آذری‌جهرمی: فضای مجازی مدیریت نشود تهدیدآفرین خواهد شد

 آذری‌جهرمی: فضای مجازی مدیریت نشود تهدیدآفرین خواهد شد

  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم گفت: فضای مجازی امروز مانند شمشیر دولبه است؛ همان‌قدر که می‌تواند فرصت‌ساز باشد، اگر درست مدیریت نشود، تهدیدآفرین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، محمدجواد آذری جهرمی شامگاه شنبه در اولین اجلاسیه روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به مفاهیم روان‌شناسی اجتماعی و رسانه‌ای، تأکید کرد که روابط عمومی‌ها نقش کلیدی در شکل‌ دادن ذهنیت مثبت در جامعه دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم عنوان کرد: در نظریه‌ای ثابت شده که سرعت انتشار اخبار منفی یک‌ونیم برابر اخبار مثبت است. این به دلیل عملکرد مغز خزنده انسان و غریزه بقاست که افراد را به دنبال اخبار نگران‌کننده سوق می‌دهد. در نتیجه ذهن انسان خبرهای منفی را سریع‌تر جذب و بازنشر می‌کند.

آذری جهرمی ضمن انتقاد از نگاه تک‌بعدی به عملکرد روابط عمومی‌ها تصریح کرد: وقتی ذهن اکثریت جامعه نسبت به دولت یا دستگاه اجرایی مثبت نباشد، طبیعی است که خبرهای منفی در مورد آن دستگاه بیشتر پخش شود. بنابراین کار اصلی روابط عمومی، نه صرفاً تبلیغ افراد، بلکه ترویج اهداف و ایجاد ذهنیت مثبت عمومی است.

وی ضمن ارائه مثالی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی افزود: امنیت غذایی یکی از اهداف کلان وزارتخانه است که با ابزارهایی مانند خرید تضمینی، تأمین نهاده‌ها، و حمایت یارانه‌ای از کشاورزان پیگیری می‌شود. اگر روابط عمومی نتواند این اقدامات را برای جامعه تبیین کند و بازتاب دهد، بخشی از مأموریت خود را انجام نداده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با تأکید بر نقش ارتباطات انسانی و هوشمندانه در بدنه دولت گفت: وزیر جهاد کشاورزی با ابزارهای آمرانه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند مسیر بسیاری از سیاست‌ها را تغییر دهد؛ اما همراهی افکار عمومی و ذینفعان از طریق روابط عمومی قدرتمند و حرفه‌ای به پایداری این سیاست‌ها کمک می‌کند.

وی با نگاهی راهبردی به نقش روابط عمومی در ساختارهای اجرایی کشور، بر ضرورت بازتعریف جایگاه و عملکرد این بخش تأکید کرد و با اشاره به تأثیرات فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز مانند شمشیر دولبه است؛ همان‌قدر که می‌تواند فرصت‌ساز باشد، اگر درست مدیریت نشود، تهدیدآفرین خواهد شد.

آذری‌جهرمی ادامه داد: زمانی یک نامه صد روز زمان می‌برد تا به دست مخاطب برسد، اما امروز همان پیام در صد ثانیه منتشر می‌شود. وقتی تصمیمی در حوزه واردات یا صادرات گرفته می‌شود، صدای ذی‌نفعانی بلند می‌شود که منافعشان به خطر افتاده است. در مقابل، کشاورز که صدایش بلند نیست، نهایتاً جوجه‌ای را فیلم می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم گفت: با این حال همین تصویر گاهی بیشتر از هر رسانه‌ای تأثیرگذار می‌شود. در مواجهه با چنین شرایطی، روابط عمومی دیگر فقط نقش انعکاس‌دهنده ندارد؛ بلکه باید توانایی پیش‌بینی، تحلیل و حتی حمله رسانه‌ای هدفمند را داشته باشد. روابط عمومی باید جزو ارشدترین و آگاه‌ترین افراد سازمان باشد، نه فقط یک واحد جانبی.

وی همچنین به سابقه حمایتی وزیر فعلی جهاد کشاورزی از فضای مجازی اشاره و اذعان کرد: دکتر نوری در زمان وزارت من در مجلس بارها برای دفاع از آزاد بودن این فضا شمشیر زد. اکنون که خودش مسئول است، خوب می‌داند چگونه می‌شود از این فضا به نفع مردم استفاده کرد، نه اینکه از آن ترسید.

آذری جهرمی در ادامه به پیش‌بینی‌ها در حوزه تولید گندم اشاره کرد و هشدار داد: امسال پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم حدود سه میلیون تن کاهش داشته باشد. این یعنی باید از حالا برنامه‌ریزی کرد؛ نه فقط برای تأمین گندم، بلکه برای مدیریت بحران‌های احتمالی مانند تأخیر در پرداخت به کشاورزان.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با تأکید بر نقش روابط عمومی در عبور از بحران‌ها خاطرنشان کرد: اگر بناست الگویی در صادرات یا واردات تغییر کند، باید مخاطبان و ذی‌نفعان توجیه شوند. روابط عمومی باید بتواند فضای سیاسی را درک و بازیگران مهم را شناسایی کند و در مسیر اقناع آنان قدم بردارد.

آذری‌جهرمی اظهار کرد: اگر مدیر روابط عمومی به کار سازمانش مسلط باشد و نقش خود را جدی بگیرد، می‌تواند مانند افسر ارشد عملیاتی، مسیر اجرای برنامه‌ها را هموار کند. این جایگاه نیازمند علم، جسارت، پیش‌بینی و توان ورود به خط مقدم جنگ رسانه‌ای است.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار