خبرگزاری مهر - گروه استانها: استان یزد، توسعه زیرساختهای جادهای همواره از ارکان اصلی پیشرفت شهرها و تقویت شبکه ترانزیت کشور بوده است؛ موضوعی که اهمیت آن در اتصال مناطق کمتر برخوردار و تسهیل جابهجایی کالا و مسافر دوچندان میشود.
در این میان، محور ندوشن به ورزنه بهعنوان یکی از راههای ارتباطی مهم بین دو استان یزد و اصفهان، از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ مسیری که میتواند در کاهش زمان سفر، تسهیل رفتوآمد گردشگران، و اتصال اقتصادی مناطق مرکزی کشور نقشی کلیدی ایفا کند.
با توجه به ظرفیتهای بالقوه این جاده، بهویژه در زمینه گردشگری و دسترسی به تالاب بینالمللی گاوخونی، انتظار میرود وعدههای سالهای گذشته مسئولان در خصوص تکمیل این پروژه، از مرحله گفتار عبور کرده و به اقدام عملی منجر شود.
با این حال، آنچه امروز از این محور مشاهده میشود، چیزی جز جادهای نیمهکاره، خاکی و آسفالتی ناپایدار نیست؛ وضعیتی که با سخنان و وعدههای پیشین نمایندگان مجلس، استانداران وقت و مدیران حوزه راه و شهرسازی، همخوانی ندارد و همچنان چشمانتظار توجه و اقدام جدی مسئولان است. پروژه محور ارتباطی ورزنه–ندوشن بیش از ۱۰ سال است که در دست اجرا قرار دارد.
تشکیل کارگروه مشترک بین یزد و اصفهان
در نشست مشترک استانداران یزد و اصفهان در اواخر سال ۱۴۰۳، پروژه جاده ورزنه–ندوشن بهعنوان یکی از اولویتهای راهبردی در دستور کار قرار گرفت. بنابر اعلام روابط عمومی استانداری یزد، مقرر شده است کارگروهی ویژه با حضور مسئولان وزارت راه و مدیران کل راهداری دو استان تشکیل شود تا روند تکمیل این پروژه تسریع گردد.
همچنین فرمانداران شهرستانهای میبد، ندوشن و ورزنه نیز طی جلساتی در سال جاری، خواستار تأمین فوری اعتبارات و فعالسازی مجدد کارگاههای عمرانی در بخشهای باقیمانده جاده شدهاند.
اعتبار مرحلهای و نگاه به توسعه گردشگری
طبق اعلام ادارهکل راه و شهرسازی یزد، با پیگیریهای انجامشده، بخشی از اعتبارات استانی برای بهسازی و زیرسازی قطعات باقیمانده مسیر اختصاص یافته و پیمانکار آماده ورود به فاز اجرایی جدید است.
این جاده در صورت تکمیل، میتواند به کریدور گردشگری میان ندوشن، تالاب گاوخونی، ورزنه و نائین تبدیل شود. مسئولان میراث فرهنگی نیز با تأکید بر ظرفیت بومگردی و طبیعتگردی این مسیر، خواستار تسریع در آمادهسازی جاده برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی شدهاند.
قول مسئولان برای مهر؛ جاده ورزنه–ندوشن در آستانه بهرهبرداری
سید جلیل میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت تکمیل جاده ورزنه – ندوشن گفت: طول پروژه جاده ندوشن-ورزنه ۸۰ کیلومتر است که ساخت نیمی از آن بر عهده استان اصفهان و نیم دیگر بر عهده استان یزد گذاشته شده و آسفالت تمام بخش مربوط به استان اصفهان انجام شده است.
وی افزود: از ۴۰ کیلومتر جاده سهم استان یزد ۱۵ کیلومتر باقی مانده است. از این میزان زیر سازی ۵ کیلومتر از جاده انجام شده و تنها آسفالت آن باقی مانده، ۱۰ کیلومتر دیگر هم شامل ابنیه و پل و زیرسازی است.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: خوشبختانه در پی جلسات متعددی که با وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونین وی برگزار گردید ۱۵ میلیارد تومان برای شروع این پروژه به اداره کل راه و شهرسازی استان یزد اختصاص داد شده و بر این اساس پیمانکار مربوطه در روزهای آینده عملیات راه سازی از سر میگیرد.
وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار اصلی ترین دلیل معطل ماندن این پروژه مهم میباشد، تاکید کرد: در حال حاضر پیمانکار پروژه ندوشن-ورزنه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان مطالبه دارد که بنا بر قول مساعد مسئولین امر در تلاش هستیم حداکثر تا مهر ماه با تأمین این مطالبات این پروژه نیز به بهره برداری برسد. در این راستا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه بزرگ جاده ورزنه ندوشن اختصاص یافته است.
میرمحمدی در پایان تاکید کرد: با افتتاح جاده ورزنه – ندوشن فاصله مسیر اصفهان به یزد حدود ۶۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند که در رونق اقتصاد ورزنه و ندوشن بسیار مؤثر خواهد بود.
جادهای که میتواند نقطه اتصال توسعه باشد
جاده ورزنه–ندوشن، اگرچه در گذشته با موانعی روبرو بوده، اما امروز در نقطهای تازه از نگاه توسعهای مسئولان قرار گرفته است. اگر این اراده به تخصیص کامل اعتبارات و نظارت مستمر منجر شود، میتوان امید داشت که این مسیر، نهتنها بار ترافیکی محورهای شلوغ را کاهش دهد، بلکه به پلی برای رونق اقتصادی، تعامل فرهنگی و گسترش گردشگری میان دو استان بدل شود.