💣 «اگه این 100 فیلمو ندیدی، اصلاً سینما ندیدی!» | لیست سینمایی مسعود فراستی که کلهی فیلمبازها رو داغ میکنه!

به گزارش سرویس هنر و رسانه ساعدنیوز، در این مطلب، فهرست 100 فیلم پیشنهادی توسط مسعود فراستی، منتقد برجسته سینما، به همراه توضیحی کوتاه درباره هر فیلم آمده است. این فیلمها از آثار کلاسیک و جریانساز تاریخ سینما انتخاب شدهاند و دیدن آنها برای علاقهمندان جدی سینما توصیه میشود:
سرگیجه (هیچکاک – 1958): تریلری روانشناسانه با سبک بصری خیرهکننده درباره وسواس، هویت و فریب.
ساراباند (برگمان – 2003): آخرین ساخته برگمان که بازگشتی تلخ و عمیق به روابط انسانی است.
ارتش سایهها (ملویل – 1969): پرترهای سرد از مقاومت فرانسه در برابر نازیها، با فضاسازی بینظیر.
ریو براوو (هاکس – 1959): وسترنی سرگرمکننده با دیالوگهای درخشان و شخصیتپردازی قوی.
جویندگان (فورد – 1956): اثری شاخص در ژانر وسترن که به نژادپرستی و بازگشت به خانه میپردازد.
داستان کارآگاه (وایلر – 1951): درامی شهری با ساختاری تئاتری درباره اخلاق و عدالت.
عشق در بعد از ظهر (وایلدر – 1957): کمدی رومانتیکی کلاسیک درباره تفاوتهای نسلی در عشق.
مرد عوضی (هیچکاک – 1956): فیلمی واقعگرا درباره مردی بیگناه که قربانی اشتباه هویتی میشود.
مغازه گوشه خیابان (لوبیچ – 1940): داستانی شیرین از عشق و سوءتفاهم در یک فروشگاه کوچک.
فریادها و نجواها (برگمان – 1973): نگاهی شاعرانه به درد، مرگ و خاطرات با رنگبندی درخشان.
دره من چه سرسبز بود (فورد – 1941): روایتی نوستالژیک از یک خانواده معدنچی در ولز.
پنجره عقبی (هیچکاک – 1954): تریلری پرتنش با داستانی درباره کنجکاوی و نظارت.
بعد از ظهر پاییزی (ازو – 1962): درامی خانوادگی و انسانی با نگاهی عمیق به سنت و مدرنیته.
باد (شوستروم – 1928): شاهکاری صامت درباره تنهایی و تقابل انسان با طبیعت.
طلوع (مورناو – 1927): اثری شاعرانه و احساسی از اوج دوران صامت.
هاتاری (هاکس – 1962): ترکیبی از مستند و داستانی درباره شکارچیان آفریقایی.
فانی و الکساندر (برگمان – 1982): اپرایی تصویری درباره خانواده، مذهب و خیال.
خوشههای خشم (فورد – 1940): درامی اجتماعی از دوران رکود بزرگ در آمریکا.
در شب اتفاق افتاد (کاپرا – 1934): کمدی رومانتیکی کلاسیک و برنده اسکار.
روانی (هیچکاک – 1960): تریلری ترسناک و تأثیرگذار درباره روانپریشی و خشونت.
آخرین مرد (مورناو – 1924): شاهکار صامت درباره سقوط اجتماعی و عزتنفس.
سانشوی مباشر (میزوگوچی – 1954): تراژدی قدرتمند ژاپنی درباره عدالت و بخشش.
آخر بهار (ازو – 1949): اثری درباره پیوندهای خانوادگی و گذر زمان.
چه کسی لیبرتی والانس را کشت (فورد – 1962): وسترنی تأملبرانگیز درباره حقیقت و افسانه.
بزرگ کردن بیبی (هاکس – 1938): کمدی اسکروبال جذاب با بازی کری گرانت و کاترین هپبورن.
مرد آرام (فورد – 1952): درامی عاشقانه در فضای روستایی ایرلند.
آواز زیر باران (دانن – 1952): موزیکالی کلاسیک درباره دوران گذار از صامت به ناطق.
سفر به ایتالیا (روسلینی – 1953): اثری تأثیرگذار در سینمای نئورئالیستی.
در کمال خونسردی (بروکس – 1967): اقتباسی ترسناک از جنایتی واقعی.
یک آمریکایی در پاریس (مینهلی – 1951): موزیکالی رنگارنگ با رقصهای دیدنی.
توت فرنگیهای وحشی (برگمان – 1957): سفر درونی یک استاد پیر به گذشته و معنا.
ایرما خوشگله (وایلدر – 1963): کمدی رومانتیک با طنز اجتماعی.
زمین میلرزد (ویسکونتی – 1947): نئورئالیسمی اصیل درباره ماهیگیران فقیر.
ریش قرمز (کوروساوا – 1965): روایت پزشک جوان در کلینیکی انساندوستانه.
حفره (بکر – 1960): داستان فرار از زندان با فضاسازی مستندگونه.
این زمین مال من است (رنوار – 1943): درامی درباره حقوق کارگران و جنگ داخلی اسپانیا.
داشتن و نداشتن (هاکس – 1944): واریاسیونی بر کازابلانکا با هوارد هاوکز.
طرحی برای زیستن (لوبیچ – 1933): کمدی عاشقانهای مدرن و شوخطبع.
گل بهاری (ازو – 1958): اثری آرام و خانوادگی درباره گذر زمان.
فقط یک بار زندگی میکنید (فریتس لانگ – 1937): داستان فراریان عاشق در برابر قانون.
دردسر هری (هیچکاک – 1954): کمدی سیاه درباره جسدی که همه از آن خسته شدهاند.
آمارکورد (فلینی – 1974): خاطرهنگاری طنزآمیز از دوران جوانی کارگردان.
گلهای شب (رنه کلر – 1952): درامی فرانسوی با فضایی شاعرانه.
آقای اسمیت به واشینگتن میرود (کاپرا – 1939): دفاعی از دموکراسی و صداقت.
زن طراح (مینهلی – 1957): داستان رقابت و عشق در دنیای مد و هنر.
شبهای کابیریا (فلینی – 1956): زندگی روسپی خوشقلب در جستوجوی عشق.
ام (فریتس لانگ – 1931): فیلمی نوآر و تیره درباره قاتل کودکان.
ما فرشته نیستیم (کورتیس – 1955): کمدی جذاب با حضور همفری بوگارت.
آپارتمان (وایلدر – 1960): ترکیبی از طنز و تلخی درباره تنهایی و عشق.
بهترین سالهای زندگی ما (وایلر – 1946): زندگی سربازان بازگشته از جنگ جهانی دوم.
زندگی و مرگ کلنل بلیمپ (مایکل پاول – 1943): حماسهای درخشان درباره شرافت و دوستی در زمان جنگ.
هفت شانس (باستر کیتون – 1925): کمدی صامت فوقالعاده درباره ازدواج و تعقیب و گریز.
مراکش (فون اشترنبرگ – 1930): داستانی عاشقانه در میان نظامیان و خوانندگان کابارهای.
حرص (فن اشتروهایم – 1923): شاهکاری ناتمام درباره طمع و انحطاط انسانی.
رفاقت (پابست – 1931): نگاهی واقعگرایانه به دوستی در دوران رکود اقتصادی.
جعبه موسیقی (جیمز پاروت – 1932): کمدی کلاسیک با لورل و هاردی.
آتالانت (ویگو – 1934): داستانی شاعرانه از زندگی مشترک بر روی یک قایق.
پهپه لوموکو (ژولین دوویویه – 1937): درامی جنایی با فضایی نوآرگونه.
چای تلخ ژنرال پین (کاپرا – 1933): کمدی طنزآمیز با نگاه انتقادی به سیاست.
بد و زیبا (مینهلی – 1952): نگاهی تند و تیز به پشت صحنه سینمای هالیوود.
فراتر از واقع (نیکلاس ری – 1956): درامی عاشقانه با تصویرسازی بصری خاص.
اروپا 51 (روسلینی – 1952): درامی انسانی درباره تحول روحی زنی پس از مرگ پسرش.
التهاب شدید (رائول والش – 1949): نوآری کلاسیک با تمهای خیانت و جنایت.
نوشته بر باد (سیرک – 1956): ملودرامی پرشور درباره عشق، خیانت و قدرت.
شهر عریان (ژول داسن – 1948): نگاهی مستندگونه به دنیای جنایت در نیویورک.
ستارهای متولد میشود (کیوکر – 1954): داستانی از صعود و سقوط در هالیوود.
تشریح یک قتل (اتو پرمینگر – 1959): دادگاهی پرتنش با پیچیدگیهای اخلاقی.
تک خال در حفره (وایلدر – 1951): نقدی تلخ بر رسانهها و بیرحمی دنیای خبر.
بوسه عریان (فولر – 1964): نگاهی جسورانه به اخلاق، عشق و خشونت.
همه چیز درباره ایو (منکیهویچ – 1950): درامی تند و تیز درباره جاهطلبی در تئاتر.
بوسه مرگبار (آلدریچ – 1955): نوآری خشن و تأثیرگذار با فضایی آخرالزمانی.
جسدهای عالیجنابان (رزی – 1976): تریلری سیاسی درباره فساد در سیستم قدرت.
از دل گذشتهها (تورنر – 1947): اثری کلاسیک در ژانر نوآر با روایتی پیچیده.
وسوسه باشکوه (سیرک – 1954): ملودرامی رنگارنگ درباره فریب، عشق و جدایی.
نامه یک زن ناشناس (افولس – 1948): عاشقانهای تراژیک و شاعرانه.
آلمان سال صفر (روسلینی – 1948): نئورئالیسمی تلخ در ویرانههای جنگ جهانی دوم.
سنسو (ویسکونتی – 1954): ملودرامی تاریخی با پسزمینه جنگهای استقلال ایتالیا.
خانمهای جنگل بولونی (برسون – 1945): اثری ساده و عمیق درباره فریب و انسانیت.
زنگ تفریح (تاتی – 1967): کمدی مدرن با زبان تصویری درباره برخورد سنت و مدرنیته.
اتاق موسیقی (ساتیاجیت رای – 1958): تصویری زیبا از افول یک اشرافزاده هنردوست.
گرفتار (افولس – 1949): داستانی تلخ از عشق و وابستگی در جامعهای سرمایهدار.
جزیره (شیندو – 1961): اثری شاعرانه و مینیمالیستی از زندگی روستایی.
راههای افتخار (کوبریک – 1957): ضدجنگی کوبنده درباره فساد نظامی.
جسم و خیال (دوویویه – 1943): نمایشی فلسفی درباره جدال جسم و روح.
هفت مرد از حالا (باد بوتیکر – 1956): وسترنی کوتاه و خوشساخت با محوریت انتقام.
مرد ساکت (کلود پینوتو – 1973): کمدی فرانسوی درباره تضاد نسلها.
استاکر (تارکفسکی – 1979): سفر عرفانی و فلسفی در دل منطقهای مرموز.
وقایعنامه یک تابستان (ژان روش – 1961): مستندی تجربی درباره زندگی روزمره در پاریس.
دوشیزه و مرگ (پولانسکی – 1995): تریلری روانشناسانه درباره انتقام و عدالت.
شبح جنگجو (کوروساوا – 1980): درامی تاریخی درباره هویت و رستگاری.
ترمیناتور 2 (جیمز کامرون – 1991): اکشن علمیتخیلی درباره زمان، فناوری و انسانیت.
قلمرو بهشت (ریدلی اسکات – 2005): حماسهای در دوران جنگهای صلیبی.
تصادف (پل هگیس – 2004): روایت متقاطع درباره تبعیض نژادی و همدلی انسانی.
خواهر کوچک ما (کوریدا – 2015): درامی ژاپنی درباره خانواده و پذیرش.
من، دانیل بلیک (کن لوچ – 2016): تصویری صادقانه از بیعدالتی در نظام رفاه اجتماعی.
قاضی (دیوید دابکین – 2014): درامی خانوادگی درباره پدر، پسر و قانون.
دلهدزدهای فروشگاه (کوریدا – 2018): نگاهی انسانی به زندگی خلافکاران فقیر.
ببخشید از دستتان دادیم (کن لوچ – 2019): روایت تلخ کارگران تحت فشار سیستم سرمایهداری.
رالف خرابکار 1 و 2 (ریچ مور – 2012/2018): انیمیشنی سرگرمکننده درباره هویت، دوستی و بازیهای ویدیویی.
روی دیگر همه چیز (میلاتورا جیلیک – 2018): مستندی شخصی و سیاسی درباره تاریخ معاصر صربستان.