فرارو نوشت: اخبار غیررسمی و تاییدنشده از ناتوانی سورن پلاس در پاس کردن استاندارد تصادف جانبی حکایت دارد و از یک طرف دیگر سازمان ملی استاندارد اعلام کرده از حالا به بعد فقط پنج هزار دستگاه نیسان آبی مجوز خروج از خط تولید خواهد داشت. استانداردهای 85 گانه که در سالهای گذشته ماشینهای معروفی مثل پژو پارس و پژو 405 را از رده خارج کرد، حالا سراغ سورن پلاس و نیسان آبی آمده و تا چند سال دیگر به استانداردهای 120 گانه تبدیل میشود.
استانداردهای 85 گانه چیست؟
استانداردهای 85 گانه تقریبا از دو سال قبل بهشکل جدی در بازار خودرو ایران روی زبان افتاد. آبان 1402 رئیس سازمان ملی استاندارد رسما اعلام کرد یکسری از مدلهای داخلی فاقد استانداردهای 85 گانه هستند و از این به بعد فقط ماشینهایی که توانایی پاس کردن استانداردهای 85 گانه را دارند، میتوانند روی خط تولید باقی بمانند.
استانداردهای 85 گانه به این ترتیب طبق تقویمی خاص برای همه ماشینهای داخلی اجباری شد. سادهترین تعریف برای استانداردهای 85 گانه را باید مجموعهای از الزامات فنی و ایمنی بدانیم که زیرنظر سازمان ملی استاندارد ایران برای خودروهای تولید داخل و حتی وارداتی تعیین میشود.
هدف از اجرای استانداردهای 85 گانه نیز نزدیک شدن صنعت خودرو کشور به صنعت روز دنیاست و هر خودرویی که از داشتن این استانداردها محروم باشد، محکوم به خروج از خط تولید است. جنجال خروج پژو پارس از خط تولید ایرانخودرو را یادتان هست؟ آن زمان نیز همهچیز به اجباری بودن استانداردهای 85 گانه برمیگشت.
استانداردهای 85 گانه شامل چه مواردی میشود؟
استانداردهای 85 گانه واقعا شامل 85 مورد مختلف میشود. تا قبل از سال 97 استانداردهای اجباریِ مدلهای داخلی به 60 مورد نمیرسید اما الان وجود هر 85 موردی که سازمان ملی استاندارد روی آنها زوم کرده، الزامی است.
استانداردهای 85 گانه از ترمز ABS یا همان ترمز ضدقفل شروع میشود و علاوه بر این ماشینهایی که ایرانخودرو و سایپا و مونتاژکاران از خط تولید بیرون میآورند، باید به سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB هم مجهز باشند.
ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم هشدار نقاط کور، کمربند ایمنی سهنقطهای، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، استانداردهای تصادف از جلو و عقب و استانداردهای تصادف جانبی، فقط بخش دیگری از استانداردهای 85 گانه محسوب میشوند.
یکسری از خودروسازان در معرفی محصولشان، روی یکسری از آپشنها مانور میدهند. مثلا چی؟ مثلا سیستم تثبیت فشار باد تایر یا استاندارد آلایندگی یورو 5 و چراغهای مخصوص روز و قابلیت کنترل خودکار نور بالا. همه این آپشنها هم از صدقهسر سختگیریهای سازمان ملی استاندارد روی ماشینهای داخلی و مونتاژی آمده و در قالب استانداردهای 85 گانه دستهبندی میشود.
بیشتر بدانید| استانداردهای 85 گانه بهزودی به استانداردهای 120 گانه تغییر پیدا میکند. این خبر را معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد اعلام کرده اما برای اجرایی شدن استانداردهای 120 گانه باید چشمانتظار فراهم شدن یکسری از شرایط لازم و زیرساختها باشیم. چون بخشی از استانداردهای اجباری جدید به پلتفرم ماشینهای داخلی ارتباط دارد
استانداردهای 85 گانه کدام مدلها را بازنشسته کرد؟
پژو پارس یکی از معروفترین قربانیهای استانداردهای 85 گانه است. کشمکشهای ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد در ماههای پایانی 1402 نتیجهای برای خودروساز معروف کشور نداشت و دست آخر با فرجهای که برای رفع تعهدهای انباشته ایرانخودرو درنظر گرفته شد، با خبر بازنشستگی همیشگی پژو پارس روبرو شدیم.
استانداردهای 85 گانه بهجز پژو پارس، پژو 405 را هم از خط تولید خارج کرد و حالا گفته میشود نوبت به نیسان آبی و سورن پلاس رسیده است. خبر توقف تولید نیسان آبی هفته اول خرداد امسال در رسانهها منتشر شد. سازمان استاندارد فقط اجازه تولید پنج هزار دستگاه دیگر را داده و هفته جدید را هم با خبری مشابه برای سورن پلاس آغاز کردیم.
توقف تولید سورن پلاس طبق شنیدهها و خبرهای غیررسمی بهخاطر ناتوانی در پاس کردن یکی از استانداردهای حیاتی است؛ استاندارد تصادفهای جانبی! اتفاقی که بهخاطر پلتفرم تقریبا مشابه با تارا و دنا، برای خیلی از فعالان بازار خودرو ابهامهای زیادی بهوجود آورده است.