ب ام و گمنام: ظهور یک مدل خاص در حراجی (+عکس)

یک دستگاه بامو 630CSi مدل 1977 با رنگ منحصربهفرد پولاریس متالیک که در سال 1978 توسط تیونر مشهور هاردی اند بِک در برکلی، کالیفرنیا، مورد بازسازی و ارتقاء قرار گرفته، اکنون برای فروش گذاشته شده است. این خودرو که با پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر خطی، سیستم تعلیق و کیت بدنه سفارشی هاردی اند بِک، رینگهای سه تکه، صندلیهای شل، فرمان MOMO، گیربکس پنج سرعته دستی Getrag با ضرایب نزدیک و دیفرانسیل لغزش محدود تجهیز شده، بنا به گفته شرکت، در آن زمان برای یک تست جادهای در مجله Road & Track مورد استفاده قرار گرفت.
عصرایران- در دهههای 1970 و 1980، نام «هاردی اند بِک» در میان علاقهمندان به ب ام و در ایالات متحده به عنوان یکی از برجستهترین و معتبرترین تیونرها میدرخشید. این شرکت که در برکلی، کالیفرنیا مستقر بود، فعالیت خود را به عنوان یک کارگاه تعمیر و تیونینگ آغاز کرد و سپس به واردکننده رسمی خودروها و قطعات آلپینا تبدیل شد.
با این حال، در اواسط دهه 1980، اختلافاتی بین هاردی اند بک و آلپینا منجر به قطع همکاری و حتی طرح دعوی از سوی آلپینا گردید. پس از این دوران، هاردی اند بک به تولید خودروهای بامو سری 3، 5 و 6 با تغییرات کامل و به سبک آلپینا پرداخت که بسیاری از آنها از رینگهای مدولار اختصاصی این شرکت بهره میبردند.
آنها نه تنها به خاطر طراحی رینگهای خاص خود مشهور بودند، بلکه در زمینه واردات خودروهای بامو به بازار خاکستری در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 نیز فعال بوده و دانش کاملی از اصلاحات مورد نیاز برای مطابقت با استانداردهای DOT و EPA داشتند.
تخصص هاردی اند بک تنها به ارتقاء پیشرانه محدود نمیشد؛ آنها در زمینه بهبود سیستم تعلیق و ترمز نیز فعالیت داشتند و خودروهایشان اغلب در مجلات معتبر خودرویی مانند Road & Track و Car and Driver مورد توجه قرار میگرفتند.
اگرچه دوران اوج تیونینگ این شرکت به گذشته بازمیگردد، اما نام هاردی اند بک همچنان در میان علاقهمندان به باموهای کلاسیک به عنوان نمادی از کیفیت و نوآوری در تیونینگ خودروهای این برند آلمانی شناخته میشود و بقایای این شرکت با نام H&B Karmakanix همچنان در برکلی به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری خودروهای اروپایی مشغول است.