برگزاری سمیناری به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در بلگراد

برگزاری سمیناری به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در بلگراد
 تهران - ایرنا - سمینار «معنویت، عدالت و سیاست در جهان معاصر؛ بازخوانی دیدگاه‌ها و میراث امام خمینی(ره)» به مناسبت سی وششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سالن شورای شهر بلگراد با حضور جمعی از صاحبنظران فرهنگی، فعالان اجتماعی، استادان، دانشجویان و شهروندان صرب برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در این سمینار که روز ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ (سوم ژوئن ۲۰۲۵) برگزار شد، «مونا یوسفسپاهیچ» کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال، «بوبانا م. آنجکوویچ» از جنبش بین‌المللی اورآسیایی - مسکو / بلگراد، «میودراگ یوتیچ» سرهنگ ارتش و رئیس سابق دانشگاه دفاع صربستان، پروفسور «میلوش لابان» تحلیلگر سیاسی، «الکسا تویچیچ» از مرکز ثبات اجتماعی و «امیر پورپزشک» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان سخنرانی کردند.

یوسفسپاهیچ کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال صربستان در سخنانی، حضرت امام خمینی (ره) را از برجسته‌ترین شخصیت‌های قرن گذشته توصیف کرد و افزود: امام خمینی (ره) بسیار بیشتر از یک رهبر دولتی بود؛ او یک مربی واقعی مردم خود و فراتر از آن بود.

این کارشناس صرب افزود: امام خمینی (ره) در علوم متعدد - از اخلاق و فلسفه گرفته تا فقه - مسلط بود، میراث فکری غنی از خود به جا گذاشت؛ امام خمینی (ره) همواره یادآور می‌شدند که نه خانواده، نه جامعه و نه حکومت بدون پایه‌ای اخلاقی نمی‌توانند پایدار بمانند. قانون باید نه تنها ما را تنظیم کند، بلکه ما را تعالی بخشد.

یوسفسپاهیچ تاکید کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یک پیشرو و آگاه در زمان خود، با اندیشه های انقلابی‌اش در مورد حقوق برابر، کرامت و نقش فعال زنان، راه را برای جنبش‌های بعدی حقوق زنان در جهان اسلام هموار کرد. او با موفقیت سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی را با نگرش‌های مترقی‌تر نسبت به زنان پیوند داد و نشان داد که احترام به سنت را می‌توان با تغییرات مترقی سازگار کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) خواهان مشارکت همه جانبه زنان در زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با به چالش کشیدن هنجارهای مرسوم است و سه دهه و نیم پس از رحلت ایشان، این دیدگاه همچنان به شکل‌دهی گفتمان زنان نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام ادامه می‌دهد. امام خمینی (ره) معتقد بودند که زنان می‌توانند و باید حاملان تحول‌های اجتماعی و حقوقی نه فقط در عرصه خصوصی، بلکه در عرصه عمومی نیز باشند.

بیداری مردم با روح معنویت

«بوبانا م. آنجکوویچ» نیز در سخنانی گفت: امام خمینی (ره) سعی در بیداری و آگاه سازی مردمی داشت که خود و کشورشان تحت چپاول و غارت غرب مخصوصا انگلیس واقع شده بودند. نقطه عطف مبارزات ایشان با رژیم شاه در سال ۱۹۶۳ در زمانی که در مدرسه علمیه تدریس میکردند به اوج خود رسید و همین موجب تبعید ایشان از کشور شد.

وی افزود: امام شخصیتی بود که بدون هیچگونه حمایتی از سوی شرق و غرب، تنها به مبارزه پرداخت و حتی در زمانی که دور از وطن بود با توسل به روح معنویتی که در وجود ایشان حضور داشت به بیداری مردم ادامه داد و از آنان خواست که خدا را از یاد نبرند و به او ایمان و اعتقاد راسخ داشته باشند. در سال ۱۹۶۹ در خارج سخنرانی گرمی کرد که از سوی مدارس اسلامی مورد استقبال واقع شد. او در عین حال که خارج از ایران بود ولی حضورش در کشور احساس می شد و توانست مردم را بیدار کرده و نشان دهد با چه کسانی طرف هستند. به مردم می گفت خداوند چیزی را در هیچ قومی عوض نمی کند مگر اینکه خودشان خواسته باشند.

«میلوش لابان» تحلیلگر سیاسی نیز در سمینار بزرگداشت امام خمینی در بلگراد گفت: کشورها زمانی دچار مشکلات می‌شوند که به دین، دینداری و معنویت اهمیت نمی‌دهند. تمام درگیری‌هایی که امروز شاهد آن هستیم، در واقع تقابل قدرت‌های محلی با شیاطین غربی است؛ آن‌هایی که خود را مرکز جهان می‌دانند و معنویت و روحانیت را در کشورهای دیگر هدف گرفته‌اند و به انسان و انسانیت اهانت می‌کنند. او در ادامه گفت: غرب در صدد اشغال ذهن و اندیشه ملت‌هاست و می‌کوشد افکار فاسد خود را به‌عنوان مسیر پیشرفت، تعالی و نجات بشریت به ما و دیگر ملل جهان تحمیل کند.

معنویت‌گرایی از ویژگی های اساسی نهشت امام خمینی (ره)

پور پزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در سخنان خود گفت: یکی از ویژگیهای اساسی نهضت امام خمینی (ره) نسبت به سایر انقلاب‌های جهان، معنویت‌گرایی آن است. امام خمینی (ره) در قرن بیستم منادی وحدت معنویت و سیاست بود. در اندیشه امام خمینی حوزه قدسی از حوزه عرفی جدایی ناپذیر است و معنویت گرایی، تهذیب نفس و سلوک عرفانی با حضور درمتن سیاست و اجتماع مغایرتی ندارد. امام تنها در سطح تئوریک وحدت سیاست و معنویت را طرح نکرد، بلکه در عمل نیز مصداق اعلای آن به شمار می‌رود.

وی افزود: امام خمینی (ره) دارای اندیشه‌ای عمیق و جامع در زمینه‌های معنویت، اخلاق و عدالت بود. این سه محور اساسی، هم درسلوک شخصی ایشان و هم در اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی‌اش حضوری پررنگ داشت. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: عدالت اجتماعی نیز یکی از ارکان اصلی نظریه «ولایت فقیه» و نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه امام بود. هدف اصلی از تشکیل حکومت اسلامی، در اندیشه امام خمینی اجرای عدالت در جامعه، دفاع از مظلومان، حمایت از محرومان و مستضعفان است. در اندیشه امام خمینی تحقق عدالت، بدون ایمان و تقوا ممکن نیست. بنابراین، عدالت واقعی از بطن جامعه‌ای معنوی و اخلاقی بر می‌خیزد و بدون معنویت عدالت تحقق نخواهد یافت.

برای اخبار بین‌المللی خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها