخابهای پیشین و… به شما در دستهبندی صحیح مخاطبان، ارائۀ تبلیغات متناسب با هر فرد و راهاندازی بازاریابی هدفمند برای کسبوکارتان، کمک خواهد کرد.
برای شناخت دقیق مخاطب هدف، استراتژیهایی که در ادامه آمدهاند را در پیش بگیرید.
ایجاد پرسونای مشتری برای انتقال پیام تبلیغاتی
پرسونای مشتری، اطلاعاتی است که میتوانید از مخاطب احتمالی کسبوکارتان، پیادهسازی کنید. بر اساس نمایهای که از کنار هم قرار گرفتن این اطلاعات شکل میگیرد، قادر هستید که تبلیغات را برای مشتریان، شخصیسازی کرده و به انتقال پیام بازاریابی به ایشان، بپردازید.
پرسونای مشتری شامل مواردی همچون سن، جنسیت، شغل، آرزوها و اهداف، مشکلات و چالشها، نیازها، محل زندگی و… است. بررسی همۀ این موارد، یکی از مهمترین تکنیکهای مؤثر انتقال پیام تبلیغاتی به مشتریان است.
بررسی الگوی خرید مشتریان
الگوی خرید مشتریان برای راهاندازی و انتقال پیام بازاریابی دیجیتال، شامل بررسی صفحاتی که ایشان از آن بازدید کردهاند، خریدهای پیشین، محصولات موجود در لیست و سبد خرید، امتیازاتی که به کالاها و خدمات دادهاند و میزان ماندن در هر URL پس از کلیک روی آن، خواهد بود.
شما میتوانید با بهرهگیری ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console، همچنین برخی امکانات پنل ارسال پیامک انبوه، در صورتی که از بازاریابی پیامکی برای جذب مخاطب بهره میبرید، برای جمعآوری و تحلیل دادههای مربوط به الگوی خرید مشتریان، استفاده کنید.
تکنیک 2: انتخاب کانالهای ارتباطی مناسب برای انتقال تبلیغات
کانال تبلیغاتی که بر اساس نیازهای کسبوکار و علایق مشتریانتان انتخاب میکنید، تأثیر شگرفی روی انتقال صحیح پیام تبلیغاتیتان خواهد داشت. استفاده از کانال بازاریابی دیجیتالی که شما را به اهدافتان از راهاندازی هر کمپین تبلیغاتی، نزدیک میکند، نیازمند شناخت بهترین روشها و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ است.
بهترین کانالهای بازاریابی دیجیتال
برای انتقال پیام تبلیغاتی به بهترین نحو، کانالهای دیجیتال مارکتینگ که در ادامه آمدهاند را بررسی نمایید:
بازاریابی محتوایی
با استفاده از مطالب متنی وبلاگ، پادکستهای صوتی و ویدیوهای تبلیغاتی، محتوای متناسب نیازهای مخاطبان هدف، تولید کرده و پیام تبلیغاتی را بهدرستی به ایشان منتقل کنید.
شبکههای اجتماعی
از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و… برای جذب مشتریان و انتقال پیام بازاریابی کسبوکارتان استفاده کنید.
بازاریابی پیامکی
جهت ارسال پیامهای کوتاه و جذاب تبلیغاتی، راهاندازی بازاریابی هدفمند و جذب سریع مخاطب، به سراغ سامانههای ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی بروید.
پیامکها نهتنها برای اطلاعرسانی، بلکه برای نظرسنجیها، مسابقهها، کددهی و تعامل مستقیم نیز قابل استفاده هستند.
در صورتی که میخواهید از میان پیامک یا پوش نوتیفیکیشن یکی را انتخاب کنید، بهتر است به جدول زیر، توجه نمایید:
ویژگی | پوش نوتیفیکیشن | پیامک (SMS) |
تعریف | پیامی است که از طریق یک اپلیکیشن موبایلی یا وبسایت به دستگاه کاربر ارسال میشود. | پیامکی است که از طریق اپراتورهای پنل اس ام اس ارسال میشود. |
روش ارسال | از طریق اپلیکیشن یا وبسایت | از طریق پنل پیامکی و شبکۀ مخابراتی |
دسترسی | کاربران اپلیکیشن یا وبسایت | کاربران دارای سیمکارت |
شخصیسازی | شخصیسازی شده بر اساس دادههای کاربر | قابل شخصیسازی شدن |
محتوا | متن، تصاویر، لینکها و گاهی صدا یا ویدیو | عمدتاً متن، برخی پلتفرمها امکان ارسال پیامک صوتی را نیز به شما میدهند |
تعامل | تعامل مستقیم با کاربران (کلیک، پاسخ) | تعامل مستقیم با کاربران |
محدودیت کاراکتر | متغیر، معمولاً 150 کاراکتر | 70 کاراکتر برای فارسی، 160 کاراکتر برای انگلیسی |
سرعت ارسال | ارسال فوری و آنی | ارسال فوری و آنی |
تجربۀ کاربری | میتواند مزاحم باشد اگر بیش از حد استفاده شود | مزاحمت کمتر |
نیاز به اینترنت | بله (برای ارسال و دریافت) | برای ارسال انبوه بله اما برای دریافت تبلیغات توسط مخاطبان، خیر |
وابستگی به پلتفرم | وابسته به سیستمعامل و اپلیکیشن | مستقل از سیستمعامل |
تبلیغات آنلاین
از مهمترین کانالهای تبلیغات کلیکی و آنلاین، میتوان به تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) و دیگر تبلیغات بنری اشاره کرد. با استفاده از این متدها، میتوانید تبلیغات خود را تنها در فضایی که مشتری به آنها احتیاج دارد، به نمایش در آورید و به انتقال پیام تبلیغاتی بپردازید.
تکنیک 3: استراتژیهای افزایش تعامل با مخاطب
برخی استراتژیها برای افزایش میزان تعامل برند شما با مخاطبان، انتقال صحیح پیام تبلیغاتی را آسانتر خواهند کرد. در ادامه، این متدها را بهطور خلاصه، برایتان شرح میدهیم:
ایجاد فراخوان به عمل (Call to Action) قوی
فراخوان به عمل یا کال تو اکشن، دست مشتریان شما را گرفته و آنها را به سمتی که میخواهید، هدایت میکند. در انتها یا اواسط پیام تبلیغاتیتان، از یک CTA تأثیرگذار استفاده کنید. با این کار، به مخاطب هدف آموزش دادهاید که برای دریافت پیام تبلیغاتیتان، بهتر است چه کاری را انجام ببرد تا منفعتی را تجربه کند.
ایجاد گروههای گفتگو و انجمنهای آنلاین
برقراری تعامل مستقیم با مخاطبان هدف در فضای اینترنت، به شما اجازه میدهد که مستقیماً به انتقال پیام تبلیغاتی بپردازید. ایجاد انجمنهای پرسش و پاسخ، نظرسنجیهای آنلاین در گروههای چت، نقد و بررسی محصولات و خدمات با حضوری کارشناسان شما و… باعث میشوند که ارتباطی بیواسطه و شفاف با مشتریان خود برقرار کنید.
تکنیک 4: ایجاد محتوای جذاب و هدفمند برای انتقال پیام بازاریابی
محتوای تبلیغاتی شما، همان عنصر مهمی است که قصد دارید در قالب پیام تبلیغاتی، انتقال دهید. برای بهینهسازی این فرآیند، لازم است که تولید محتوای باکیفیت و جذابی داشته باشید. این محتوا میتواند در قالبها و شکلهای گوناگون و از طریق کانالهای بازاریابی متنوع، بهدست مشتریان برسد؛ اما ماهیت آن از هر چیزی مهمتر است.
سعی کنید در تولید محتوای تبلیغاتی، آموزش، اطلاعرسانی و انتقال پیام تبلیغاتی در کنار محتوای ارزشمند را بهطور همزمان، به مخاطبان هدف، برسانید.
تکنیک 5: اندازهگیری و تحلیل نتایج
تبلیغات پس از اتمام کمپین، خاتمه نمییابند. برای انتقال پیام بازاریابی در آینده به مخاطبان هدف جدید یا مشتریان وفادار، به تحلیل نتایج و دادههای حاصل از کمپین تبلیغاتیتان بپردازید.
برای انجام این کار، میتوانید از ابزارهای تحلیل دادۀ آنلاین مانند Semrush، ابزارهای رایگان گوگل مانند Google Analytics و حتی هوش مصنوعی استفاده نمایید.
فراموش نکنید که انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطبان هدف، نیازمند صرف زمان برای مطالعۀ مشتریان، تشخیص نیازهای ایشان و تلاش برای برطرف کردن آنها از طریق بهترین کانالها و ابزار است. تنها زمانی که رضایت مشتری را برانگیزانید، میتوانید وی را ترغیب به شنیدن پیام تبلیغاتی و برقراری تعاملی سازنده و پربازده با کسبوکارتان کنید.