تخصیص سوخت ماشین‌های کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت و ساعت کارکرد مدیریت می‌شود

 تخصیص سوخت ماشین‌های کشاورزی بر اساس سطح زیر کشت و ساعت کارکرد مدیریت می‌شود
 برنا - گروه اقتصادی؛ مصرف سوخت در ماشین‌آلات کشاورزی ارتباط مستقیمی با سطح زیر کشت و مدت زمان کارکرد این تجهیزات دارد، اما تخصیص سوخت به‌صورت ملی و فصلی و با نظارت دقیق پلیس راهور و سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود تا تنها تراکتورهای پلاک‌دار و مجاز از سوخت بهره‌مند شوند.

شیما قاسمی منش: در کشاورزی مدرن، ماشین‌آلات کشاورزی نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری و کاهش نیروی انسانی ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در استفاده از این ماشین‌آلات، مدیریت مصرف سوخت است که تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های تولید و همچنین اثرات زیست‌محیطی دارد.

میزان مصرف سوخت ماشین‌های کشاورزی به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سطح زیر کشت و ساعات کارکرد این ماشین‌ها اشاره کرد.

سطح زیر کشت نشان‌دهنده میزان فعالیت کشاورزی و نیاز به استفاده از ماشین‌آلات است، در حالی که ساعت کارکرد بیانگر مدت زمان عملکرد این تجهیزات است. تحلیل دقیق و بهینه‌سازی مصرف سوخت بر اساس این دو شاخص می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود کارایی تولید در بخش کشاورزی منجر شود.

دراینباره، کریم ذوالفقاری رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اظهار داشت: سوخت تخصیصی به هر استان در سطح ملی تابع تعداد ماشین نیست و فرایند برآورد سوخت استانی از سوی سازمان‌ جهاد کشاورزی برای مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه، اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: فرایند توزیع سوخت به صورت فصلی است و در طول سال چهار مرحله به صورت برخط، هویت تراکتورهای متقاضی سوخت توسط پلیس راهور کنترل می‌شود.

ذوالفقاری با بیان این که حدود ۱۰۰ درصد تراکتورهای موجود در کشور دارای پلاک هستند، اظهار داشت: فرایندهای تخصیص سوخت ماشین‌های کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحت نظر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر استان صورت می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: تعداد تراکتور در استان‌ها، هیچ نقشی در میزان سوخت تخصیصی ندارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان این که سالانه پیشنهاد برای تامین سوخت تراکتورها و کمباین‌ها از سوی استان‌ها به مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اعلام می‌شود، اذعان داشت: ما پیش از آغاز سال زراعی جدید، اعداد و ارقام اعلامی از سوی استان‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی گفت: سهمیه تخصیص داده شده در هر بار از این چهار مرحله، بدون استثنا از شرکت ملی پلیس راهور استعلام گرفته و پس از تایید پلیس راهور، سوخت تخصیص داده می‌شود، بنابراین به تراکتوری که پلاک نشده، سوختی اختصاص داده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، سوخت یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشاورزان برای انجام فعالیت‌های روزمره و بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود و ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتورها، کمباین‌ها، پمپ‌های آب و تجهیزات حمل‌ونقل همگی برای عملکرد صحیح به سوخت نیاز دارند، نبود یا کمبود سوخت می‌تواند فرآیند کاشت، داشت و برداشت محصولات را مختل کند و به کاهش تولید، افزایش هزینه‌ها و حتی ضررهای مالی قابل توجه منجر شود.

مصرف سوخت ماشین‌های کشاورزی به طور مستقیم با سطح زیر کشت و ساعت کارکرد آنها مرتبط است، اما تخصیص سوخت در کشور بر اساس تعداد ماشین‌آلات نیست و به صورت دقیق و منظم توسط سازمان جهاد کشاورزی و نهادهای ذی‌ربط مدیریت می‌شود.

فرایند توزیع سوخت به صورت فصلی و با نظارت پلیس راهور انجام می‌پذیرد تا اطمینان حاصل شود که تنها ماشین‌آلات دارای پلاک رسمی، سوخت دریافت کنند.

این سیستم کنترل‌شده، علاوه بر جلوگیری از قاچاق و مصرف غیرمجاز سوخت، زمینه بهینه‌سازی و مدیریت بهتر منابع سوختی را در بخش کشاورزی فراهم می‌آورد. در نتیجه، توجه به شاخص‌هایی مانند سطح زیر کشت و ساعت کارکرد در کنار سیاست‌های دقیق تخصیص سوخت، می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های تولید در کشاورزی منجر شود.

گفتنی است؛ کشاورزانی که ماشین‌آلات آن‌ها پروانه و پلاک فعالیت دارند، می‌توانند از طریق سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی به آدرس NEWTEJARATASAN.NIOPDC.IR درخواست سوخت موردنیاز خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/
برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها