واقعه غدیر تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود

واقعه غدیر تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود
 مشهد - نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: واقعه غدیر نه‌تنها نصب رسمی حضرت علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین بود، بلکه تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح پنجشنبه در همایش بین‌المللی «غدیر و مقاومت» که در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد: واقعه غدیر نه‌تنها نصب رسمی حضرت علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین بود، بلکه تثبیت یک مسیر هدایت در ادامه بعثت بود. اجرای این واقعه در آن شرایط، نیازمند مقاومتی بی‌نظیر و اتکال کامل به خداوند بود؛ مقاومتی که پیامبر اعظم (ص) به زیباترین شکل آن را تحقق بخشیدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سیره اهل‌بیت (ع) به‌ویژه دوران امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: محور اصلی تمام فعالیت‌های معصومین، مبارزه بوده است؛ چه در میدان مجاهدت علمی، چه در تقابل فکری و فرهنگی با انحرافات موجود و چه در مواجهه با سلطه حاکمیت‌های غیردینی و ستمگر آن دوران.

وی افزود: در زندگانی امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، شاهد تبلور این مجاهدت در قالب یک نهضت فکری و علمی هستیم؛ نهضتی که پایه‌گذار یک انقلاب فرهنگی عمیق در جهان اسلام شد.

علم الهدی بیان کرد: این دو امام همام، با تبیین معارف ناب اسلامی و مقابله با انحرافات بنی‌امیه و بنی‌عباس، دستگاه‌های حاکمه را به چالش کشیدند و به همین دلیل با دشمنی‌های گسترده‌ای از سوی حاکمان زمان خود مواجه شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: همین ایستادگی و روشنگری در برابر انحراف، باعث شد حکومت‌های ستمگر آنان را تهدیدی جدی برای بقای خود بدانند و در نهایت نیز با طراحی توطئه‌هایی ناجوانمردانه، این دو امام را به شهادت رساندند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از مجموع این مسیر مبارزاتی برمی‌آید، تداوم راه غدیر است؛ مسیری که در آن مقاومت در برابر ظلم، پاسداشت حقیقت و احیای اصالت‌های دینی همواره در رأس قرار داشته است.

علم‌الهدی با اشاره به جایگاه عید غدیر در منظومه فکری اسلام اظهار داشت: در اسلام، مناسبت‌هایی مانند عید قربان و عید فطر وجود دارند که هریک به تحولات عبادی و روحی در زندگی انسان مؤمن گره خورده‌اند. اما در خصوص غدیر، تعبیر «عیدالله الاکبر» به‌کار می‌رود؛ چرا این عنوان بلند را برای غدیر به کار می‌گیریم، در حالی که غدیر نیز درظاهر، خاطره‌ای تاریخی است؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در منطق فرهنگی اسلام، خاطره‌ها به‌خودی‌خود عید محسوب نمی‌شوند؛ بلکه اگر یادآوری آن خاطره بهانه‌ای برای تکرار و تداوم یک جریان اصیل باشد، آن‌گاه می‌توان آن را جشن گرفت. غدیر، صرفاً بازخوانی یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه در هر زمان، تکرار و تجلی یک اصل اعتقادی و حیاتی است.

وی با تأکید بر اینکه واژه «عید» در لغت از ماده «عود» به‌معنای بازگشت و تکرار گرفته شده است، افزود: در عید قربان، بازگشت به بندگی و عبودیت خالصانه پروردگار است که جشن گرفته می‌شود؛ یعنی تحولی که در نفس مؤمن پدید آمده و او را به حیات جدیدی رسانده است. در غدیر نیز این بازگشت و تکرار، به ولایت است؛ به اصل هدایت الهی که در وجود امام علی (ع) تجسم یافته و تا امروز در امتداد آن، استمرار دارد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: غدیر برای ما تنها یاد یک خاطره نیست، بلکه عید بازگشت به اصل ولایت است. عیدی که در آن هر دلداده و وفادار به اهل‌بیت (ع) باید مقاومت دربرابر هر نوع حاکمیت غیرالهی را سرلوحه قرار دهد؛ چراکه غدیر، مظهر اجرای کامل حاکمیت دین و تبلور پیوستگی امت با امامت الهی است.

اخبار و حوادث استان‌های کشور را از نزدیک دنبال کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها