به گزارش رکنا، اعمال نرخ جدید دیون دولتی به رسم سالهای گذشته، بهشکل مستقیم در قیمت تمامشده محصولات خودروسازان تاثیر گذاشت و محصولی مثل امویام X22 پرو بهعنوان ارزانترین شاسیبلند بازار کمی بیش از 100 میلیون تومان گران شد. مشتریان مدیرانخودرو در قالب کارزاری با خطاب قرار دادن شورای رقابت و وزارت صمت، خواستار پیگیری ماجرای دیون دولتی و مبلغ مابهالتفاوت ایجاد شده هستند اما قبل از ماجرای مدیرانخودرو، قیمت محصولات بهمنموتور و سایر مونتاژکاران بهخاطر افزایش مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شمارهگذاری و هزینه بیمه شخص ثالث دستخوش تغییر شده است.
به گزارش فرارو، اطلاعیه اخیر مدیرانخودرو، شایعات جدید و مربوط به افزایش قیمت تمامشده محصولات در نمایندگیهای این شرکت را تایید کرد. بعد گمانهزنیها و پیشگوییهایی که در هفتههای اخیر بهگوش میرسید، نهایتا فهرست جدید محصولات ایرانخودرو با اعمال نرخ دیون جدید آپدیت شد.
نرخ دیون جدید دولتی بهشکل مستقیم روی قیمت تمامشده مدلهای مدیرانخوردو تاثیر میگذارد و بههمین خاطر به مذاق مشتریان خوش نمیآید. طوریکه بخشی از مشتریان مدیرانخودرو در قالب کارزاری با خطاب قرار دادن شورای رقابت و وزارت صمت، خواستار پیگیری ماجرای دیون دولتی و مبلغ مابهالتفاوت ایجاد شده هستند.
دیون دولتی چیست و شامل چه آیتمهایی میشود؟
دیون دولتی همیشه خدا در قیمت تمامشده کالاها تاثیر میگذارد. وقتی بحث بازار خوردو مطرح میشود، دیون دولتی را میتوانیم مجموعهای از هزینههای قانونی بدانیم که خریدار خودرو موظف به پرداخت آن به دولت است. آیتمهای مختلفی هم بابت دیون دولتی مطرح است و یکی از آنها را همان مالیات بر ارزش افزوده تعریف میکنند.
دیون دولتی فقط محدود به مالیات بر ارزش افزوده نمیشود و عوارض شمارهگذاری، عوارض شهرداری، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه خدمات پستی و اسناد هم در قالب دیون دولتی قرار میگیرد.
مدیرانخودرو در قالب اطلاعیهای که اخیرا منتشر کرده، با ادبیات مخصوص خودروسازان تلاش میکند تا افزایش قیمت تمامشده ناشی از دیون دولتی را از سر خود باز کند. در بخشی از اطلاعیه مدیرانخودرو نوشته شده، برخلاف نظر برخی از معترضان، این افزایش قیمت نهایی از سوی خودروساز نیست و همچنان که از عنوانش بر میآید، همه این تفاوت پیش آمده در بهای خودرو به خاطر افزایش دیون دولتی است و خودروساز هیچ گونه عایدی از این نرخ ندارد.
تاثیر دیون دولتی در قیمت محصولات مدیرانخودرو چقدر است؟
قیمت محصولات مدیرانخودرو با اعمال نرخ جدید دیون دولتی تا حولوحوش 10 درصد افزایش پیدا کرده است. برای مثال امویام X22 پرو که ارزانترین شاسیبلند بازار بهحساب میآید افزایش قیمت 11 درصدی را بهچشم میبیند.
قیمت امویام X22 پرو با اعمال نرخ جدید دیون دولتی از 965 میلیون تومان به یک میلیارد و 70 میلیون تومان تبدیل شد. امویام X33 کراس یکی دیگر از مونتاژیهای اقتصادی بازار است که تا پارسال در دسته مدلهای زیر یک میلیارد قرار میگرفت.
قیمت امویام X33 کراس هم با افزایش تقریبا 11 درصدی از مرز یک میلیارد عبور کرد و به یک میلیارد و 63 میلیون تومان تبدیل شد. مدلهای دیگری مثل امویام X55 پرو و آریزو 5 با همین میزان یعنی 11 درصد گران شدهاند و میزان افزایش قیمت مدلهایی از جمله فونیکس تیگو 7 و تیپهای مختلف اکستریم رشد قیمت تقریبا هشت درصدی را تجربه میکنند.
دیون دولتی فقط برای محصولات مدیرانخودرو اعمال شد؟
افزایش قیمت محصولات مونتاژی بهخاطر اعمال نرخ جدید دیون دولتی، فقط مختص ماشینهای مدیرانخودرو نیست. اوایل اردیبهشت امسال قیمت محصولات کرمانموتور بابت اعمال نرخهای جدید مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شمارهگذاری، عوارض شهرداری، هزینه بیمه شخص ثالث و هزینه خدمات پستی و اسناد دستخوش تغییر شد.
مثلا جک J4 که همچنان ارزانترین مونتاژی بازار خودرو بهحساب میآید، از ابتدای امسال بهجای 915 میلیون، 932 میلیون بهفروش میرسد و همین وضعیت برای محصولات بهمنموتور و بقیه مونتاژکاران هم بهچشم میخورد. از ما نشنیده بگیرید اما تغییر قیمت جزئی محصولات ایرانخودرو و سایپا هم در نخستین روزهای سال نو بیارتباط به تغییر هزینههای مالیات بر ارزش افزوده و سایر آیتمها نیست. اتفاقی که پتانسیل تاثیرگذاری در بازار آزاد و افزایش نرخ ارقام پیشنهادی فروشندهها را هم دارد.