ایرنابازار-قیمت گذاری خودرو در کشور ما همیشه با چالش هایی همراه بوده و سوالاتی را ایجاد می نماید. خودرو سازان مدعی هستند نحوه قیمت گذاری فعلی، به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه سود بالایی به جیب دلالان ریخته و شیب زیاندهی آنها را تندتر کرده است.
چرا بعد از خصوصیسازی ایرانخودرو، به موضوع قیمتگذاری بیشتر پرداخته شد؟
قیمتگذاری دستوری یکی از دلایلی است که موجب شد ایرانخودرو ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان به سهامداران تحمیل کند. اما بخش خصوصی بهدنبال حذف ناترازی هزینه و فروش است تا گرفتار سرنوشتی مشابه ناترازی برق، آب، گاز و ... در کشور نشود.
سهامدار اصلی ایران خودرو کیست؟
حدود ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران به همراه تعدادی از کارآفرینان بخش خصوصی جمعیت اصلی سهامداران ایران خودرو هستند و تنها ۵ درصد سهام شرکت متعلق به دولت است.
چرا بخش خصوصی اصرار دارد قیمتگذاری بر اساس هزینه تولید باشد؟
براساس قانون تجارت ایران، شرکتهایی مانند ایران خودرو بهعنوان اشخاص حقوقی تا زمانی اجازه فعالیت دارند که در چارچوب مقررات قوانین مالی زیانده نباشند و در صورت زیاندهی ملزم به اعلام ورشکستگی هستند و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه، به نفع مردم است یا به ضرر آنها؟
اگر خودرو با قیمتی کمتر از هزینه تولید و قیمت تمامشده عرضه شود، سه حالت دارد؛
الف. برای کاهش هزینه، از قطعات بیکیفیت استفاده میشود.
ب. مابهالتفاوت هزینهها در ظاهر از منابع دولتی و در باطن از جیب مردم جبران میشود.
ج. شرکت به روند زیانده ادامه دهد تا ورشکسته شود (برخلاف منطق، اقتصاد و قانون تجارت)
اصرار ایرانخودرو برای واقعیشدن قیمتها چه دلیلی دارد؟
الف. آخرین قیمتگذاری آذر ۱۴۰۳ با ارز ۴۵ هزار تومانی بود؛ امروز نرخ دلار تغییر کرده است؛ دستمزد کارگران افزایش داشته؛ ورق فولادی، قطعات و ... هم با افزایش روبهرو بودند.
ب. اگر زیان ایران خودرو ادامه داشته باشد، ممکن است به کاهش یا توقف تولید منجر شود.
ج: واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی برای ارتقای کیفیت و کمیت همچنین توقف روند زیاندهی بود؛ به گونهای که مردم به خودروی با کیفیت و با قیمت کارخانه دسترسی داشته باشند و دلالان از این چرخه حذف شوند.
چرا ایرانخودرو به روند فعلی قیمتگذاری اعتراض دارد؟
الف. ایران خودرو مدعی است زمانبر بودن کشف و اعلان سقف قیمتی باعث شده به ازای هر دستگاه خودرو به طور میانگین ۲۰۰ میلیون تومان زیان تولید کند که از ابتدای امسال به دلیل تولید یکصد هزار دستگاه، ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان جدید خلق کرده که این روند تا زمان قیمت گذاری جدید ادامه دارد.
ب. صنعت خودروسازی برای جهش تولید و ارتقای کیفیت نیازمند بهروزشدن پلتفرمها و فناوریهاست که تنها از طریق جذب سرمایه ممکن است. با توجه به زیانده بودن ایران خودرو، جذب سرمایهگذار در این مجموعه با سختی روبروست.
ج. بخش خصوصی اسفندماه سال گذشته وعده داد به دنبال تحقق رضایت مشتری خواهد بود. رضایت مشتری نیز از طریقی جز جذب سرمایهگذاری برای تغییر روشهای سنتی تولید خودرو و ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش در شان مردم ایران ممکن نیست.
خواسته خودروسازان از سازمان حمایت چیست؟
بر اساس قانون، فقط کالاهای اساسی و یارانهای مشمول قانونگذاری دستوری است. بر این اساس خودروسازان در آخرین واکنش به شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت پیشنهاد کردند یا به تولیدکنندگان خودرو ارز با قیمت پایین اختصاص دهند یا قیمتهای جدید را بر اساس قیمت روز ارز محاسبه کنند!
خودروسازان میگویند پارمترهای کسبوکار نظیر «نرخ ارز»، «تورم نقطهبهنقطه» و افزایش قانونی حقوق کار تغییر کرده؛ بنابرین این افزایش باید شامل قیمت محصولات نهایی هم شود؛ کما اینکه سایر اقلامی که توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیمتگذاری میشود، در مدت یادشده اصلاح قیمت داشتند. خودروسازان نیز از همین ارز و اقلام داخلی و قیمتگذاری شده استفاده میکنند و بر این اساس باید تولیداتشان مشمول بازنگری و اصلاح قیمت شود.