به گزارش ایرنا، رسانههای امیدساز در نبرد تمامعیار دشمن خبیث، سپر تمام عیاری شده اند تا امید را طنین انداز کنند و با روشنگری، جریانسازی و مهار شایعه، روحیه شکستناپذیری را در رگهای جامعه تزریق نمایند.
از لحظات ابتدایی حملات وحشیانه و بزدلانه اسراییل در ایران، رسانه ها جبهه جنگ نرم را رها نکرده و در سکوهای مختلف خبر، گزارش، عکس، تصویر، مصاحبه، یادداشت و تحلیل به سان سربازان آماده در میدان رزم، از روان مردم دفاع کرده و همزمان برای معرفی جنایات صهیون ها به جهانیان روز و شب نداشته اند.
نقش رسانه در همه ادوار در همه کشورها حیاتی بوده است و اکنون که ایران اسلامی در یکی از مهمترین بزنگاه های تاریخ پر افتخار خود قرار گرفته است، این فعالان رسانه ای هستند که با ترویج امید، انعکاس حقایق، جلوگیری از سیاه نمایی دشمن و گزارش توانمندی و موفقیت نیروهای مسلح، وظیفه خطیر نگهداشت روح و روان مردم و روحیه امید را بر عهده دارند.
رسانههای متعهد در تاریکی جنگ، چراغ امید را روشن نگه می دارند و خط مقدم مقابله با جنگ روانی دشمن هستند، چراکه با روایت اتحاد بیکران مردم و توانمندیهای خیره کننده، چراغی برافروخته اند تا پروپاگانداهای دشمن در تاریکی آن گم شود و اینجاست که شایعه زمین می خورد و امید در آسمان به پرواز در می آید.
رسانه، فرمانده جنگ نرم
کارشناس ارشد رسانه در این خصوص بر ضرورت مقابله درست رسانه با تحریف های دشمن تاکید می کند و معتقد است امیدآفرینی در شرایط کنونی کار خطیر سربازان جنگ نرم است.
امین جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با تحریفهای رسانهای دشمن، نقش رسانهها در امیدآفرینی و تقویت انسجام ملی را کلیدی توصیف کرد و گفت: در شرایط جنگی، بازنمایی واقعبینانه و مسئولانه دستاوردها، پشتوانه قوی برای نیروهای مسلح و جامعه خواهد بود.
وی تصریح کرد: رسانه ها در موقعیت فعلی باید بهمثابه قرارگاههای امیدآفرینی و روشنگری عمل و اجازه ندهند روایت های تحریفشده دشمن افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس رسانه افزود: مردم ایران در فضای حقیقی و مجازی با نیروهای مسلح همراه و همدل شده اند و این همبستگی روز به روز در حال افزایش است، به نحویکه حتی بسیاری از چهره های بی طرف یا سلبریتی ها نیز وارد میدان حمایت شدهاند که این اتفاق نشان می دهد ملت در برابر تهدیدات خارجی، هوشمندانه و متحد واکنش نشان داده است.
جعفری با اشاره به اهمیت تولید محتوای رسانه ای برای تزریق نشاط به جامعه، اظهار داشت: در شرایط جنگی نباید نقاط ضعف را برجسته کرد، چراکه هرگاه از امید و نشاط سخن گفته ایم، کاستی ها به حاشیه رفته بنابراین در شرایط کنونی رسانه ها میتوانند با بازنمایی صحیح توانمندی های نظامی کشور، از جمله عبور موشک از سامانه های پیشرفته دشمن، موجی از اعتماد و انسجام را در جامعه ایجاد کنند.
جنگ های فرسایشی، تهدید روان جامعه
این کارشناس ارشد رسانه در خصوص تاثیر روانی جنگ های فرسایشی گفت: فرسایش روح و روان جامعه، خطرناکتر از جنگ فیزیکی است و رسانه ها باید در این راستا به عنوان ابزار امید و نشاط آفرینی عمل کنند
جعفری ادامه داد: نمونههایی مانند شوخیهای مردم با سقوط جنگندههای دشمن ( آگهی برای فروش در دیوار) یا برگزاری مراسم عروسی در میانه درگیری ها، میتواند زمینه ای برای نمایش روحیه ملی بالا باشد و رسانه ها نیز باید بر تقویت این روحیه به صورت منطقی و البته واقع نمایی تلاش کنند.
وی اظهار داشت: دشمن تلاش میکند با استفاده از نیروهای آموزش دیده در جنگ روانی، جامعه ایران را دچار تردید و تفرقه کند که رسانه های داخلی باید با هوشیاری و بدون توسل به اغراق یا دروغ، به بازتاب واقعیت و القای امید بپردازند.
این کارشناس ارشد رسانه تاکید کرد: رسانهها باید با روایت سازی درست، اجازه ندهند جریان های معاند با انتشار شایعات، امنیت روانی جامعه را هدف قرار دهند و موجب ناامیدی و از هم گسیختگی روحی شهروندان شوند.
لزوم تشکیل قرارگاه رسانه ای
جعفری بر لزوم تشکیل قرارگاه رسانهای تاکید کرد و افزود: حضور نهادهای مختلف مانند بسیج مردمی، روابط عمومی دستگاه ها، انجمنهای صنفی و دانشجویی در این قرارگاه می تواند زمینه هماهنگی برای مقابله موثر با جنگ رسانه ای دشمن را فراهم آورد.
وی خاطرنشان کرد: همه ما در این نبرد رسانهای نقش داریم، چه به عنوان خبرنگار و کارشناس، چه به عنوان شهروند، هر تلفن همراه یک رسانه است و کمترین وظیفه هر فرد، جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار بیمنبع در فضای مجازی است بنابراین امروز فضای رسانه ای کشور بیش از هر زمان دیگر به دروازه بانی خبری هوشمندانه نیاز دارد.
جعفری تصریح کرد: همانطور که در جنگ جهانی دوم رسانهها برای برخی از کشورها به عنوان ابزار پیروزی شناخته شدند، امروز نیز می توان با روایت امید، تکیه بر واقعیت های میدانی و پرهیز از اختلاف افکنی، دشمن را در نبرد روانی شکست داد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحلیل دقیق رسانه ای نیازمند کنار هم گذاشتن رفتار و اقدامات سه ضلع شامل رسانه های رسمی، مردم و مسئولان است، یادآور شد: در اکثر این فضاها، مردم و نیروهای مسلح در حال اتحاد بیشتر هستند.
اتحاد مردم و مسوولان از کانال رسانه قوی
جعفری گفت: افرادی هم آگاهانه یا ناآگاهانه "ساز مخالف" می زنند که نکته کلیدی اینجاست رسانه، ابزار قدرتمندی است که می تواند هم به اختلافات دامن بزند و هم موجبات همدلی عمیقتر را فراهم کند.
وی اظهار داشت: هرچه فعالیت رسانه ها منجر به امیدآفرینی و تقویت اتحاد شود، پشتوانه محکمی برای نیروهای نظامی و روحیه جامعه خواهد بود، بنابراین در شرایط جنگی نباید نقاط ضعف را برجسته یا حتی گاه اشاره کرد.
وی گفت: اولین نشانه های امیدآفرینی رسانه را باید در سخنان دشمن جستجو کرد ، جاییکه وقتی ادبیات آنها از تحکم به سمت تمایل برای پایان جنگ تغییر میکند ، مانند آنچه اخیرا از ترامپ شنیدیم ، نشان دهنده تاثیر اقدامات نظامی، اتحاد مردم و بازتاب رسانه ای قدرتمند است که در این صورت دشمن درمی یابد ما آماده جنگ طولانی و فرسایشی هستیم.
رسانه ضریب دهنده روحیه قوی مردمی
این کارشناس ارشد رسانه ادامه داد: مواقعی مردم طناز ایران با وجود سختی و تلخی های حمله اخیر، محتواهای طنز درباره سقوط اف-۳۵ یا شوخی با "گنبد آهنین" تولید کرده اند که این روحیه و محتواها، گنجینه های امید هستند و رسانه باید به این اقدامات ضریب بدهد، نه اینکه دائما بر روی حملات دشمن تمرکز و القا کند "هر روز به ما حمله میشود".
جعفری اضافه کرد: وقتی توان موشکی ما به درستی در رسانه منعکس میشود، این موج توانمندی به جامعه تزریق و همراهی مردم بیشتر خواهد شد بنابراین تعداد محدود جویای حاشیه نیز، به حاشیه رانده میشوند.
وی اضافه کرد: تصور کنید اگر انفجارهای حیفا و تلآویو توسط اسرائیل در ایران رخ داده بود، رسانههای صهیونیستی با چه جلوههای ویژه هالیوودی و جریانسازی گستردهای آن را پوشش میدادند، بنابراین ما هم باید هوشمندانه و مستند، توانمندیهای خود را نشان دهیم.
راهکار رسانه در برابر اخبار غیرموثق
وی افزود: برخی افراد اخبار ناامیدکننده یا مشکوک را منتشر می کنند که در این شرایط چند اقدام مشترک از جمله روشنگری رسانه ای، تقویت سواد رسانه ای و تشکیل قرارگاه رسانه ای ضروری است.
وی ادامه داد: رسانههای اصلی باید مستمر توضیح دهند که دشمن از طریق شبکههای اجتماعی، افراد فریبخورده، نادان یا خائن را آموزش میدهد تا با بزرگنمایی اقدامات دشمن و تضعیف روحیه، اختلاف افکنی کنند و مردم نیز با تقویت سواد رسانه ای خود دروازهبان خبر باشند و قبل از انتشار هر مطلبی در فضای مجازی، از خود بپرسند منبع چیست؟ چقدر معتبر است؟ انتشار این خبر چه تاثیری بر امنیت روانی جامعه دارد؟