اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تارا / سود ۲۷۵ میلیونی با معامله این مدل! + جدول خرداد ۱۴۰۴

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، براساس قیمت بازار و کارخانه محصولات ایران خودرو در خرداد ۱۴۰۴، تارا دستی V۱ صفر در بازار آزاد حدود ۹۲۹ میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت این خودرو در نمایندگی های ایران خودرو نزدیک به ۷۸۴ میلیون تومان تعیین شده است که حاکی از اختلاف قیمت ۱۴۵ میلیونی تارا دستی V۱ در بازار و کارخانه است.
همچنین اگر قصد خرید تارا اتوماتیک V۴ از نمایندگی های ایران خودرو را داشته باشید باید چیزی حدود ۹۱۲ میلیون تومان هزینه کنید و درصورتی که قصد فروش این خودرو را در بازار آزاد داشته باشید حدود ۲۷۵ میلیون سود خواهید کرد زیرا تارا اتوماتیک V۴ در بازار آزاد نزدیک به ۱ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان قیمت دارد. جهت اطلاع از قیمت کارخانه و بازار تارا در خرداد ۱۴۰۴ جدول زیر را بخوانید.
قیمت کارخانه و بازار تارا - خرداد ۱۴۰۴ | |||
برند | قیمت بازار(تومان) | قیمت کارخانه(تومان) | اختلاف قیمت(تومان) |
تارا دستی V۱ | ۹۲۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۸۴,۷۴۲,۰۰۰ | ۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا اتوماتیک V۴ | ۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱۲,۱۶۵,۰۰۰ | ۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
آشنایی با طراحی داخلی تارا اتوماتیک V۴
نمای داخلی کابین تارا اتوماتیک V۴ جایی است که تضاد هویتی خودرو با ظاهر نسبتا مدرن بیرونی را به نمایش میگذارد. بخشی از موضوع مربوط به متریال پلاستیکی فشرده بهکاررفته در ساختار کابین و بخش دیگر مربوط به تریم تزئیناتی نقرهایرنگ اتاق است. اولین چیزی که با دیدن این طراحی به ذهن یک خبرنگار حوزه خودرو میرسد، شباهت بسیار زیاد المانهای کارشده در کابین و طرز تفکر شکلدهنده آن با خودرویی چون تندر ۹۰ از محصولات اقتصادی رنو در اروپای شرق (برند داچیا کشور رومانی) و حتی سری برلیانس مونتاژی پارس خودرو از زیرمجموعه سایپا بود.
خودروهایی که زمان عرضه آنها به یک دهه پیش بازگشته و طراحی ابتدایی آنها بیش از یک دهه قدمت دارند. ازاینرو سطح انتظار بیننده حرفهای مخصوصا از زاویه دید خبرنگاران رسانه تخصصی حوزه خودرو، به مراتب بیشتر چیزی بود که از کابین تارا دیدیم.
موضوع دوم و بسیار جالب توجه، شباهت خیرهکننده سبک و سیاق طراحی و حتی یکسان بودن برخی جزئیات شکلدهنده کابین تارا با کابین شاهین سایپا است. این شباهت به اندازهای زیاد است که گویی نمای داخلی هر دو خودرو را یک شخص واحد و با دریافت بودجه مشابه و تامین بازار هدف یکسان طراحی کرده است. زمانی متوجه این حجم از شباهت خواهید شد که حداقل عکس کابین هر دو خودرو را در کنار یکدیگر رویت کنید.
پس در فضای داخلی خبری از تجمل و زیبایی بصری نیست. از دیدگاه فضای نشیمن در ردیف دوم با محدودیتهایی (بهخصوص در بخش فضای پای سرنشینان عقب) مواجه خواهید بود. این موضوع از یک سو از سگمنت سایز کوچک خودرو و طراحی ابتدایی پلتفرم نشات میگیرد که تا حدود زیادی طبیعی است. اما از سوی دیگر و بر اساس اطلاعات رسمی ایران خودرو، فضای صندوق خودرو برابر با ۶۴۰ لیتر عنوان شده است که حداقل ۱۴۰ تا ۲۰۰ لیتر بزرگتر از صندوق خودروهای رایج همکلاس است. اگر این فضا در حدود ۴۷۰ تا ۵۳۰ لیتر طراحی میشد، میتوانست حداقل به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر به فضای پای سرنشینان عقب افزوده و کابین راحتتری به ارمغان آورد.