ایران خودرو و چالش استانداردها؛ ایمنی پایین، موتورهای منسوخ و قیمتگذاری نامتناسب

نسیمآنلاین: سیدطهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل ایرانخودرو درباره توقف احتمالی تولید برخی محصولات، نقدهای تندی به وضعیت استانداردها، ایمنی و قیمتگذاری خودروهای این شرکت وارد کرد.
استانداردهای بینالمللی: سوال بیپاسخ!
مدنی در گفتگو با خبرنگار مهر، مستقیماً از مدیرعامل ایرانخودرو پرسید: «ایشان عنوان کردهاند خودروها استانداردها را دارند؛ اما کدام مؤسسه معتبر بینالمللی، استانداردهای آلایندگی و تصادف محصولات ایرانخودرو را تأیید کرده است؟» وی با اشاره به استفاده از موتورهای منسوخ شدهای مانند TU۳ و XU۷، تأییدیه بینالمللی برای استانداردهای آلایندگی را نامحتمل دانست.
فاجعه ایمنی: خودروی ۲۰ هزار دلاری ایرانخودرو یا خودروی ۹ هزار دلاری چینی!
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، قیمتگذاری خودروهای داخلی را با معیارهای جهانی نامتناسب خواند و هشدار داد: «بهترین خودروی ایرانخودرو با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار، حتی توان ایمنی یک خودروی چینی ۹ هزار دلاری را ندارد و نمیتواند جان سرنشینان را در تصادف حفظ کند.»
اکثر محصولات ایرانخودرو، حداقل استانداردها را ندارند
مدنی ادعا کرد: «حداکثر سه محصول ایرانخودرو شاید بتوانند حداقلهای ایمنی و محیطزیستی را پاس کنند. باقی محصولات، بر پایه خودروهای از رده خارج ساخته شدهاند و فقط با تغییر ظاهر و حمایتهای وزارت صمت و سازمان استاندارد تولید میشوند.»
تغییر چراغ و سپر به جای تولید خودروی جدید و استاندارد
او با انتقاد از روش معرفی محصولات جدید با تغییرات ظاهری اندک تأکید کرد: «تغییر چراغ، سپر یا داشبورد به معنای تولید خودروی جدید نیست. این فریب افکار عمومی است. مگر سمند، پارس، سورن پلاس و دنا بر پایه همان پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۷ تولید نشدهاند؟ آن پژو ۴۰۵ با موتور ۱۶ سوپاپ توربو، کیفیت بسیار بالاتری داشت!»
عقبگرد در موتورها و آلایندگی شدید
مدنی به عقبگرد ایرانخودرو در استفاده از موتورهای آلاینده اشاره کرد: «این شرکت نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد کرده است. نمونه بارز آن، نصب موتور منسوخ و به شدت آلاینده XU۷ روی سورن پلاس به جای موتور EF۷ است. در مورد پژو i۲۰۷ هم این خودرو یک محصول مندرآوردی ایرانخودرو است که اساساً همان ۲۰۶ پلاس است و اخیراً در حال نصب موتور منسوخ TU۳ روی آن هستند!»
هشدار درباره پیامدهای ادامه این روند
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در پایان هشدار داد: «این عملکرد نتایج فاجعهباری دارد: نارضایتی مردم، تلفات جانی و معلولیت در تصادفات نه چندان شدید، آلودگی هوای بیشتر و هدررفت منابع کشور. عجیبتر اینکه نهادهای متولی با علم به این خسارات، اهتمامی برای حل مسئله نشان نمیدهند و گاهی به ادامه این وضعیت کمک هم میکنند.»