به گزارش رکنا، در جاده‌های کوهستانی ارمنستان، چشم‌اندازهای سرد تاجیکستان، یا سکوت ساحل‌های آبخازیا، مسافرانی هستند که ناگهان با سازه‌های عجیب روبه‌رو می‌شوند؛ گویی معماری از آینده‌ای نامعلوم سروکله‌اش پیدا شده است.

صحبت از ایستگاه‌های اتوبوس منحصربه‌فردی است که برخلاف تصور رایج از اتحاد جماهیر شوروی به‌عنوان سرزمین بتن و یکنواختی، تصویری کاملاً متفاوت ارائه می‌دهند. آن‌ها هیچ شباهتی به مجتمع‌های آپارتمانی معروف به «بلوک‌های کمونیستی» ندارند و در حقیقت، داستانی متفاوت از معماری را روایت می‌کنند.

ایستگاه اتوبوس شوروی، آبخازیا گرجستان

سفر به دنیای سازه‌های آینده‌نگر

در منطقه‌های مختلف، ایستگاه‌هایی با طراحی‌های فضایی یا حتی شبیه به مجسمه‌های هنری دیده می‌شوند. این ایستگاه‌ها با رنگ‌های روشن و فرم‌های خاص خود، داستان هویت، مقاومت هنری و خلاقیت را در برابر سیاست‌های یکنواخت سازگاری بیان می‌کنند.

شگفت‌انگیزتر این‌که این سازه‌ها روزگاری بخشی معمول از زندگی شهروندان شوروی بودند. ولی آیا در کشوری که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای طراحی ساختمان داشت، چنین آثار هنری چگونه شکل گرفتند؟

قوانین خروشچف علیه تزئینات معماری

در سال ۱۹۵۵، نیکیتا خروشچف قانونی تصویب کرد که هدف آن مقابله با افراط‌گری در معماری بود. این قانون به وضوح به تزئینات اصرافی و طراحی‌هایی که بیشتر زیبایی را از عملکرد مقدم می‌دانستند، حمله کرد.

نیکیتا خروشچف در حال سخنرانی با عصبانیت و تکان دادن دستنیکیتا خروشچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی

خروشچف تأکید داشت معماری باید کاربردی و بدون زیاده‌روی باشد. او معماران را متهم می‌کرد که با تزئینات اصرافی، منابع کشور را به هدر می‌دهند.

بلوک‌های کُمی‌بلوک و طغیان خلاقیت

راهکار خروشچف برای معماری، بلوک‌های مسکونی بتنی و یکنواخت بود که بعدها به کُمی‌بلوک مشهور شدند. اما در این وضعیت سخت، پروژه‌های کوچکی مثل ایستگاه‌های اتوبوس به بوم نقاشی خلاقیت تبدیل شدند. معماران بدون نظارت شدید، توانستند به شکلی متفاوت دست به طراحی بزنند.

ایستگاه‌های اتوبوس شوروی سابق

دوران برژنف: خمودگی فرهنگی

دوره‌ی لئونید برژنف اگرچه معروف به رکود بود، اما فضای بیشتری برای پروژه‌های کوچک مثل ایستگاه‌ها فراهم شد. این مکان‌ها برخلاف ساختمان‌های پرسروصدای مرکزی، اغلب از نظارت بوروکراتیک خارج بودند.

لئونید برژنف رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی با سیگار در دستدوران لئونید برژنف به خمودگی فرهنگی و هنری مشهور بود

ترویج هنر و ایدئولوژی

چند ایستگاه با نمادهای ایدئولوژیک تزئین شده‌اند؛ مثل گندم، فضانوردان، یا نشانه‌هایی از کشاورزی که الهامی از پوسترهای تبلیغاتی دوران شوروی داشتند.

ایستگاه اتوبوس با طراحی فضانورد در شوروی سابقایوانوفو، تصویر فضانورد در ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس با طراحی نمادهای کونیستی شورویتصویر نمادهای کونیستی روی دیوار ایستگاه اتوبوس

تلفیق معماری محلی با حاکمیت مرکزی

شگفت انگیز آنکه در برخی مناطق ایستگاه‌های اتوبوس بازتاب هویت‌های محلی بودند، مثل شکل‌گیری بر اساس کلاه‌های سنتی قرقیز یا طراحی‌هایی با ویژگی‌های معماری اسلامی.

ایستگاه اتوبوسی در قزاقستان که از کلاه قزاق‌ها الهام گرفته شدهایستگاه اتوبوسی در بالیکچی قرقیزستان که از کلاه سنتی قرقیز آک-کالپاک الهام گرفته شده است

ایستگاه اتوبوسی در ارمنستان با نمادهای ماهیگیریایستگاهی در سوان ارمنستان با نمادهای ماهیگیری

خلأهای نظارتی: فرصت خلاقیت مخفی

نظارت‌های کم روی ایستگاه‌های اتوبوس اجازه می‌داد معماران محلی طرح‌های جسورانه و بی‌سابقه اجرا کنند. این فضاهای کوچک بهانه‌ای عالی برای تزریق خلاقیت، خارج از کنترل مسکو، شدند.

ایستگاه اتوبوسی در مولداوی مولداوی

عکاسی مستند کریستوفر هرویگ

کریستوفر هرویگ در کارگاه عکاسی کریستوفر هرویگ در کارگاه سوئد

کریستوفر هرویگ، عکاس کانادایی، طی سفری طولانی به تمامی جمهوری‌های سابق شوروی رفت تا ایستگاه‌های اتوبوس را مستند کند. انتشار کتاب‌هایش، این معماری‌های فراموش‌شده را جهانی کرد.

میراث ماندگار

این روزها برخی ایستگاه‌های متروکه به موزه‌های روباز تبدیل شده‌اند. درحالی‌که بسیاری نیازمند توجه برای حفظ خود هستند. این سازه‌ها، گنجینه‌هایی از تاریخ، فرهنگ و هنر را در دل خود جای داده‌اند.

ایستگاه‌های اتوبوس شوروی سابق